כל אחת מחמש חברות הליסינג וההשכרה הגדולות מוציאה בשנה בודדת בין כ-600 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל על רכישת כלי רכב חדשים. ברוב מגזרי הכלכלה זוהי הוצאה שתכנונה אורך שנים ודורש מחקר מעמיק וניהול סיכונים. מדובר בהוצאה כבדה גם עבור משק הבית הפרטי, שמשלם עבור המכונית כ-12 משכורות נטו ויותר. גם הלקוח הפרטי רוצה לדעת מתי כדאי למכור את הרכב המשומש, מתי כדאי להזמין רכב חדש ומה צפוי לקרות למחירים. 
אלא שמסתבר, כי "אופק תכנון" ו"ניהול סיכונים" הם מושגים לא ריאליים בשוק הרכב הישראלי, שנתון לשינויים תכופים ושהמהלכים בו מוכתבים, הלכה למעשה, על-ידי הרגולטור. למרבה הצער, הרגולטור נוטה להחזיק את הקלפים קרוב לחזה ולא מפגין שקיפות, אפילו לטווח של חמישה-שישה חודשים קדימה. 
לעיתים הדבר נובע מהסרבול של המערכת הממשלתית-תחיקתית, שיכול לתקוע רפורמות ברגע האחרון. לעיתים הוא נובע מרצון להימנע מפגיעה בזרימה הסדירה של הכנסות ממיסוי רכב לקופת האוצר. התוצאה היא שכיום, כחצי שנה לפני המועד הקבוע של תחילת השנה, רבים בשוק המוסדי והפרטי מתקשים לתזמן את מועדי רכישת הרכב שלהם. 
ננסה לפזר את הערפל: בינואר הקרוב יתרחשו שני אירועי רגולציה מרכזיים. הראשון הוא הורדה נוספת של מס הקנייה על רכב חדש במסגרת הרפורמה הרב שנתית במיסוי רכב. הפעם הירידה תהיה קטנה יחסית לשנה שעברה - מ-78% ל-75% - כך שהשפעתה הכוללת על ירידת המחיר תהיה לא יותר מ-1% עד 1.5%, אחרי קיזוז הטבות המס על אבזור בטיחותי. מדובר על הוזלה של כ-1,000 שקל במונחים של רכב משפחתי - לא משהו שיכול להשפיע על החלטת קנייה. 
אבל, וזה אבל גדול, במקביל אמור להתרחש בינואר עדכון נוסף של קבוצות שווי השימוש, שיקבע הלכה למעשה את מחירי המחירון של רוב המכוניות החדשות בשוק הישראלי. העדכון השנתי של הקבוצות נגזר מהשינויים בשערי המט"ח, שבו מיובאים כלי הרכב לישראל. אם יתעדכנו בינואר קבוצות המחיר על-פי הנוסחה הקיימת של האוצר, ובהנחה ששערי המטבע יהיו קרובים לרמתם הנוכחית, העדכון המתקרב אמור לדחוף מטה את מחירי כלי הרכב החדשים באופן דרמטי. 
חישבנו עבורכם את השינוי: כאשר מציבים בנוסחת העדכון של האוצר את שערי הדולר, האירו והין של תחילת השבוע, ומוסיפים את השפעת מס הקנייה, סף המחיר העליון של משפחתית מקבוצת מחיר 2 צריך לנוע סביב 103 אלף שקל במקום 111 אלף שקל. מכונית מקבוצה 4 צריכה לעלות כ-136 אלף שקל. במילים אחרות מדובר כמעט ב"ירידת פאזה" - מחירי המשפחתיות ירדו לסף של מכוניות סופר מיני, מחירי מכוניות המנהלים ירדו לסף של משפחתיות 1.6 ליטר מאובזרות וכך הלאה. 
השאלה הגדולה היא מה תעשה בפועל רשות המסים, שמבצעת את העדכון. ברשות עובדים כיום על שינוי שיטת החישוב של זקיפת שווי השימוש, שתבטל את "קבוצות המחיר" ותתבסס על שיטה לינארית, על בסיס מחירי הרכב בפועל. מדובר בשינוי אדמיניסטרטיבי כבד, ונכון לרגע זה קשה לנו לראות שהוא יתרחש בתוך חצי שנה. אבל, תמיד יכולות להיות הפתעות ואם תשונה השיטה מדובר בשינויים מרחיקי לכת בתמחור כלי הרכב. לקוח ליסינג למשל, שמזמין רכב מקבוצה 2, עשוי לגלות שמשתלם לו הרבה יותר להזמין רכב מקבוצה 4 - וזה על קצה המזלג. אם השיטה לא תשתנה צפויה "רק" ירידה חדה במחירים. בקיצור, יש יותר שאלות מתשובות. מבולבלים? נא לפנות לאוצר. 
           
    	                     
        
               
            
             לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
                
קוד האתי                                
                  המופיע
                
בדו"ח האמון  
                  לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה 
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.