ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה: עד 6 חודשי מאסר על יבוא ויצוא בלתי חוקיים של פסולת מסוכנת

לחלופין, יושת עליו לקנס של עד 12,900 שקל * בתוך שנה תחל רפורמה מקיפה בתחום הפסולת - "המזהם משלם"

יבוא ויצוא בלתי חוקיים של פסולת מסוכנת עלולים להביא לעונש של עד שישה חודשי מאסר - כך קובע סעיף חדש שהוסיפה היום ועדת הפנים והגנת הסביבה לחוק העונשין לתקנות המשרד להגנת הסביבה, בעניין יבוא ויצוא חומרים מסוכנים. על פי התיקון, מי שיעבור על תקנות יבוא ויצוא פסולת מסוכנת צפוי לעונש מאסר של עד שישה חודשים או לקנס של עד 12,900 שקל.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פינס, אמר היום בדיון שקיימה הוועדה, כי הוספת סעיף העונשין היא חשובה אך לא מספיקה. "נפעל לשינוי החקיקה הראשית ונחמיר את הענישה למאסר של שנים על עבירות יבוא ויצוא של פסולת מסוכנת". פינס וח"כ דב חנין הוסיפו לתקנות מנגנוני ערבויות ביטוח, עקרון זהירות מונעת במתן היתרים וחובת דיווח שנתי לוועדת הפנים.

מיכל בר טוב, ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה הסבירה כי התקנות היו חסרות טעם ללא סעיף העונשין. לדבריה, הסעיף החדש יעזור למשרד להתמודד עם מקרים של חברות ישראליות שמייבאות חומר נפץ מסוכן בניגוד לתקנות. מנתונים שמסרה בר טוב לחברי הוועדה עולה, כי בשנת 2006 יבוא הפסולת המסוכנת לישראל עמד על 10,000 טון והיצוא עמד על 5,000 טון. "מדובר בתפנית לעומת שנים קודמות, בהן יצוא פסולת מסוכנת מישראל היה גדול יותר מהיבוא", אמרה בר טוב.

"אחת הסיבות לשינוי עשויה להיות העלאת הקיבולת במתקן השריפה בישראל וצמצום היצוא. הפסולת המסוכנת מיובאת לישראל רק לצרכי מחזור, סוגי הפסולת שישראל מתמחית במחזורהּ מצברים, שמן ומתכות יקרות. פסולת אורגנית היא מרכיב היצוא העיקרי והוא נובע מיכולות מחזור מוגבלות בישראל".

בנוסף, הודיעה בר טוב, כי המשרד להגנת הסביבה מתכנן רפורמה מקיפה בתחום הטיפול בפסולת מסוכנת בישראל, שצפויה להתחיל בשנת 2009. הרפורמה תתבסס על עקרון "המזהם משלם" ותכלול את כל סוגי העיסוק בפסולת מסוכנת העברה, איחסון, סילוק והן יבוא ויצוא. "היום יש לנו תקנות מפגרות לטיפול בפסולת מסוכנת, אשר אפילו לא מגדירות מהי פסולת מסוכנת. זאת בנוסף לבעיית כוח אדם בישראל יש 15 איש שאחראים על 3,000 מפעלים העובדים עם פסולת מסוכנת. הרפורמה בטיפול בפסולת מסוכנת תטפל גם בבעיית חוסר התיאום בין המשרד להגנת הסביבה לגורמים כמו המשטרה ופיקוד העורף", אמרה בר טוב.