כוכב נולד וקרן נולדת

גם בארזים נפלה שלהבת וזו הוצתה ב"גלובס": יש דירוג לקרנות הון סיכון בישראל ; הקהילה שרויה בתדהמה

תדהמה פשתה בשבוע שעבר בקהילת ההון סיכון בישראל. עיתון ישראלי ידוע ומכובד, המארח מדי שבוע את הטור הזה, פרסם מחקר נועז, המדרג את קרנות ההון סיכון המקומיות ואף מעניק להן ציונים. תוצאות המחקר הזה מרעישות. הן מצביעות על הקרנות המובילות ואף נוקבות בשמם של המשקיעים המנצחים. כן רבותיי, יש לנו בישראל "כוכב נולד", וגם יש לנו "נולד לרקוד", ובנוסף יש לנו "שורדת", ומעתה יש לנו גם "הקרן האיכותית ביותר" ו"השותף המוערך ביותר"!

יש לי מספר הרהורים בנושא הסקר הדרמטי הזה, במיוחד לאור העובדה שאף אחד לא ביקש את רשותנו, אנשי הקרנות, לביצוע הסקר. כנראה יש פה מעין שאיפה לעיתונות לוחמנית מודרנית, המאחדת את עיתונאי ישראל, וגורמת להם לפעמים לצאת למסעות צלב מיותרים. בינינו, אם עיתונאים מרשים לעצמם לפרסם האשמות כנגד מנהיגינו הטהורים והישרים ואפילו כנגד שחקני הכדורגל החרוצים והאמיצים שלנו, אז מה הפלא, רבותיי, שהם עורכים סקר שכזה כנגד מובילי ההיי-טק שלנו?

הפתעתי הגדולה היא שמישהו העלה בכלל על דעתו להתייחס למשקיעי הון סיכון כאחד האדם. הרי ידוע לכולנו שמדובר בזן מיוחד של אנשים, מורמים מעם ונבדלים משאר האנושות. נוהגי ג'יפים מהודרים, לבושים במיטב האופנה ברישול אלגנטי מוקפד, אנו אוכלים קוויאר ושותים שמפניה בחברת שועי עולם ומבלים בטרקליני עסקים ברחבי תבל, במלונות פאר ובמסעדות יוקרה. וכמובן, אנו מקצוענים בתחומנו, אנשי עסקים מבריקים, שנונים וחריפים, בעלי כישרון מדהים לאיתור מגמות בשוק, לניתוחן החד והקר ולמינופן לטובת השקעות מניבות ומצליחות, אחת-אחת.

ודווקא אותנו העזו כתבי אותו עיתון, שלא נזכיר כאן את שמו, להשוות זה לזה, לדרג ולתת לנו ציונים. והיזמים הרבים, אחרי ששנים אנו טורחים להסביר להם פנים, ולהיות חביבים ומנומסים עמם, חברו להם מאחורי גבינו עם כתבי העיתון ופגעו בברית הבלתי כתובה שבינם לבינינו.

הרי ברור לכל, שמזימה מתוכננת היטב נרקמה פה בין העיתונאים החוקרים לבין היזמים הנשאלים. הכול התבצע תחת מעטה חשאיות כבד. כל יזם נדרש למלא שאלון מאחורי פרגוד, ואגב כך הוצמד למכונת אמת. הטפסים נאספו והובאו במכוניות משוריינות לאתר סודי אי-שם, והוכנסו לבונקר אטום ומאובטח היטב. שלושה מחשבים שונים עיבדו את הנתונים, ולבסוף התבצע ניתוח מתימטי מעמיק על ידי הדוקטורית הקשוחה בעלת המשקפיים העבות, שמפחידה אותנו פעם בארבע שנים במשדרי ליל הבחירות. התוצאות המרעישות הוכנסו למעטפה כחולה מקושטת בכוכבים, ואזרחי המדינה קיבלו את הסקר הזה מעל גבי נייר עיתון, ששמו שמור במערכת.

כולנו מובילים, כולנו מוכשרים

ומספר מילים לגבי המדדים, שנבחנו כבסיס להערכת איכותנו, המשקיעים. בין השאלות שנשאלו היזמים בולטת זו, שביקשה לדרג אותנו הקרנות, לפי הגינותנו ורצוננו לבניית שותפות אמיתית עם יזמים. שאלה המורה על חוסר הבנה בסיסית של המקצוע החשוב שלנו. אם נוסיף לכך את השאלות המיותרות לגבי יכולתן של הקרנות לעזור ליזמים, ובנושא נכונותנו לסייע, הרי ששוב מסתמנת התמונה הברורה של עיתונאים, המשחרים לטרף: אנחנו? לסייע? ליזמים? והמסמר האחרון בארון השאלות ננעץ על-ידי השאלה בדבר יחסי האנוש שלנו, השותפים בקרנות. נו, באמת.

והערה אחרונה לגבי התוצאות. בהכירי את הקרנות הזוכות - אבל גם את האחרות, ומתוך היכרותי עם המשקיעים הזוכים - אבל גם עם אלה שלא זכו, הנני להזכיר לקהל קוראינו את הכלל הבסיסי: כל הקרנות הן תמיד מובילות, וכל השותפים המשקיעים הם תמיד הוגנים, מוכשרים, מנוסים ובעלי רקורד מוכח. אפילו אם סקר כלשהו מנסה לטעון אחרת.

יזהר שי הוא שותף השקעות בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.