העליון: ההתיישנות לתגמולי ביטוח בגין נכות - 3 שנים ממועד התאונה

בהחלטה תקדימית שם העליון קץ למחלוקת בבתי המשפט המחוזיים לגבי מועד ההתיישנות בתביעות ביטוח

בית המשפט העליון קבע בסוף השבוע בפסק דין תקדימי, כי מועד ההתיישנות לגבי האפשרות לקבוע תגמולי ביטוח של נכות מתאונה הוא 3 שנים ממועד התאונה. בכך שם קץ בית המשפט העליון למחלוקות שהתגלעו בבתי המשפט המחוזיים השונים בקשר לשאלה מתי מתחיל מירוץ ההתיישנות של תביעה לתגמולי ביטוח.

בתי המשפט המחוזיים קבעו לעתים כי המירוץ מתחיל ממועד אירוע התאונה, ואילו אחרים קבעו כי המירוץ מתחיל מרגע שנקבעה הנכות הצמיתה ולנכה יש עילת תביעה מכוח פוליסת הביטוח.

השופט אליקים רובינשטיין קבע בפסק הדין כי מירוץ ההתיישנות מתחיל ביום מקרה הביטוח, שהוא יום התאונה או פרוץ המחלה באופן הידוע למבוטח. כך, נקבע, נשמרת ההגינות כלפי המבטח והמבוטח. זאת, כיוון שההגינות כלפי המזיק מחייבת אפשרות לקבוע זמן נתון ומוגדר בו יוכל המזיק לדעת כי חלפה סכנת הגשת התביעה, ובנוסף לא ניתן לדרוש מהמזיק לשמור ראיות לתקופות בלתי מוגבלות, משום שבמשך הזמן הדברים "נשכחים ועוברים".

השופטת עדנה ארבל היתה בדעת מיעוט, לפיה מירוץ ההתיישנות מתחיל במועד התגבשות הנכות הצמיתה ולא במועד אירוע התאונה.

בהירות ומבוכה

העליון נדרש לסוגייה במקרה של פוליסת הביטוח של אדם שבוטח על-ידי חברת הראל ושקיבל אירוע לב ובמהלך הדיונים המשפטיים נפטר. בית משפט השלום, שדן תחילה בתביעה, דחה אותה מחמת התיישנות. זאת, לאחר שקבע כי לפי החוק מירוץ ההתיישנות חל ביום האירוע ולא ביום שבו נקבע שיעור הנכות הצמיתה. המחוזי הפך את החלטת השלום בערעור וקבע ברוב דעות כי המועד לתחילת מירוץ ההתיישנות הוא מועד התגלות והתגבשות הנכות הקבועה. העליון הפך כעת את החלטת המחוזי.

השופט רובינשטיין מתח בפסק הדין ביקורת על פוליסות הביטוח המונפקות למבוטחים ואומר שנדרשת בהן בהירות נוספת. לדבריו, אי הבהירות מובילה למבוכה, המביאה למסקנה כי יש לבחון את פרשנות הפוליסה נגד המנסח ולפי ציפיות המבוטח. השופט המליץ למפקח על הביטוח לבדוק את הפוליסות כדי לשפר את בהירותן ולהפחית בעמימות שלהן. את המבוטח ייצג עוה"ד אלישע אטיאס ואת חברת הראל עוה"ד צבי יעקובוביץ. (ע"א 1806/05).