סין מתאזנת

מיתון או לא - הממשלה הבינה שצריך להתחיל לקנות מהעולם ולא רק למכור לו

עודף הסחר של סין עלה ב-47% בשנת 2007 והאיץ את הכלכלה הסינית לשיעור הצמיחה הכלכלי הגבוה ביותר בעשור האחרון. אולם צמיחה זו נמצאת בסיכון בשל היחלשות הכלכלה העולמית והמיתון אליו נכנסה כלכלת ארה"ב.

עודף הסחר הגיע ל-262.2 מיליארד דולר. למעשה, במשך שלוש השנים האחרונות נרשמה בו עלייה ניכרת, דבר המעיד על כך שייצוא הסחורות מסין הוא מרכיב מרכזי וחשוב בהשקעות המניעות את צמיחת הכלכלה הסינית.

רוב הסחורות המיוצאות מסין אינן של חברות סיניות טהורות, אלא מתוצרת חברות סיניות בבעלות זרה מלאה, או מפעלים משותפים של סינים וזרים. צמצום הגידול בעודף הסחר, יקל על הגידול בנזילות הכספים המצויים במצבור רזרבות המטבע הזר בסין, אשר מעלה את הסיכון לאינפלציה.

מומחים כלכליים צופים שכבר בשנה הקרובה תחול האטה בקצב התרחבות עודף הסחר וזאת על משום שהיקף הייבוא לסין יגדל. לפי נתוני רשות המכס הסינית, כבר השנה נרשמה עלייה של כ-25% בייבוא סחורות לסין.

הממשלה הסינית, אשר עד עתה קידמה בברכה יצואנים, רואה עתה בצמיחה הגבוהה של עודף הסחר מרכיב מרכזי בהתחממות היתר של הכלכלה הסינית והודיע שהיא שואפת לאיזון ולכן תתחיל במהלכים לעידוד הייבוא למדינה.

ייבוא לסין אינו פשוט בין היתר משום שכיום רוב הטובין והסחורות הנצרכות בסין מיוצרות סין, על ידי חברות מקומיות וזרות, ונמכרות לשוק המקומי העצום.

הממשלה הסינית נוקטת בצעדים שונים בכדי לרסן את צמיחת עודף הסחר ובהם: הטלת מסים על חברות ייצוא מזהמות, הטלת מסי ייצוא נוספים על סקטורים שונים, אכיפת מסי מגן על ייבוא סחורות, חקיקת חוקי עבודה אשר משפרים את תנאי העסקת העובדים וכו'.

השפעת צעדים אלו עדיין אינה ניכרת בשטח ומומחים צופים כי שאם לא יושגו תוצאות במהרה, האטה בכלכלה העולמית בוודאי תשפיע על הגידול בעודף הסחר בטווח הרחוק. אם כי הצפי כי גידול הצמיחה יואט אולם, ימשיך להיות יחסית גבוה.

תהילה לוי היא עורכת דין במשרד LCA/ZAG בשנחאי, בבעלות זיסמן, אהרוני, גייר&עדי קפלן ושות' (ZAG)