זהירות בירידה

חמישה מהלכים שכדאי לנקוט בהם כדי להתגונן מנפילה במחיר הסחורות

1. רכישת אופציית פוט - הפעולה הכי פשוטה וחסרת סיכון לחלוטין. האופציה מניבה רווחים במידה ומחיר המימוש שלה נחצה כלפי מטה. יש עלות הפרמיה, בדומה לביטוח, כשהאופציה פוקעת מבלי שמחיר הסחורה יחצה את מחיר המימוש.

2. מכירת חוזה עתידי על סחורה או מדד סחורות - למשל, DJAIG, מדד הסחורות של דאו ג'ונס ו-AIG, או GSCI, מדד סחורות של S&P. זו שיטה מסוכנת יותר, שמניבה רווח או הפסד באופן מיידי עם כל תזוזה של מחיר הסחורה.

3. מכירת אופציית קול - היא לא מגנה מפני ירידות, אך מכניסה כסף לחשבון במידה והעליות לא מתממשות. ניתן לממן את רכישת אופציית הפוט על ידי מכירת קול ובכך לייצר פוזיציית צילינדר דובית (כלומר פוזיציה מגודרת שבה ההפסד המקסימלי הוא עלות יצירת הפוזיציה).

4. רכישת מרווח זמן - רכישה של חוזה קרוב ומכירה של חוזה רחוק. האסטרטגיה מורכבת יותר ומאפשרת לסוחר ליהנות מעליות מחירים חדות בהווה ומהשורט על חוזה רחוק יותר בזמן. הפוזיציה תהיה רווחית במיוחד כאשר עליות המחירים הן זמניות וצפוי מימוש מחירים משמעותי בעתיד.

5. עיסקת חוזים עתידיים של מוצרים תחליפים לסחורה שעולה בחדות - כשמחיר סחורה עולה באופן חד, לאורך זמן מתפתח ביקוש משמעותי לגידול פיזי שלה. הביקוש הזה מוביל לעודפים עתידיים, ולחילופין למחסור במוצרים תחליפים שגידולם הופסק. חיזוי נכון של התהליך עשוי להניב רווחים נאים. דוגמה לכך היא עליות המחירים בשוק החיטה, בעקבות הסטת חלק מגידולי התירס ממאכל לייצור אתנול.

גיא רוטנברג ושחף פרקש, מרקט-פלייס