מהפכת התרבות

אחרי הנדל"ן והמניות גילו הסינים את האמנות. המסחר פורח והמחירים בשמיים

לאחר הצמיחה הגבוהה במחירי הנדל"ן בסין ושבירת השיאים בשווי המניות בבורסה הסינית, הגיע תורה של האמנות.
בשנה האחרונה עלו מחירי האמנות הסינית ביותר ממאה אחוזים. כמו-כן, נרשם שיא במכירות האמנות הסינית ברחבי העולם. רק בית המכירות סותבי'ס, מכר בשנה האחרונה אמנות סינית בשווי 133.7מיליון דולר.

טרנד האמנות הסינית, החל להתפשט בעולם בשנת 2004, אולם, בימים אלו הענף נמצא בשיאו: קפיצה חסרת תקדים בביקוש ובמחירים. בהסתמך על העלייה העקבית בשנים האחרונות, צופים מומחים לאמנות שהענף יוסיף ויצמח. אנליסטים אומרים שזו אינה בועה, ומסבירים שעל רקע ההזנחה ממנה סבלה האמנות הסינית במהלך השנים, הקפיצה הגבוהה במחירים בזמן קצר, הינה סבירה וטבעית. יחד עם זאת, יש החוששים שהאמנות היא מראה של הכלכלה הסינית וכי הצמיחה הגבוהה תוביל להתחממות יתר ולמעשה זו כן "בועה".

בשנה האחרונה, בניגוד לשנים עברו, מחצית מרוכשי האמנות הסינית ברחבי העולם, היו ממזרח אסיה וחלק בלתי מבוטל מהרוכשים הם סינים.
גם בסין עצמה נרשמה התחממות במחירי האמנות וכתוצאה מכך צצות ברחבי המדינה גלריות חדשות רבות, כפטריות לאחר הגשם. רק בשנחאי יש כיום למעלה מ-800 גלריות.

התמקדות בתי המכירות בעולם באמנות הסינית והצמיחה במחירים, הביאה לגידול במספר המשקיעים הסינים באמנות.

רבים מהמשקיעים מעוניינים להשקיע בענף האמנות, הנושא תשואה גבוהה, בכדי לגוון ולפזר סיכונים בתיק ההשקעות שלהם.

המשקיעים הסינים בענף הם בדרך כלל מקרב המתעשרים החדשים שהביאה עימה הצמיחה הכלכלית בסין, וכן אספנים פרטיים. יש גם רוכשים מהמעמד הבינוני.

היות והתחממות ענף האמנות, הפכה את השקעה בתחום האמנות בסין לשוות ערך להשקעה בנדל"ן ובבורסה. בעיתונות המקומית, פורסמו כתבות המסבירות כיצד להשקיע באמנות, לקבל תשואה גבוהה ולהפחית את הסיכונים.

התפתחות ענף האמנות בסין, מושכת משקיעים זרים להשקיע כספים רבים באמנים סינים צעירים.
בשנה האחרונה הוצגה בסין אמנות מרחבי העולם ונפתחו גלריות רבות של אמנים בינלאומיים. בין המצטרפים לחגיגה גם יזמים ישראליים.

הכותבת היא עורכת דין במשרד LCA/ZAG שנחאי, בבעלות זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG)