כימיה ירוקה: פיתוח ישראלי חדש יאפשר שימוש במים במקום בממיסים אורגניים

ממיסים אורגניים, שבהם משתמשים בצבעים ומוצרים ביתיים אחרים, מייצרים כמות ניכרת של שפכים הגורמים לזיהום הסביבה

אוניברסיטת תל-אביב תחשוף השבוע טכנולוגיה שמייתרת לטענת היזמים את הצורך בשימוש בממיסים אורגניים בתעשיות שונות, וזאת על-ידי שימוש במים. הטכנולוגיה תיחשף במסגרת כנס שהאוניברסיטה תקיים בנושא "פתרונות טכנולוגיים חדשניים למשבר הסביבה המתגבר" שייערך ביום שלישי, 8 באפריל.

הפיתוח הוא של פרופ' ארקדי ויגלוק בשיתוף עם הדוקטורנטית נלי שפירו מבית-הספר לכימיה של האוניברסיטה. לדברי ויגלוק ושפירו, ממיסים אורגניים, שבהם משתמשים בצבעים ומוצרים ביתיים אחרים, מייצרים כמות ניכרת של שפכים הגורמים לזיהום הסביבה. כך גם בהכנת תרופות. לצורך הכנת תרופה נדרשים בדרך-כלל בין 10-20 שלבים כאשר בכל שלב משתמשים בממיסים אורגניים. ויגלוק ושפירו מציינים עוד, כי בתעשיית התרופות, במהלך הכנת קילוגרם אחד של תרכובת כימית יכולים להיווצר 100 קילוגרמים של פסולת, אותה יש להשמיד.

השניים טוענים לטכנולוגיה חדשה שיש בה דרך חלופית לשימוש בממיסים אורגניים, זאת כאמור על-ידי שימוש במים, באמצעות ערבוב של תרכובות אורגניות הנקראות אלדהידים, עם מים אשר יכולות להתחמצן באוויר, ללא שימוש בממס אורגני וללא פסולת. החוקרים השתמשו בטכנולוגיה זו להכנת חומצות אורגניות (דוגמה פופולרית לאחת מהן היא החומץ).

נדגיש, כי השניים לא פיתחו את החומצות אלא דרך חדשה ולא מזיקה לסביבה להכין אותן.

מהאוניברסיטה נמסר, כי קבוצת החוקרים של פרופ' ויגלוק שייכת לענף חדש בכימיה, המנסה להחדיר חשיבה ירוקה יותר בהכנת חומרים כימיים. הרעיון שבמושג "כימיה ירוקה" הוא שכמות הפסולת המסוכנת המיוצרת בתהליך שואפת למינימום.

בכנס יוצגו מחקרים נוספים בנושאי אנרגיה מתחדשת: טורבינות רוח חדשניות, צמחים מהונדסים גנטית לייצור דלקים, ייצור מימן מתהליכי פוטוסינתזה; בתחום חקלאות יעילה: צמחים המסוגלים להרגיש זמינות של מים; בתחום טיהור מזהמים: סילוק שאריות אנטיביוטיקה ממים באמצעות טכנולוגיה חדשנית, חיישנים ביולוגיים לזיהוי חומרים מזהמים במים ואוויר ובתחום שיקום הסביבה: שיקום קרקעות מזוהמות בתהליכים חדשניים.