שוק מתנפח שאינו בועה

3 עצות כנגד 3 שינויים גדולים שהתחוללו בשוק הסחורות והחוזים העתידיים שנסחרים בו

שחף פרקש הוא אנליסט לגידור סיכונים בבית ההשקעות מרקט פלייס המתמחה במסחר בחוזים עתידיים.

בתקופה האחרונה אנו עדים לשפע כוחות פנימיים וחיצוניים המעצבים מחדש את אופן המסחר בחוזים עתידיים על סחורות.

בשורות הבאות אתאר את השינויים וואציע את עמדתי לגבי המהלכים שיש לנקוט כדי להמשיך ולהרוויח בתנאים החדשים.

השינוי הראשון: מהירות השוק

שוק הסחורות היה ידוע תמיד כשוק מהיר שתנועותיו חריפות, וזאת בעיקר בשל שיטת הביטחונות שמאפשרת למשקיעים לסחור במינוף. נסיקת המחירים המטאורית בתקופה האחרונה, הקצינו עוד תכונה זו.

למשל בזהב, תנועות מחירים שנמשכו בשנות ה-90, חודשים, מתרחשות היום בתוך שעות. לאורך כל שנת 1995 השתנה מחיר הזהב ב-34 דולר. מהלך דומה נצפה באותו השוק, בחודש מרץ 2008, תוך שעתיים!

הגורם הראשון שהשפיע על מהירות השינוי הוא גובה המחיר עצמו: בעבר תנועה בשיעור 1% במחיר הסחורה, ביטאה שינוי בסנטים בודדים. כשהמחיר בשמיים, שינוי באותו שיעור (אחוז) מתבטא בדולרים.

עוד גורם הוא שינוי שיטת המסחר. המסחר ב"רצפות מסחר" פיזיות, כשברוקרים צועקים ומסמנים לדילרים בידיים, פינה את מקומו למסחר ממוחשב במערכות מתוחכמות המתבססות על חישובים וסטטיסטיקות.

התופעה לא באה לידי ביטוי רק בבורסה שבה מתנהל המסחר, אלא גם מצד המשקיעים, המשתמשים במערכות מחשב אוטומטיות, מבצעים מסחר בנפחים גדולים תוך אלפיות שנייה.

ניתן לומר בביטחון שהשימוש במחשבים למסחר תרם גם הוא למהירות ולתנודתיות בשווקים.

שינוי שני: גודל השוק וסוג השחקנים

הגידול בתעשיית קרנות הגידור (Hedge fund) ומנהלי ההשקעות בסחורות (CTA) הזרימה לשוק טריליוני דולרים חדשים ותרמה לגידול חד בנפח המסחר ובכמות הפוזיציות הפתוחות בכל חוזה.

משקיע צריך להכין תוכנית פעולה להתמודדות עם גופי ענק אלו, המסוגלים להיכנס ולצאת מהשוק כהרף עין. צריך לדעת לזהות את שיטות עבודתן, ולהתכונן למצב שבו הן מחליטות להיכנס או לצאת מהשוק.

שינוי שלישי: הרחבת שעות מסחר

הגלובליזציה השפיעה גם על שוק הסחורות, אשר עברו למסחר 24 שעות ביממה 5 ימים בשבוע.

אם בעבר משקיע היה יכול להניח שבשעות הלילה בארה"ב, השווקים לא זזים ומי שמשתתף במסחר בשעות אלו הוא על פי חובבן, כיום משקיעים מקצוענים מכל רחבי העולם פועלים בכל שעות היממה.

שינוי רביעי: אין עונתיות

הרבה אמיתות וחוקים השתנו ואינם תקפים עוד. למשל חוקי העונתיות בתבואות אנם רלבנטיים עוד וזאת בשל שינויי האקלים בעולם כולו. ישנן גם תבניות טכניות שאינן פועלות עוד וכמותן דוחות כלכליים שנהפכו לפחות רלוונטיים (למשל דו"ח COT).

מחיר התירס שילש עצמו תוך שלוש שנים, דבר שמעורר התרגשות רבה בקרב משקיעים בשוק ההון - כולם רוצים להשתתף בחגיגה. יש לזכור ששוק שצומח בתנופה כה עזה טומן בחובו גם מלכודות.

אני מציע לנקוט בצעדים הבאים:

  • לערוך תוכנית עבודה סדורה.
  • לנקוט בניהול סיכונים קפדני (אחרת הפסד בודד עלול למחוק את התיק כולו).
  • לתת תשומת לב לקורלציה המשתנה בין השווקים. במקרים רבים, לפני שינוי מגמה משמעותי יגיעו איתותים כשינויי קורלציה מהותיים. למשל השינוי בקורלציה בין חוזה היורו למדד השוק האמריקאי יכול ללמד הרבה על שינוי מגמה.

שוקי הסחורות והחוזים האלטרנטיוויים מציעים שפע הזדמנויות. האתגר היום אינו להיות הכי חזק, גדול או חכם בשוק. אלא להגיב לשינויים בשוק ולאמץ מודלים המתמודדים באפקטיביות עם התהפוכות המאפייניות אותו.