זהירות! ראלי של דובים

פשר האופטימיות הנמהלת באווירת השווקים - הזהו אביב מוקדם או שאמנם הגיע סוף החורף הפיננסי?

גיא רוטנברג הוא מנכ"ל מרקטפלייס המתמחה במסחר בחוזים עתידיים ואופציות ומפרסם מדי שבוע ניוזלטר הסוקר את המסחר בסחורות בבורסות העולם

האם העליות החדות שנצפו ביום שלישי (70 שנה לא נרשמו עליות כאלה ביום הראשון של הרבעון השני), אמורות לסמן עבורנו את סוף השוק הדובי, או שהן פשוט "ראלי דובי", כלומר תיקון טכני חד לפני המשך ירידות?

סוחרי כל העולם ומשקיעיו מתלבטים בשאלה זו וכתמיד, פרשנויות משכנעות סוחפות לשני הכיוונים ורק הזמן יגלה מי טעה ומי צדק.

אני סבור שהאפשרות השנייה היא הנכונה, כלומר שזהו ראלי דובי המהווה תיקון טכני מכובד לחודשים מורטי העצבים שעברו על הפעילים בשוקץ אני סבור כך מהטעמים הבאים:

סגירת פוזיציות שורט
כשכל השוק דובי כל כך והכל בטוחים שהנה-הנה מגיעות הירידות, כל חדשה טובה המעלה את השוק תופסת לשורטיסטים את הסטופים בכיוון מעלה ואלו המתעקשים להישאר נאלצים לצאת מהשוק בהעדר בטחונות, מה שמכונה: מימוש כפוי (מרג'ין קול).

סגירת פוזיציות אלו דוחפות את השוק מעלה בחדות בשל הבהלה והאילוצים של הסוחרים המוכרחים לסגור פוזיציות וזאת בנוסף לקניות של מי שמוצאים את השוק ברמות מחירים זולות לטעמם.

מצב טכני של השוק מדד S&P500

התמיכה המשמעותית של המדד מעל לטווח מחירים 1310-1325 במשך זמן ממושך, וזאת לצד מצב טכני חזק יחסית של מדד נאסד"ק עושים את שלהם, וממצביעים על כך שלשוק יש תמיכה (לפחות בטווח הקצר) במחירים אלו.

פתאום המניות נראות זולות למדי והחברות הציבוריות מוצעות למשקיעים ב"חצי חינם". זה לא מדוייק. שוק המניות ירד כברת דרך שאכן העבירה אותו מזירת שוורים קיצונית לזירה דובית מאוד, אך עם זאת יש לזכור שירידות לא מודדים מהשיא.

שוק המניות נסחר כיום ברמות מחירים דומות לאלו מלפני שנה וקצת, ואם המשק האמריקאי נכנס למיתון, אז כברת הדרך עד לתחתית עוד ארוכה. למדד S&P500 ישנם התנגדות טכנית במחיר הנוכחי (באזור 1375) ומשמעותית יותר במחיר 1405 נקודות. הערכתי היא כי השוק שואף למחיר זה ומשם יסתובב חזרה דרומה.

מצב פונדמנטלי
פה המצב לא נראה מעודד! אמנם נראה שיש אור בקצה מנהרת הסאבפריים, אך לחילופין מתחיל להתברר כי בניגוד להערכות קודמות משבר זה חלחל עמוק למשק האמריקני.

החששות ממשבר כלכלי גורמות לירידה בתעסוקה אשר בתורה גורמת לחששות הצרכנים למקום עבודתם. תהליך זה יוצר מצב רוח ירוד המשתקפת בירידה תלולה במדד אמון הצרכנים, וירידה חדה בצריכה.

בשלב זה נראה שגורמים אלו נכנסים לסחרור, אשר כרגע לפחות לא נראה גורם משמעותי שיעצור אותו.

נראה שהבנק המרכזי בארה"ב תולה תקוות רבות בהורדת הריבית, אשר השלכותיה יחלו לתת את אותותיהן בחודשים הקרובים. היא אשר גורמת לירידה חדה של המטבע האמריקני דבר אשר נותן דחיפה משמעותית לייצוא האמריקני.

מה שלא נלקח בחשבון הוא משחק סכום אפס של הצריכה העולמית. גידול משמעותי של הייצוא האמריקני בא על חשבון הייצוא של מדינות אחרות, המייצאים בין היתר לצרכן הגדול מכולם האמריקאי.

גם בעולם כולו עומדים היצואנים על הרגליים האחוריות וצועקים שהם על סף סגירת מפעלים ופיטורי עובדים. כניסה של אלו למיתון, תחזור כבומרנג ליצואן האמריקני ואז כל מה שיישאר לעשות הוא להמתין שהכסף הזול ייתן את אותותיו, ינפח בועת מחירים חדשה ולהתפלל לטוב.

זאת עוד לפני שדיברנו על האינפלציה העומדת בפתח אשר הכל מקווים שהמיתון יחליש, על מחיר הסחורות והאנרגיה הרצחניים הגוזלים לנו את הארנק, על מיליוני הבתים שבארה"ב שעומדים למכירה וככל הנראה ישארו בידי הבנקים.

מי היה מאמין שעד לפני שנה דיברו על כך שההשקעות באנרגיה ירוקה ושימור כדור הארץ יגזלו רבע אחוז מהתמ"ג העולמי מידי שנה.