הקלף המשוגע של מניית גוגל

גוגל מתיימרת עכשיו גם למצוא צורות חיים חדשות בחלל. תארו לכם שהיא תצליח

 

חזון של חברה אמור להיות בלתי מושג, שאיפה אינסופית לעתיד. כאשר נשרפו סמלים של קוקה-קולה ומקדונלדס בהפגנות במזרח היה בכך, למעשה, חיזוק חיובי לכל יועץ אסטרטגיה בחברות הללו. להפוך לסמל של תרבות המערב זו הצלחה.

גם גוגל עובדת קשה כדי להיות ערך תרבותי. החברה התחילה מהפעלת זחלנים ברשת, המשיכה באפליקציות אינטרנטיות לשליטה על סדר יום הגולש והמשיכה, וממשיכה כל העת, לחזק את מיתוגה כמאגר המידע המוביל בעולם.

השקת מאגר הספריות העולמי הייתה ההתחלה. לאחרונה החלה החברה גם בפרוייקט שאפתני לניהול תיקים רפואיים. במקביל, ביססה גוגל את מעמדה כחברה החולשת על כלל המפות בעולם, עם Google Earth, ולאחרונה אף הוסיפה אפליקציה לתצפית חלל מכל מקום בעולם.

אלא שבכל הנוגע לחלל, לגוגל יש תוכניות הרבה יותר שאפתניות מזו. בשבוע שעבר פרסמו מדעני MIT כי הם מתכננים לווין מחקר שיוכל לספק, לראשונה בהיסטוריה, מידע רגיש על כוכבים מחוץ למערכת השמש שלנו. הלווין יוכל לאתר מאות כוכבים עם נתונים זהים לכדור הארץ. גוגל, אשר משתפת פעולה לאחרונה גם עם מכון המחקר של NASA, חתומה על המענק לפיתוח המצלמות הדיגיטליות ארוכות הטווח הדרושות ללווין שכזה.

ולמה גוגל משקיעה בכך כסף? בחברה טוענים שמאחר שהלווין ישגר כמויות עצומות של מידע, לגוגל יש אינטרס לפתח מערכת לעיבוד נתונים, שתדע לאתר את המידע הרצוי מסך הנתונים הנאספים בפרוייקט המורכב הנ"ל.

במסגרת הפרויקט, ישוגר לווין מחקר בשם TESS לחלל ב-2012. ג'ורג' ר. ריקר, חוקר בכיר באסטרופיסיקה במכון החלל של MIT ומוביל הפרוייקט, מאמין כי בעתיד נשגר ספינות חלל אשר יעזבו לראשונה את מערכת השמש שלנו , ואלו ישתמשו במידע הנצבר ב-TESS על פלנטות חדשות.

מדענים גילו כבר יותר מ-200 כוכבים מחוץ למערכת השמש שלנו, אבל באורח טבעי עיקר העניין הוא למצוא כוכבים בהם שוררים תנאים זהים לאלה הקיימים בכדור הארץ. לדעת החוקרים, קיימת סבירות גבוהה כי בכוכבים כאלה יימצאו צורות חיים חדשות.

ומה חדשני כל-כך בפרויקט? הלוויין המשודרג יאפשר מדידה של האור הנעלם על ידי כל כוכב - וכך לסמן לראשונה את גודל הכוכב. לאחר עיבוד הנתונים מהלווין, יוכלו החוקרים גם לקבוע את טמפרטורת הכוכב, כימיית האטמוספירה בו ואולי אפילו סימני חיים. לדוגמא, נוכחות חמצן באוויר.

הלווין יצוייד בשש מצלמות דיגיטליות עם רזולוציה וטווח גבוהים במיוחד. המצלמות הללו נמצאות כעת בפיתוח, וכאמור - בתמיכת גוגל. שנתיים לאחר השיגור יוכלו המצלמות, בעלות רזולוציה של 192 מגה-פיקסל, לכסות את כל השמיים ולקבל מדדים מדויקים של רמת האור ב-2 מיליון כוכבים.

כרגע, כל זה אמנם נראה כמו קפריזה, אבל דמיינו לרגע מה יקרה אם המחקר יצליח. חישבו מה יקרה אם באמצעות המצלמות של גוגל וניתוח הנתונים של גוגל ימצאו חיים בפלנטות חדשות... האם יהיה מותג חזק יותר מגוגל על פני כדור הארץ? התשובה ברורה.

אפשר גם לנסות להעריך מה יקרה למנית גוגל ביום בו תהפוך החברה לצינור המידע שלנו לחלל החיצון. גם כאן, התשובה ברורה.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה. מוסינזון שימשה ומשמשת כיועצת לפיתוח עסקי באינטרנט לחברות הפעילות בענף.