הדולר עוד גבוה

תוך שנה נשלם תמורתו 3.30 שקלים. לא מאמינים? הציצו בתחזית מ-3.85

טל עבדה הוא סמנכ"ל הידע של כלל פורקס - זרוע המט"ח של כלל פיננסים

הפעם הראשונה שפירסמתי את דעתי זו על הדולר במסמך פנימי ללקוחות, ערכו היה 3.85 והרבה סוחרים הרימו גבה. היום הוא ב-3.60. ולפי הניתוח שלי הוא ימשיך לרדת עד סוף השנה ל-3.30.

מאזן תשלומים וחשבון שוטף שליליים ואין שינוי באופק

הסיבה המרכזית להתחזקות השקל בשנה האחרונה היא היחלשות הדולר בעולם, הסיבה המשנית היא הכלכלה הישראלית. הבה נבחן מדוע נחלש הדולר והאם יש סיבה לשינוי במגמה זו.

מאזן התשלומים והחשבון השוטף באמריקה שליליים, ולא נראה שינוי באופק. הצפי למאזן התשלומים שיפורסם ב-14 בפברואר הוא לגרעון בשיעור 63 מיליארד דולר. במילים פשוטות יותר: יש יותר אנשים שמוכרים דולרים מאשר אנשים שקונים את המטבע האמריקני, ומחירו יורד.
בטווח הקצר תנועות הספקולנטים יכולות לגרום לתנודתיות, אבל בטווח השנתי המאזן ינצח.

תרגיל בהורדת ריבית

הריבית בארה"ב ירדה ב-1.25% בחודש שעבר במטרה לעצור את המיתון, וזה מה שעשוי המהלך לגרום לערכו של דולר:

1) משקיעים סולידיים יימאסו בריבית הנמוכה ויוציאו את הכסף מהאג"ח של ארה"ב. את הדולרים שיקבלו הם ימכרו, ובתמורה יקנו אג"ח ומטבעות במשקים שהריבית בהם גבוהה יותר.

2) הריבית הנמוכה תמריץ משקיעים בארה"ב לקחת עוד הלוואות, דבר שאמור לעודד את הצמיחה, אבל גם יגרום לבריחת מזומנים למדינות שבהן ההסתברות למיתון נמוכה יותר.

תגובת שער המטבע לשינוי שיעור ריבית נמשכות כשלושה חודשים וכמותו גם המכשירים הסולידיים ושוק ההלוואות לא מגיבים מיד לשינוי שיעור הריבית, מהיום למחר. השינוי בתחומים אלה יהיה על השקעות והלוואות עתידיות.

מגמות אלה דוחפות וידחפו משקיעים נוספים למכור דולרים ולהחמיר עוד את מאזן התשלומים של ארה"ב, סביר עם כך להניח שההשפעה של הורדת הריבית הדרמטית תהייה החלשתו של המטבע ולא חיזוקו.

פישר יחזיק בשיניים

תקופה ממושכת היתה הריבית בישראל נמוכה מהריבית בארה"ב ויצגה סיכון נמוך יותר לערך המטבע לעומת הדולר. למרות שההכנסה מריבית ללא סיכון היתה נמוכה יותר בישראל, המשיך הכסף לזרום והשקל להתחזק.

כעת המצב השתנה והריבית בישראל גבוהה מהאמריקאית, וזאת ללא שינוי מהותי במצב הכלכלה הישראלית.

לדעתי הנגיד פישר, אדם שקול ומחושב, חושש מאוד מסימני העליה באינפלציה. למי ששכח, פישר היה נציג הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי בארה"ב) לתיכנון וביצוע תוכנית הייצוב, בימי האינפלציה המשתוללת בתחילת שנות השמונים.

פישר זוכר היטב את המחיר ששילמה ישראל על ההתעלמות מהסימנים המוקדמים ולכן ויעשה הכל כדי להשאר בגבולות יעד האינפלציה. לכן לדעתי, הוא יעשה כל שביכולתו וכל מאמץ כדי לשמור על הריבית ברמתה הנוכחית, גם במחיר התחזקות השקל וצימצום הצמיחה, אפילו זעקת היצואנים תחריש את אוזניו.

אני צופה שהוא יצליח לשמור את הריבית בשיעורה הנוכחי עד סוף הרבעון ואז יוריד ברבע אחוז, ובתום הרבעון השני, ביוני, יפחית בעוד רבע אחוז ל-3.75% וינסה לשמור על רמה זו. פער הריבית לטובת השקל צפוי לתמוך בהיחלשות הדולר בהשוואה לשקל.

מצד שני

יש מה שיכול להביא להתחזקות הדולר. הנה כמה תרחישים פחות סבירים אך אפשריים, אשר יכולים להוביל להתחזקות הדולר בחזרה לסביבות 4 השקלים:

  • התחזקות האינפלציה או אפילו רק צפי בהסתברות גבוהה לאינפלציה גבוהה מ-4%.
  • הורדת ריבית בנק ישראל באופן חד - אחוז שלם או יותר.
  • החמרה משמעותית במציאות הבטחונית שתגדיל את אי הוודאות.

גילוי נאות

אפילו אנליסט טוב צודק רק ב-70% מהתחזיות שלו. גם אני אנליסט ואינני שונה מחברי. במצב השוק כיום, כדאי יותר מתמיד לסחור באופן מחושב ולהשתמש באסטרטגיות ניהול סיכונים בכל עסקה.