חשמל מאצות

פטנט חדש יאפשר להקים תאי שמש מחלבון אצות

קבוצה של מדענים מאוניברסיטת תל אביב פיתחה תאי שמש (תאים פוטוולטאים) חדשניים, שהחומר הפעיל בהם הוא לא סיליקון, כמקובל, אלא חלבונים המיוצרים מאצות. במסגרת התהליך, מנתקים את החלבון שבאצה, שתפקידו לנצל את אנרגיית השמש לטובת הצמח וקושרים אותו להתקן אלקטרוני המייצר זרם חשמל.

את הפרויקט מממנת אוניברסיטת תל אביב בשיתוף כלל ביוטכנולוגיה. את השיווק עושה חברות רמות, השייכת אף היא לאוניברסיטה. המדענים העומדים מאחורי הפרויקט הם פרופ' חנוך כרמלי, ד"ר שחר ריכטר, פרופ' יוסי רוזנוקס וד"ר איתי כרמלי.

היתרון הגדול של האצה הוא במחירה הזול בהרבה מהסיליקון, שמחירו עולה ככל שגובר הביקוש. עלות מ"ר סיליקון בין 300-200 דולר. עלות החלבון המופק מאצה כשני דולר למ"ר בלבד. יתרון נוסף נובע מהעובדה שלחלבון נצילות גבוהה בהרבה מאשר לסיליקון. אך לא רק זאת, עלות גידול האצות אינה גבוהה וגם האחסנה אינה דורשת תנאים מיוחדים. מאחר ומדובר בננו טכנולוגיה, יהיה צורך במיקרונים של חלבון בלבד.

על פי הערכה, המתקנים הפוטוולטאים הפועלים על חלבון, לא יהיו שונים בהרבה בצורתם החיצונית מהמתקנים המוכרים לנו כיום וגם הם יתאפיינו בלוחות המותקנים על עמודים או גגות. השוני הגדול יהיה בעיקר במחיר ובנצילות.

לדברי מנהל פיתוח עסקי בתחום הנדסה ומדעים פיזיקליים בחברת רמות של אוניברסיטת תל-אביב, ד"ר לארי לאב, האוניברסיטה רשמה מספר פטנטים למוצר זה ועתה היא מנסה לשווק אותו.

לאב מדגיש, שהפרויקט מעורר עניין רב בקרב חברות רבות בארץ ובעולם, המחפשות שיטות להוזיל את מחירי האנרגיה. עוד אומר לאב, שעל פי הערכה, המוצר המוגמר ייכנס לשוק בתוך כחמש שנים וכי אין ספק שהוא יחולל מהפכה בשל המחיר הנמוך של החלבון. להערכתו, עם תחילת הייצור ההמוני, החלבון ייתר לחלוטין את השימוש בסיליקון.

יצוין, שהשוק העולמי של תאי השמש מוערך כיום ב-10.6 מיליארד דולר והוא גדל בקצב של 35% לשנה. בשל המחיר הגבוה של הטכנולוגיה היא אינה נחשבת לכלכלית ולכן תפוצתה נמוכה והיא משמשת בעיקר לתאורה, מוצרים אלקטרונים קטנים ועוד. לדברי לאב, המחיר הנמוך יאפשר שימוש נרחב יותר באנרגיה פוטוולטאית, כך שהיא תוכל לשמש בניינים שלמים על-ידי ציפוי הגגות בהתקנים פוטוולטאים ואף תוכל להחליף את השימוש בדלקים.

הפרויקט יוצג לראשונה במסגרת תערוכת מרחבי המחר שמארגן בית הנשיא, בה ישתתפו נשיא ארצות-הברית, ג'ורג' בוש; נשיא ברית-המועצות לשעבר, מיכאל גורבצ'וב; מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, הנרי קיסינג'ר; חתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל; סרגיי ברין, ממייסדי גוגל; רופרט מרדוק; וטרי סמל, מייסד יאהו.