IFRS מטעה את המשקיעים

לפי התקינה החדשה, מצב הנדל"ניסטיות מעולם לא היה טוב יותר ; וזו רק אחת מהבעיות של ה-IFRS

עכשיו, לאחר שפורסמו הדוחות השנתיים של החברות, אני מרשה לעצמי לומר שחששות שונים שהיו לגבי השפעת IFRS, התאמתו. שיטת הדיווח שהיתה אמורה לחבר את התמונה החשבונאית עם התמונה הכלכלית, יצרה בעיקר אנדרלמוסיה.

בדוחות הרבעון הרביעי ראינו השפעות משמעותיות של תקנות IFRS על חברות נדל"ן אשר בדרך כלל המשיכו לשערך את נכסיהן כלפי מעלה, בהתאם להערכות השווי של השמאים.

השמאים מעריכים את הנכסים לפי עסקאות אחרות שהיו באותו אזור שבו נמצא הנכס, ואת שכר הדירה לפי התשואה שנגזרת מעסקאות למיניהן. שערוך הנכסים כלפי מעלה העלה את ההון העצמי של החברות ושיפר את מצבן החשבונאי. כל זאת בעוד נורות האזהרה לגבי שוקי הנדל"ן בעולם ממשיכות להבהב.

לעומת השמאים אשר הערכותיהם משדרות אופטימיות לגבי שוק הנדל"ן, שוק ההון בחר דווקא להוריד את מניות חברות הנדל"ן. מדד נדל"ן 15 ירד בכ-29% במתחילת 2008 ובכ-37% בשניים עשר החודשים האחרונים.

המסקנה המתבקשת מכך היא ששווקי ההון בארץ ובעולם לא ממש מתייחסים להערכות השמאים. הערכות אלו מייצגות במקרה הטוב את ההיסטוריה הקרובה בעוד ששוק הון מנסה לתמחר דווקא את העתיד.

יכול להיות שהעסקה האחרונה שמייצגת את מצב מחירי הנדל"ן נניח בעיר כלשהי באירופה הייתה לפי חצי שנה ועד שהירידה במחירים תגיע לדוחות הכספיים, זה יהיה מאוחר מידי עבור המשקיעים.

הדוחות שערוכים לפי מודל IFRS יכולים ליצור לחברה רווח משערוך ובעתיד הפסד משערוך אותו נכס שבפועל לא קרה בו שום דבר מהותי עבור החברה ושכר הדירה בגינו לא השתנה. אנחנו האנליסטים מסתכלים בנוסף על תזרים המזומנים שמייצר הנכס והאם הוא מכסה את עלויות המימון והחזר הקרן, ומה ההפרש בגין כך.

ישנם סעיפים רבים שיצרו עיוותים בדו"חות ביחס לרווח הרבעוני מפעילות כמו שערוך אופציות, שערוך התחייבויות ועוד.

לפי איך שזה נראה כעת, ככול שהדוחות יכללו יותר פרטים לפי שיטת IFRS הם דווקא ירחיקו משקיעים מלבחון את החברות לפי הדוחות וישלחו אותם לחפש דרכים יצירתיות יותר להחליט באילו חברות להשקיע.