יצירה קאמרית

למוזיקאים קלאסיים ישראלים קשה לשרוד כלכלית רק מהופעות אקראיות

למוזיקאים קלאסיים ישראליים ברמה גבוהה יש בעיה מובנית. מצד אחד, הרבה מהם אוהבים את הארץ ומעוניינים להופיע בה. מצד שני, השוק פה מצומצם, השכר זעום והאפשרות להתפרנס רק מעשיית מוזיקה כמעט לא קיימת. הפתרון, אצל רבים מהם, הוא לחיות חיים כפולים: מצד אחד לנהל קריירה מצליחה בחו"ל, ומצד שני לבוא לארץ מדי פעם להופעות רנדומליות.

אבל מסתבר שההופעות הרנדומליות האלו לא תמיד מספיקות. לאחרונה נעשים ניסיונות מכיוונים שונים למצוא לנגנים האלו מסגרת קבועה להופיע יחד, ו"אגודת המוזיקה הקאמרית הישראלית" היא אחד מהם. מטרת האגודה היא להפגיש אמנים ישראלים מהארץ ומחו"ל לביצוע תוכניות שונות של מוזיקה קאמרית בכל עונת קונצרטים. "המטרה היא ליצור נקודת מפגש, בה אמנים ישראליים החיים ברחבי העולם ייפגשו ויממשו את מסורת נגינת המוזיקה הקאמרית העשירה שהתפתחה בארץ", אומר אורי קם, אחד המנהלים האמנותיים של האגודה החדשה.

קם הוא נגן ויולה המתגורר בברלין, וניגן בעבר בתזמורת הפילהרמונית שלה. המנהלת האמנותית השנייה של האגודה היא הצ'לנית קריסטינה רייקו-קופר, אמריקנית ממוצא יפני שהתגיירה בשנים האחרונות ומתגוררת בתל-אביב עם בעלה לן רוזן, גם הוא אמריקני, המשמש כמנכ"ל בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ישראל. רייקו-קופר היא בעלת תואר דוקטור במוזיקה מבית הספר היוקרתי "ג'וליארד", וכיום מלמדת כפרופסור אורח באקדמיה למוזיקה בירושלים.

רייקו-קופר הגיעה לישראל כעולה חדשה, וגרה בארץ כבר למעלה משנה. "באתי לכאן בזכות בעלי, והתוכנית כרגע היא להישאר בישראל ולבדוק בהדרגה איך זה מסתדר". היא מספרת כי קונצרט הפתיחה של האגודה נעשה בניו-יורק באוקטובר האחרון, והיא נרגשת מאוד לקראת קונצרטי ההשקה בישראל, שיתקיימו בחודש יוני הקרוב.

"אורי ואני ניגנו יחד ברביעייה במשך שנים", היא מספרת. "כשעברתי לישראל, חשבנו יחד איך אפשר לחבר את הקשר הזה לכאן. למוזיקאים ישראלים קשה מאוד לשרוד כאן מבחינה כלכלית רק מהופעות, אבל הם רוצים להמשיך להופיע פה. יצרנו קשר עם עוד מוזיקאים מובילים, והקמת האגודה הייתה התוצאה".

ואכן, הקשרים האלו הניבו לא מעט שמות גדולים. אמנים בולטים נוספים שיופיעו בתוכניות הבאות הם הפסנתרנים איתמר גולן וינון ברנתן, הכנרים גיא בראונשטיין, יונתן בריק וכרמית צורי, הוויולן עמיחי גרוס, נגן הצ'לו צבי פלסר (Plesser) ונגנית הקלרינט שרון קם.

"בישראל יש תרבות מוזיקלית עשירה, והרבה מוזיקאים גדולים באו ממנה", אומרת רייקו-קופר. "עם זאת, ישראל מוכרת בעולם בעיקר בהקשרים של מאבקים ובעיות. בעולם שומעים פחות על מוזיקאים גדולים ויותר על היתר. אנחנו מקווים שבעזרת הפעילות שלנו נצליח לחזק גם את הצד השני. אנחנו מביאים לכאן את המוזיקאים הטובים ביותר, כאלו שכל במה בינלאומית הייתה גאה לארח".

מטרה נוספת של האגודה, לדבריה, היא לנסות לחבר אנשים צעירים יותר למוזיקה. "דור הביניים, בו נמצאים ראשי הקהילה העסקית כיום, לא מחובר למוזיקה קלאסית", היא אומרת. "מי שמחובר לזה הם ההורים שלהם. אנחנו מעוניינים לנסות למשוך גם את הדור הצעיר יותר לעולם הזה, דרך מופעים באיכות הביצוע הגבוהה ביותר".

ההשקה החגיגית של האגודה תתקיים בסדרה של שלושה קונצרטים, שיתקיימו בחודש יוני הקרוב בירושלים, בתל-אביב ובחיפה. בתוכנית: טריו "קגלשטט" (לקלרינט, ויולה ופסנתר) של מוצרט, השישייה בדו מז'ור של דוחנאני, ורביעיית הפסנתר האהובה אופוס 25 בסול מינור מאת ברהמס.

הקונצרטים יתקיימו באולם ימק"א ירושלים, שני, 23.6, 20:30; במוזיאון תל-אביב, שלישי, 24.6, 20:30; אולם רפפורט חיפה, רביעי, 25.6, 20:30. פרטים נוספים באתר האגודה: www.israelchambermusicsociety.com