"מקור אנרגיה זול מדלק": מגדל אצות ישראלי נמצא ברשימת 100 האנשים המשפיעים של "טיים"

המגזין הגדיר את ד"ר יצחק ברזין - חבר סגל בכיר במרכז הבינתחומי בהרצליה - כשייך למגזר הממציא מחדש את שוק האנרגיה העולמי, המוערך ב-6 טריליון דולר

ה"טיים מגזין" כלל ברשימת 100 האנשים המשפיעים ל-2008 מומחה לאנרגיה חלופית ישראלי, ד"ר יצחק ברזין, מייסד גרין פיול המפיקה ביודיזל מאצות. המגזין הגדיר את ד"ר ברזין, חבר סגל בכיר במרכז הבינתחומי בהרצליה, כשייך למגזר הממציא מחדש את שוק האנרגיה העולמי המוערך ב-6 טריליון דולר.

ד"ר ברזין, שהקים את גרין פיול ב-2001 בעת ששהה באוניברסיטת MIT בבוסטון, אומר שהאצות הן מיקרואורגניזמים הגדלים בקצב המהיר ביותר בעולם והן יהפכו תוך זמן קצר לספקיות האנרגיה הגדולות בעולם. יתרון גדול נוסף נובע מכך שהאצות הן זללניות של פחמן דו חמצני, אותו חומר מזהם הנפלט מהתעשייה ומכלי הרכב, שהוא גם הגורם המרכזי להתחממות כדור הארץ.

בשורה נוספת נובעת מהעובדה שאת האצות ניתן יהיה לגדל עם מי ים, על מים מליחים או אפילו על קולחין. בשורה שהיא חשובה מאוד בעולם הסובל ממחסור הולך וגדל במים, שבו רק 3% מהמים הם שפירים וכל השאר הם מים מלוחים.

לדברי ד"ר ברזין, "בניגוד לצמחי ביו דיזל אחרים, הבאים על חשבון גידולי המזון וגורמים בכך להתייקרות רבה של מוצרי היסוד, גידול האצות יהיה זול ולא יתפוס את מקומם של גידולים אחרים".

את האצות מגדיר ברזין כשק קטן המלא בשמן ובסוכרים. את השמן הוא מיעד לשימוש כביו-דיזל ואת הסוכרים לייצור אתנול. החלבונים, כך הוא מתכנן, ישמשו כחומר גלם ליצור אצות נוספות. יצוין, שבאוניברסיטת תל אביב קיים מחקר שמייעד את חלבוני האצות להפקת אנרגיה פוטוולטאית. לדבריו, הוא מעדיף שהאצות שלו ישמשו כתחליף לדלק נוזלי.

יחד עם בלומברג

"הבעיה הגדולה ביותר הקיימת כיום בעולם היא אספקת דלק לא לייצור חשמל, כי אם להנעת מכוניות ולכן הדלק הנוזלי שהאצות יספקו יפתרו איום אסטרטגי חמור מאוד. הבעיה היא כמו תמיד, העלות. כבר כיום מגדלים אצות במקומות שונים בעולם, בשווי כולל של 5 מיליארד דולר, אך הגידול יקר מדי ולכן היה צורך לפתח מתקנים שבהם ניתן יהיה לגדל מיקרו אצות במחיר שהוא נמוך ממחיר הדלק" אמר ברזין.

הניסיון הראשון להקמת מתקן מסחרי נעשה באירוזינה עוד ב-2001, בפרויקט הושקעו 30 מיליון דולר. במהלך 2007 זכתה ביופיל בחוזה, בסכום כולל של 92 מיליון דולר, להקמת המתקן האירופי הראשון בספרד. "אם אני צודק בהערכות שלי", אומר ברזין, "עלינו על מקור אנרגיה שהוא עשיר יותר מכל הדלק שיש בערב הסעודית וזול הרבה יותר". להערכתו המתקן הראשון יתחיל לפעול באירופה בעוד כשנה וחצי.

דמויות נוספות בתחום הסביבה בהן בחר המגזין, ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, בשל תכניתו להפוך את העיר לבעלת האוויר הנקי ביותר עד לשנת 2030. זוכה נוסף הוא חתן פרס נובל לשלום, אריק שיוויאן בשל פעילותו למניעת מלחמה גרעינית ומלחמתו למען שימור הסביבה וכנגד התחממות כדור הארץ. סוזאן סולומון, ממינהל האוקיאנוסים והאטמוספרה של ארצות-הברית, נבחרה בשל חלקה בסרטו של סגן נשיא ארצות-הברית לשעבר, אל גור, בנושא התחממות כדור-הארץ.