"פלפל אמרה לי: 'אדון חדד, אני אשלח אותך למקום כואב ולא נעים. מגיל חמש לא דיברו אליי ככה'"

האם השופטת ד"ר דרורה פלפל איבדה את הבלמים? ציטוטים המובאים לראשונה מפיו של עו"ד יצחק ז'ילבר חדד, "עורך הדין הפסול", מציירים תמונה בלתי שגרתית מאולם השופטת ; "ביקשתי שהדברים יירשמו בפרוטוקול, אבל היא אמרה לקלדנית: אל תרשמי"

כבר חודשיים מסתובב עו"ד יצחק ז'ילבר חדד עם בטן מלאה על החלטת סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ד"ר דרורה פלפל, שלא לפסול את עצמה מלדון בתביעה שהגיש בשם לקוחותיו, ובעיקר על "החלטתה" לפסול אותו מלהמשיך לייצג אותם בתיק.

הוא חש שבית המשפט השתלח בו על לא עוול בכפו. היום, לאחר שבית המשפט העליון קבע כי ההחלטה לפסול אותו "מעוררת קושי" והורה, לצד דחיית הערעור על אי-פסילת פלפל, ש"התיק יוחזר לבית המשפט המחוזי, ויש להניח כי הוא ישקול מחדש את החלטתו בנוגע לפסילת בא-כוח המערערים מלהופיע בפניו", שוטח חדד לראשונה את הצד שלו בפרשה.

חדד, שהותקף קשות על-ידי פלפל בהחלטתה, מייחס לה התנהלות לא ראויה כלפיו, הטחת אמירות בוטות, והתנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם אמות-מידה של דמות שיפוטית.

פרשת חדד-פלפל, שעוררה סערה בברנז'ה המשפטית, התעוררה במהלך דיון בתביעה שהגיש עו"ד חדד בשם גינות לאה ואחרים נגד בנק מזרחי ב-2003. באחד הדיונים דחתה השופטת פלפל את התביעה, לאחר שמצהיר מטעם התובעים לא התייצב לדיון. התובעים ערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון, הערעור התקבל בהסכמת הצדדים, והתיק הוחזר לפלפל שתכריע בו לגופו.

בדיון הראשון בתיק לאחר החזרתו לבית המשפט המחוזי, נתנה פלפל החלטות ביניים נוספות, רובן ככולן נגד התובעים. משנראה לתובעים כי יש "משוא פנים" מצידה, ביקשו מפלפל, באמצעות חדד, לפסול את עצמה מלדון בתביעה.

חדד משחזר את מהלך הדיון מרגע שביקש את פסילת פלפל. "במהלך הדברים שנשאתי בפני השופטת פלפל בבקשה שתפסול את עצמה, פתאום השופטת אמרה לי: 'אם אתה חושב שאני נוהגת במשוא פנים, אז תדע לך שדווקא בית המשפט העליון שקיבל את הערעור שלך, נהג במשוא פנים'. זאת אמירה יוצאת דופן, וביקשנו שההערה הזאת תירשם בפרוטוקול, ופלפל אמרה: 'לא'. היא פנתה ואמרה לקלדנית: 'אל תרשמי את ההערה הזאת'. אמרתי לה, שאני חושב שלא רק ההערה צריכה להירשם, אלא אפילו פנייתה לקלדנית לא לרשום את ההערה, גם זה צריך להירשם. אבל פלפל אמרה שוב לקלדנית: 'אל תרשמי. לא מה שאני אומרת ולא מה שעו"ד ז'ילבר אומר'.

"המשכתי לשאת דברים בנוגע לפסילה, לפי הנחיית בית המשפט, ואז בשלב מסוים של הדיון, השופטת אמרה לי: 'אם תמשיך בדברים האלה אשלח אותך למקום כואב, שבו אוזניך יהיו כרויות הרבה יותר'. ביקשתי שגם הערה זו תירשם בפרוטוקול, ופלפל הורתה לא לרשום אותה. שוב ביקשתי שדבריה יירשמו, והשופטת אמרה לקלדנית לא לרשום אותם".

חדד יצא מהדיון מזועזע. הוא לא הצליח להבין איך מרבית הדברים שאמרה פלפל לא תועדו בפרוטוקול. "פלפל אמרה לי בדיון דבר שאני יודע 20 שנה, שמי שאחראי על הפרוטוקול זה ביהמ"ש. אבל ביהמ"ש גם כפוף לאמות-מידה של סבירות".

- הדברים לא מתועדים בפרוטוקול, אז למה שיאמינו לגרסתך?

"כיוון שהשופטת לא הסכימה לתעד את הדברים שאמרה, הם מתועדים בפרוטוקול מהפה שלי. פלפל שואלת אותי, מה לדעתך אמרתי, ואני אומר מה לדעתי היא אמרה בנוגע להיכן היא תשים אותי".

ואכן, בפרוטוקול הדיון נרשם, כי "ביהמ"ש מבקש מעו"ד חדד שיצטט את מלוא הדברים שהוא חושב שהוא שמע", ועו"ד חדד משיב: "ביהמ"ש אמר: 'אדון חדד, אם תמשיך ככה, אני אשלח אותך למקום שלא יהיה לך נעים בו בכלל, ובו אוזניך יהיו כרויות הרבה יותר'. לאן ביהמ"ש יכול לשלוח אותי אם בכלל?'".

לדברי חדד, העובדה שפלפל לא הגיבה בחריפות לציטוט שציטט מפיה, אומרת הכול. "היא לא הגיבה. היא לא מאשרת ולא אומרת שלא אמרה את הדברים. כשבית המשפט שואל אותך 'מה לדעתך אמרתי', ואני אומר מה שאני שמעתי אותו אומר, הרי בית המשפט יכול באותו רגע להגיד לי 'אתה מדבר שטויות, לא לעניין'. אפילו אם היא לא חשבה על זה באותו רגע, בהחלטתה יכלה פלפל לומר שעו"ד חדד מייחס לה בפרוטוקול דברים שלא אמרה. אבל השופטת לא חלקה על כך שאמרה את הדברים".

- למה היא התכוונה?

"שהיא תושיב אותי בכלא. אמרתי לה 'אין לזה משמעות אחרת מלבד זה שאת רוצה שאשב בכלא', אחרי שפלפל אמרה אמירות כאלה, יכולה להיות רק החלטה סבירה אחת, שאני והיא לא יכולים להיות בדיון אחד. אגב, מאז גיל חמש לא אמרו לי שיושיבו אותי במקום כואב".

ראיון נרחב עם עו"ד חדד - היום במדור "דין וחשבון" במוסף "גלובס הערב"

[הרחבה במהדורה המודפסת] [לעיתון הדיגיטלי]