חשבוניות לא פיקטיביות

יש תרופה של ממש למגיפת חשבוניות המס הפיקטיביות. הצעה לחברי ועדת הכספים

השימוש בחשבוניות מס שהוצאו שלא כדין הפך למכת המדינה. מצד אחד, לא מצליחים אנשי המס למנוע, בהתאם לשיטה הקיימת, את השימוש בחשבוניות המס "הפיקטיביות", נגע שהולך ומעמיק המאפשר לעוסקים מסוימים, שהחוק אינו משמש בהכרח נר לרגליהם, לחגוג על חשבון קופת הציבור.

מצד שני, נקלעים העוסקים מן השורה, לא אחת, למצבים בלתי אפשריים, שעה שמופעלות נגדם סנקציות כספיות קשות ביותר ע"י הרשויות אם מסתבר, בדיעבד, שניכו מס תשומות - בתום לב - בשל פעילות אמיתית, בעוד מוציאי החשבוניות לא דיווחו לרשויות המס על העסקאות הללו.

כדי להפחית ככל שניתן את התופעות הללו, מוצע לתקן את חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 ולקבוע כי עוסקים מן השורה, לפי רשימה מעודכנת שתובא לידיעת הציבור, יחויבו לדווח על מס העסקאות החל כרגיל על הספקים ונותני השירותים שלהם, ויוציאו "חשבונית עצמית" במקומם.

בדרך זו יוקטנו באופן משמעותי אפשרויות השימוש לרעה ב"חשבוניות פיקטיביות", ובה בעת תוקטן חשיפתם של העוסקים מן השורה, לסיכונים מיותרים.

וזאת הצעתנו לחברי ועדת הכספים של הכנסת:

* המנהל יפרסם, באופן ובמועדים שיקבע שר האוצר בתקנות, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשימה של "עוסקים בעלי הרשאה".

* הרשימה תעודכן על-ידי המנהל, בהתאם לכללים שיקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת.

* עוסק ששמו נכלל ברשימה, שרכש תשומות לצרכי עסקו או לשימוש בעסקו, ואילו היו בידיו חשבוניות מס היה רשאי כדין לנכות את מס התשומות בגינן, יראוהו כמי שחייב במס, במקום הספק או נותן השירותים, בשל אותן רכישות.

* חלו הוראות אלה יראו את בעל ההרשאה, בשינויים המחויבים, כמי שחלות עליו הוראות תקנה 6ב.(ב) לתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976.

* בעל הרשאה ששמו נכלל ברשימה, אשר חלות עליו הוראות אלה, ימציא לספק או לנותן השירותים אישור בכתב, בנוסח שיקבע המנהל, לפיו מתחייב (בעל ההרשאה) לדווח למנהל במקומו, על עסקות שנעשו בחודש מסוים עם בעל ההרשאה.

* ייקבע כי עסקה שנעשתה עם עוסק בעל הרשאה חייבת במס בשיעור אפס, ובלבד שבידי מי שעשה את העסקה אשור בכתב, שקיבל מאותו בעל הרשאה, שנקבע בתקנות.

* כדי למנוע תופעה של דיווחים כפולים (ברמת הנתונים הארצית), ניתן לקבוע כי בדיווחים החודשיים יינתן גילוי לעסקות שחלות עליהן הוראות אלו.

הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות' רואי חשבון.