ניצחון לאיקאה: הוועדה המחוזית מרכז אישרה את הקמת סניף איקאה בראשון-לציון

מדובר בתוכנית מצומצמת שאינה כוללת את הפרויקט המסחרי של גזית גלוב ; התוכנית אושרה ברוב של 13 חברים מול 3 מתנגדים - בהם יו"ר הוועדה המחוזית, ד"ר שוקי אמרני

כצפוי, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז אישרה את התוכנית החלופית להקמת איקאה בראשון-לציון. כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", מדובר בתוכנית מצומצמת שאינה כוללת את הפרויקט המסחרי של גזית גלוב.

התוכנית אושרה ברוב של 13 חברים מול 3 מתנגדים - בהם יו"ר הוועדה, ד"ר שוקי אמרני, שטען שיש לדחות את הדיון בתוכנית עד להחלטת בית המשפט העליון בעתירת אירוס הגלבוע נגד מנהל מקרקעי ישראל.

התוכנית שנקבעה בעקבות ישיבות משותפות לנציגי עיריית ראשון-לציון ולשכת התכנון מחוז מרכז במשרד הפנים, קובעת כי אזור התעסוקה מעויין שורק יאופיין במגרשים גדולים המיועדים לחברות הנזקקות לאזורי לוגיסטיקה גדולים, ושטחי בנייה רחבים בנגישות תחבורתית טובה לשירות המטרופולין כולו.

בכניסה לאזור ניתן יהיה למקם מוקד אחד של מסחר מיוחד בעל מאפיינים על אזוריים יחודיים שאינו יכול לקום במרכזי ערים ומשרת אזורי מטרופולין רחבים, בהיקף של 24 אלף מ"ר. שטחים אלה לא ניתנים לחלוקה למספר חנויות - כאן מדובר למעשה על איקאה. לצד אותו מוקד יהיה מסחר נלווה לשירות באי אזור התעסוקה בהיקף של 3,000 מ"ר בלבד.

הדיונים המשותפים לגבי התוכנית המצומצמת באו בעקבות דרישת הוועדה המחוזית, שדחתה השנה פעם שנייה תוכנית שהגישה העירייה למסחר במעויין שורק. בפעם הראשונה, ב-2007, דחתה הוועדה תוכנית נרחבת יותר ובפעם השנייה, בפברואר האחרון, דחתה גם תוכנית מצומצמת יותר שעדיין כללה את הפרויקט של גזית. הוועדה דרשה בהחלטתה האחרונה שהוועדה המקומית ראשון-לציון ולשכת התכנון יבחנו יחד הצעה תכנונית מצומצמת יותר, וכך נעשה.

כיום נמצאים במעוין השורק מחסנים לוגיסטיים של קוקה קולה, סניף פיאט, קאיה ואלפא רומאו, סניף וולבו ויונדאי שעתיד להיפתח במתחם בשנה הקרובה, ומרחב דרום של חברת החשמל שיעבור למתחם מאזור המרכז.

לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי בניסיון לעודד את פתיחת הסניף של רשת הרהיטים השוודית, ראש העירייה, מאיר ניצן, החליט כי כל הכנסות העירייה מסניף איקאה שייפתח ומהמפעלים המסחריים האחרים במתחם מעויין שורק יושקעו בחינוך.

בעבר הבטיח ניצן כי סניף איקאה יקום במעויין שורק, גם לאחר פסיקת בתי המשפט בדבר פסילת איקאה במכרז ובדבר פסילת מתן ההיתר לשימוש חורג לחברה. ניצן הסביר כי חשיבות הפרויקט, כמו פרויקטים אחרים שהתכוונה העירייה לקדם למסחר במעוין שורק, הוא ביצירת מקומות תעסוקה.