רוצו לבנקים

מדוע לקנות דווקא עכשיו מניות של פעילות במערכת הפיננסית בארה"ב

שתי סיבות לכך שזה הזמן לרכוש מניות של בנקים ומוסדות פיננסים בארה"ב: מהלכיו של בן ברננקי, והעובדה שזו שנת בחירות בארה"ב - ואף מועמד לא יעז לפגוע במערכת הפיננסית.

משבר הוא תמיד הזדמנות לציידים המנוסים ללכוד "מציאות". מחיר "הכניסה" הנוכחי למניות הבנקים בארה"ב, שירדו בעשרות אחוזים, מאז פרוץ משבר ה"סאב פריים" - כשחלקם אף נסחרים מתחת להונם העצמי - הפך זול ואטרקטיבי במיוחד. משקיעים בעלי סבלנות וקור רוח, המסוגלים לעמוד בסחרחורת התנודתיות, שישקיעו כיום במדדי הבנקים בארה"ב, הנסחרים במחירי מציאה של "סוף עונה", צפויים ליהנות מתשואות נאות ביותר.

נגיד הבנק האמריקאי, בן ברננקי, הוכיח את מיומנותו כ"שרברב" מקצועי, בפתיחת הסתימות במערכת הבנקאית. ברננקי עושה הכול להחזיר את המערכת הפיננסית לשליטה: הוא הפחית את הריבית ב- 3% בתוך מספר חודשים, הזרים למערכת מאות מיליארדי דולרים והעניק סיוע נדיב לרכישת בר סטרנס.

אמנם מוקדם להתחיל לחגוג. משבר הסאב-פריים רחוק מלהסתיים. בחודשים הקרובים צפויות עוד חדשות רעות, עם התגלות שלדים נוספים בארונות הבנקים. אלא שנראה שהרע ביותר כבר מאחורינו, התחתית קרובה מתמיד ואין מדובר בתפיסת "סכינים נופלות".

מדובר במשבר האמון החמור ביותר במערכת הבנקאית, מאז ימי "המיתון הגדול" של 1930. הבנקים נתפסים כיום כ"מצורעים" של שוק ההון בארה"ב, אולם לא יעבור זמן רב ואמון המשקיעים יחזור, ומהסיבות הבאות: מהליכי ברננקי מוכיחים, שיש "בעל בית" בוגר ואחראי, הדואג למערכת הפיננסית ומונע ממנה, ובכל מחיר, מלקרוס; עם השלמת המחיקות ישובו הבנקים בארה"ב להראות רווחים; הפחתת הריבית בארה"ב מחזירה את עקום התשואות התלול, המאפשר לבנקים ליישב את הרצונות הסותרים של חוסכים ולווים; הפחתת הריבית תקל גם על לווי ה"סאב-פריים" הבעייתיים לעמוד בהחזרי המשכנתאות.

המערכת הבנקאית בארה"ב הרבה יותר חזקה משנדמה ממכירת החיסול המבוהלת, שניזונה מהפחד בשווקים. "תעשיית הכסף" בארה"ב היא תעשייה מפוארת. לאורך ההיסטוריה היו הבנקים מנוע הצמיחה וה"חמצן" של הכלכלה הגדולה בעולם. ובשנת בחירות בארה"ב, אף אחד לא יעז לפגוע בבנקים. סימנים ראשונים לתחילת התיקון נראו כבר בסוף השבוע בוולסטריט.
אלא שהמשבר בארה"ב טרם חלף, ולכן גם הגדלת החשיפה לתעשיית הפיננסים בארה"ב צריך שתיעשה בהדרגה ובזהירות, בגישת "כבדהו וחשדהו", תוך הקפדה על פיזור רחב, באמצעות קרנות נאמנות ותעודות סל. הסיכון האדיר שבקניית מניה בודדת הוכח שוב בקריסתו של בר סטרנס.

--הכותב הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"