לתשומת לבך, נגיד בנק ישראל

האלגוריתמים האוטומטיים של קרנות הגידור יפעלו לפני שתספיק להגיד ברננקי

טל עבדה, סמנכ"ל הידע בזרוע המט"ח של כלל במכתב אישי לנגיד בנק ישראל

לכבוד
פרופ' סטנלי פישר,
בנק ישראל

כיאה לאדם שעומד בהבטחתו, תמיכת נגיד בנק ישראל בעידוד הצמיחה במקביל לשמירה על יציבות המחירים, ואפילו במחיר פגיעה זמנית ביעד האינפלציה מהווה בהחלט צעד אמיץ שמצטרף לשורה של צעדים דומים.

התדהמה בשוק מהתערבות בנק ישראל במסחר לא נובעת מהניסיון של הבנק להשפיע על המגמות בשוק. בנק ישראל, כמו כל בנק מרכזי התערב מאז ומעולם בפעילות בשווקים במטרה לאזן ולייצב את השוק. התדהמה נובעת מהאמצעי המיושן והלא יעיל שבנק ישראל בחר להשתמש בו.

מאז תחילת העשור גדל מחזור המסחר בשקל בכ 500% ועומד על יותר מחמישה מליארד דולר ליום בממוצע. הבנק לא התערב בשוק המט"ח בשנים האחרונות פשוט כי אין לו השפעה ארוכת טווח. היכולות האינטרנטיות והכוח המיחשובי שלא היה קיים אי שם בשנות השמונים איפשר בעבר את קיום המדיניות הזו.

היום, עומדות כנגד בנק ישראל קרנות הגידור של לונדון עם כח מחשוב אדיר. האלגוריטמים האוטומטיים שלהם עושים על בנק ישראל ארביטרז' מעגלי, עוד לפני שנספיק להגיד ברננקה. כדי לנסות למנוע את המצב הזה בנק ישראל יאלץ לקנות גם יורו ובפאונד למול השקל, עד שלא תשאר בקופת הבנק שקל אחד לרפואה.

כאזרח ישראלי אני מבקש ממך לשלוח את הפקיד שהציע את ההתערבות הזו (ושכנראה עבד בבנק מאז שנות השמונים) לשנת לימודים על כלכלה בעידן הגלובלי. ההתערבות האחרונה עלתה (ועוד תעלה) לכולנו כל כך הרבה, ששנת לימודים לאותו פקיד כנראה תהיה העיסקה הריווחית שהבנק עשה החודש.

בימים בהם בר-סטרנס מודיע על חשש לחדלות פרעון ובנקים בכל העולם מודיעים על מחיקות אדירות, צריך להיות גמישים ויצירתיים. במקום לחפש פתרונות לא רלוונטיים מהעבר (משהו שאנחנו הכלכלנים מעולים בו), צריך לתת פתרונות צופי פני עתיד. במצב של התדרדות שהיתה ביום חמישי האחרון, אפשר היה לצאת בהודעה על "כוונה ברורה להורדת משמעותית בריבית" בלי לציין מספרים. התגובה היתה יכולה להיות הרבה יותר חזקה, מאוזנת ובריאה לשוק.

אפשר גם לתת ליצואנים הלוואות צמודות מדד ללא ריבית ובכך לתמוך במנוע הצמיחה עצמו בלי להאבק בשוק הגלובלי. אפשר להנפיק מוצר פיננסי פשוט להגנה על השער בחסות בנק ישראל. כך שלבעלי עסקים קטנים ובינוניים שאינם מקצוענים במסחר באופציות ולכן נרתעים ממכשירים אלה, יהיה כלי נגיש וזמין להגנה על העסק.

אפשר להקים פורום בו שותפים גם פקידי משרד האוצר, ולתקן תקנות לשעת חירום פיננסית. הנחה במס חברות ליצואנים, המותנת ביישום מדיניות גידור תנודות המט"ח בתאגיד הוא רק אחת האפשרויות. בשביל עסקים רבים, ואני לא מגזים, זוהי שעת חירום, שעה של פיטורים, צימצומים, עצירה של יוזמות חדשות, ופשיטת רגל. אם לא נתחייס עליהם היום, מחר יהיה לנו משבר אשראי משלנו, שיווצר מגל נוסף של מחיקת חובות של הבנקים, הפעם מפשיטת רגל של חברות ישראליות.

סטנלי, אם מישהו יכול לייצב את הכלכלה בסערה הנוכחית, זה כנראה אתה. מה שדרוש לנו כעת זה היצירתיות והגמישות שהפגנת בתוכנית הייצוב של שנות השמונים, לא אותם פתרונות ישנים.

תמיד לשרותך,

טל עבדה