מכוניות בסין - הדור הבא

שוק המכוניות בסין גדל פי 32 בעשור, ועדיין יש בו רק שליש מהממוצע לאדם בעולם

נסיעה קצרה ברחובות שנחאי, תגלה יותר מכוניות יוקרה כגון פרארי, האמר ואלפא רומיאו, מאשר בכל עיר אחרת בעולם, מה הפלא שרוכשי פרארי בסין נחשבים לצעירים ביותר בעולם? גם בערים קטנות ובכפרים נידחים החלו כלי הרכב להחליף את זוג האופניים המסורתי.

ארבע מכל חמש מכוניות הנמכרות בסין, נרכשות על ידי אנשים שלא קנו מכונית בעבר. ב-2007, קנו הסינים כ-5.5 מיליון כלי רכב פרטיים וכ-3 מיליון כלי רכב מסחריים. לשם השוואה, לפני עשר שנים נמכרו בה רק כ-250 אלף.

ובכן המספרים מרשימים, אך היד על ההגה עוד נטויה: בעוד שהממוצע העולמי הוא 120 כלי רכב לכל אלף איש, בסין רק כ-40 מכוניות לכל אלף איש, שליש מהממוצע. התחזית היא שעד 2015 יהיו כ-100 לכל אלף איש.

שוק מכוניות הפאר פעיל בעיקר בערים הגדולות בסין. בערים הקטנות ובכפרים, נמכרים כלי רכב של יצרנים סיניים, שמחירם נמוך יותר: מחיר הדגמים הבסיסיים נע בין 5,000 ל-עשרת אלפים דולר, בעוד שמחיר המכוניות הזרות כפול ויותר.

תעשיית הרכב העולמית פירסמה תחזיות שאפתניות באשר לשוק המתעורר בסין והיא צופה לו התרחבות ב-65% בתוך שנתיים עד שלוש. זאת בניגוד מוחלט לציפיותיה הפסימיות בנוגע לתעשיית הרכב בארה"ב ובשאר העולם. סין כבר דחקה הצידה את יפן, וכיום נחשבת לשוק המכוניות השני בגודלו בעולם, אחרי ארה"ב.

תעשיית הרכב

כיום ממשלת סין מאפשרת הקמת מפעל ליצור כלי רכב, אם הוא בבבעלות סינית מלאה, או בבעלות משותפת עם זרים ובתנאי שחלקם של הזרים לא יהיה גבוה מ-50%. כללים אלה הזרימו לתעשייה המקומית ידע מקצועי שהגיע דרך המפעלים המשותפים. יש צפי שבשנים הקרובות תתיר הממשלה להקים מפעלים גם בבעלות זרה מלאה.

סין היא יצרנית כלי הרכב השלישית בגודלה בעולם, (מקדימות אותה ארה"ב ויפן) הצפי הוא שבתוך עשור היא תהפוך לגדולה בעולם. בסין יש מאות יצרנים של כלי רכב ומניחים שהיא מספקת כשישית מכלל מקומות העבודה בסין.

החברה לישראל נכנסת לענף

את כלי הרכב שמייצרים בסין לא מייצאים מחוץ למדינה משום שהם אינם עומדים בסטנדרטיים המקובלים. אחת היצרניות הגדולות, חברת צ'רי, והחברה לישראל הכריזו על מיזם משותף, שכבר קיבל את אישור ממשלת סין, לייצור כלי רכב באיכות גבוהה, לייצוא. אם המהלך יצליח הדבר יהפוך את החברה לישראל לשחקן מרכזי בתעשייה המקומית.

תעשיית העתקות והזיופים לא פוסחת גם על מפעלי הרכב במדינה. כבר הספיקו לייצר בסין חיקוי למכונית BMW וכן לדגם "סמארט" של מרצדס. ישנה גם התמודדות יומיומית עם חלקי חילוף מזויפים שמיוצרים בה ומגיעים לשוקי החלפים ברחבי העולם.

מספרן העצום של המכוניות שעולות על כבישי סין, גרם לצמיחה ניכרת בענף הביטוח. חברות ביטוח רכב יפניות וקוריאניות כבר הבינו את הפוטנציאל הרב בתחום, והזדרזו לקבל רישיונות לניהול עסקי ביטוח רכב בסין. חברות ביטוח ישראליות מגששות גם הן דרכם בכר הפורה הזה ועל כך בטור הבא.


תהילה לוי היא עורכת דין במשרד LCA/ZAG בשנחאי, בבעלות זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG)