בתים מבפנים: אירוע אדריכלות בתל-אביב

120 בתים בת"א, בהם מבני ציבור ובתים פרטיים, ייפתחו לקהל באירוע האדריכלות "בתים מבפנים"

אירוע האדריכלות "בתים מבפנים" שיתקיים בת"א בסוף השבוע הקרוב, מזמין אותנו לתת מבט שני בחומרים שמהם בנויה עיר, ולא לקבל את הסביבה העירונית שלנו כמובנת מאליה. אחרי שהתקבל בהתלהבות והוכתר בהצלחה בטבילת האש של השנה שעברה, רושם האירוע הפעם התרחבות משמעותית - כ-120 אתרים, כמעט כפול מהפעם הקודמת. מבני ציבור, סיורי שכונות, פרויקטים אדריכליים קטנים וגדולים, משרדים מעוצבים ואף בתים פרטיים - ייפתחו לציבור הסקרנים שבינינו, כמעין תערוכת ענק אורבנית.

יוזמי האירוע, האדריכל אלון בן-נון ובת זוגו העיתונאית והמפיקה אביבה לוינסון, החלו בהנעת היוזמה בעקבות החוויה החיובית שנשאו עמם מאירועים דומים המתקיימים בערים שונות ברחבי העולם. אירועי open house כבר הפכו למוקד משיכה לערים כמו ניו-יורק, לונדון, טורונטו, סן-פרנסיסקו, פריז ואמסטרדם. כחלק מהטרנד החיובי של "תיירות אדריכלית", אירועים אלה הפכו בחלק מהמקרים לגורם מרכזי בתזמון הביקור בעיר. ברוח זו, זכה אירוע הבכורה שהתקיים בת"א בשנה שעברה בכתבת עומק ב"אקונומיסט" ובאזכור במגזין התיירות "The Conde Nast Traveller", כאחד מחמשת האירועים האופנתיים ה"חמים" בעיר.

חלק מההצלחה טמון בפשטות הרעיון: מדובר למעשה בהזמנה פתוחה לביקור-בית. מי לא רוצה לראות וילה עירונית של כמה מעשירי עירנו במו עיניו, מבפנים? מי לא תאב רעיונות חדשניים ומדליקים לפתרון החלוקה בין חללים בלופטים, גדולים וקטנים? בעיר שבה תנופת הבנייה, החידוש והשימור מתחרה רק בקצב עליית מחירי הנדל"ן, הצצה לנבכי החשיבה התכנונית והסצנה הטרנדית של עיצוב מגורים ועסקים היא בעלת עניין רב לציבור.

בין אם אתם אנשי מקצוע בתחום העיצוב והאדריכלות, בין אם אתם חובבי עיצוב מושבעים, שואלי שאלות על גשרים ומגדלים, שוחרי הנדסת מבנים או סתם סקרנים, תפריט האתרים לביקור - מהמעברים התת-קרקעיים שבנו הטמפלרים בשכונת שרונה ההיסטורית (דרום הקריה) ועד גשר גלילות בצפון העיר, בין מלונות בוטיק ודירות אקולוגיות, בין בתים היסטוריים ובתיהם של אישים מעניינים - מבטיח לכם סופשבוע פרוע. לופטים, וילות, מבני ציבור, בתי כנסת, כנסיות, אתרי נוף וגינות מיוחדות - כמו מעבדת השורשים הגלויים והתלויים בגן הבוטני של אוניברסיטת ת"א. בחלק מהאתרים יתקיימו פעילויות לילדים בנושאי בנייה, בחלקם יהיה הביקור חופשי ופתוח ובחלקם נדרש תיאום מראש, והכניסה תיעשה בקבוצות מסודרות. בחלקם ייערכו מפגשים מסודרים עם אדריכלים, מעצבים או דיירים, והכול בחינם.

לדברי בן-נון ולוינסון, זוהי הזדמנות "להכיר את העיר בדרך חדשה ומיוחדת, המפחיתה את הניכור ומעודדת מפגש בין קהילות שונות במקום האינטימי ביותר - הבית". לדבריהם, האירוע משתלב גם במגמה ה"ירוקה", של אירועי תרבות הפתוחים לקהל ללא תשלום, מעצימים את הקהילה ומפחיתים את הניכור העירוני, מספקים למשתתפים בהם חוויה חזקה ובו בזמן אינם משאירים "טביעת רגל" בסביבה.

בשנה שעברה נפתחו 69 אתרים וביקרו בהם כ-25 אלף איש. השנה מצפים המארגנים לכמות כפולה של מבקרים ב-120 האתרים.

בין האתרים: כנסיית עמנואל, ארמונות הבאר ביפו, מסעדת החושך במרכז "נא לגעת", ביתו של יצחק שדה, ביתה ומשרדה של האדריכלית טולה עמיר; בית האדריכל מנחם כהן, מתכנן בניין העירייה בשנות ה-60, שביתו הוא וילה עירונית ותיקה; דירות של אדריכלים צעירים וותיקים; מעברים תת-קרקעיים בדיזנגוף סנטר, ובית מגורים משופץ בסגנון הבאוהאוס בלב שוק הכרמל; מפגש עם אדריכלי מתחם "תל אביב 2000" ותצפית על האזור (רכבת ארלוזורוב) ממרום מגדלי עזריאלי; סיור במגדל המרובע והחדש במרכז עזריאלי; ביקור בבית פרס לשלום ובמרכז רבין; הצצה לווילה עירונית ענקית ברחוב נחמני 25, שצפויה להפוך למלון בוטיק; והלופט החדש של אלון קסטיאל.

במקביל יתקיימו הרצאות פתוחות לקהל על בנייה ירוקה, בבניין הארגונים הירוקים ברחוב נחלת בנימין, סיורי אופניים בעקבות רעיון ייעור העיר (עיר-יער), בית פתוח במשרד האדריכלים REX המציג פתרון טכנולוגי לחיסכון בחשמל במגדלים באמצעות בניית מעקות של טורבינות רוח, דירה בתהליך שיפוץ ההופכת לדירה אקולוגית, ועוד רבים אחרים.

כל הפרטים באתר: www.batim-tlv.org

חגית פלג-רותם