הלאה השורטיסטים!

הם מסתובבים צמאי-דם בשוק ההון ומצפים לנפילות ולקריסות הבאות ; הגיעה העת להיזכר לשם מה בכלל נולדו אופציות PUT

אמיר איל הוא יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי

שוק ההון העולמי משתכלל ומהנדס לו מיני סוגים של מכשירי השקעה מתוחכמים, שמטרתם - נו מה - להשיג את התשואה הגבוהה ביותר למשקיע.

ברוח זו באו לעולם המכשירים הפיננסיים הידועים כאג"ח מגובות משכנתאות שסינוורו משקיעים מנוסים וטירונים כאחד והשכיחו מהם את הכלל הראשון בתורה: תשואה גבוהה כרוכה בנטילת סיכונים גבוהים.

הבנקים שמכריזים על "המחיקות" המשמעותיות ביותר היום, היו ידועים, בטרם פרוץ משבר כמשוכללים, בעלי אפיקי השקעה יצירתיים והניבו תשואה פנומנלית. בימים אלו הם נסחרים מתחת להון העצמי שלהם בצל החשש ממחיקות נוספות.

ובכן, חברים, שימו לב: טכניקת המינוף של ההלוואות שהייתה אחד הגורמים העיקריים למשבר הנוכחי עדיין לא אמרה את המילה האחרונה.

הריבוי של פוזיציות שורט על מניות חברות הברוקרים בארה"ב, מעוררת חשדות חמורים עד כדי כך שהרשות לניירות ערך האמריקאית פתחה בחקירה לבדיקה אם פעילות ספקולנטים ברוח זו תרמה לקריסת בר סטרנס.

בר סטרנס לא לבד - המסומנת הבאה ברשימה היא הבאה היא מניית ליהמן ברדרס המוקפת ומותקפת בחודש האחרון בעדר צמאי דם המחפשים לגרוף רווח נאה על הפוזיציה שלהם, מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות ההרסניות של פעולתם.

השורטיסטים על ליהמן, מפיצים שמועות והתוצאה היא שהמניה צונחת כמעט ללא תחתית ואיבדה כבר 45% משוויה העומד כעת על כ-21 מיליארד דולר.

על רקע הכשלים שחשף המשבר הנוכחי בשוק ההון אני מציע ניסוח מחדש של כללי המשחק בתחום פעילות השורטים. כללים שיביאו את עיקר הפעילות בתחום זה למטרה שלשמה נוצרו והיא גידור סיכונים ולא, כמו שקורה היום - ספוקלציות עד כדי מניפולציות.

לבי לא נכמר על גופים כמו בר סטרנס וליהמן ברדרס אשר בימים כתיקונם, השתמשו בעצמם בטכניקות כאלו וכעת מרגישים את נחת זרוען. אולי במקרה הזה סוג של צדק פואטי - הכלים והטכניקות ששימשו עשרות שנים ליצירת ההון העצמי של גופים פיננסיים, מופנים כעת כלפיהם ומאיימים לפגוע בהם אנושות.

קרנות גידור שצצו כפטריות לאחר הגשם בשנים האחרונות מנהלות מאות מיליארדי דולרים, והן עלולות להזיז את השווקים בכיוונים הרצויים להם - הכל כשר כדי להשיג את התשואה. הן אינן מהססות להתייצב בפוזיציות שורט משמעותיות, על מניות, מטבעות, ואג"חים - גם אם הדבר מעוות את ערכם הריאלי של הנכסים, ופוגע בסופו של דבר בכלכלה הריאלית ומכאן במשקיעים הקטנים.

קרנות הגידור אינן הילד הרע של הסיפור הזה, הן דווקא תורמות להזרמת הון ולהגברת הנזילות בשווקים. העדר הגבלה על פעילות מכירה בחסר, היא כאותה פרצה הקוראת לגנב, שהקרנות עוברות דרכה.

מה שאני סבור שצריך לעשות הוא להגביל את פעילות המסחר במכירות חסר. הרגולטור צריך לקבוע מקסימום היקף שורט ביחס למחיר נכס הבסיס, או מקסימום ביחס להיקף המסחר הממוצע המתנהל באותו נכס.

כל הגבלה דומה שעדיין תאפשר להקים פוזיציית חסר, אך תמנע ממניפולטורים לפגוע במסחר התקין - תבורך.