סקר "גלובס" ו"מאגר מוחות": סומך, פורר וזיו - רואי החשבון הטובים בישראל

ציבור רוה"ח קובע: גד סומך הוא רואה החשבון מספר אחת בישראל, בהפרש קטן מיצחק פורר ; שלמה זיו וחיים אסייג יחד במקום השלישי, יגאל בריטמן ורונן בראל במקום הרביעי, וגם זליכה חזק בצמרת ; איך הפך גד סומך, הצ'יף של סומך-חייקין, ל"מר ראיית חשבון"?

סימן שאלה גדול מרחף מעל השאלה מיהו רואה החשבון הטוב בישראל. הקושי להשוות בין רואי חשבון העוסקים בתחומים שונים מתעצם בעידן שבו רו"ח כבר מזמן אינו רק מי שעוסק בחשבונאות ובכל זאת, ביקש "גלובס" לבחון האם יש קונצנזוס בשאלה זו, בקרב העוסקים במקצוע.

את רואת החשבון הטובה ביותר נחשוף בחלקו השני של הסקר. בכל הנוגע לרואה החשבון ההפתעה הראשונה היא בכך, שכ-56% מבין יותר מ-500 משתתפי הסקר לא ידעו להשיב מי לדעתם הכי מוערך. ייתכנו כמה סיבות לכך: ראשית, אולי באמת פשוט אין קונצנזוס סביב רו"ח אחד, הבולט גבוה גבוה מעל היתר. ייתכן גם שרוה"ח מתקשים לפרגן לעמיתיהם. הסבר נוסף אפשרי הוא שראיית החשבון, בניגוד לעריכת הדין, היא מקצוע הרבה פחות מתוקשר ולכן האינדיבידואלים בו פחות מוכרים.

ובכל זאת, בקרב בעלי הדעה סומנו בבירור שני רואי חשבון ותיקים ושונים באופיים: גד סומך (14%) מסומך-חייקין ויצחק פורר (12%) מקוסט-פורר-גבאי את קסירר. הבחירה בסומך בן ה-64 אינה מפתיעה. אפילו חלק ממתחריו מוכנים להודות שהוא "רואה החשבון מספר אחת בישראל". האיש שנמנע בקנאות מחשיפה ויכול היה להיות יו"ר בנק הפועלים או נציב מס הכנסה, אילו רצה בכך, התבלט כבר בצעירותו ביכולתו האינטלקטואלית.

סומך נחשב בעל ראש יצירתי וידע מקצועי מקיף, ולאדם מהיר תפיסה. מצד שני, מדברים רבות על השמרנות המקצועית שלו, שבשלה התמקד בתחומי העיסוק המסורתיים, בלי מיזוגים והרחק מאחור בתחום ההיי-טק. "המחלוקת היחידה לגביו היא רק האם הוא 'מאוד חכם' או 'גאון'", אומר גורם בענף.

הבחירה בסומך מתעצמת-משהו לאור העובדה שאין לו הרבה חברים קרובים. הוא אינו נחשב לאדם קל, מעיד גורם בענף, וכמו אצל גאונים אחרים הוא סובל לעיתים מבעיות בקשרים בין-אישיים. ברזומה שלו לא מעט סכסוכים. אז משרדו אולי לא התמזג, לא השקיע בהיי-טק ונכנס באיחור מופגן לתחום שירותי הייעוץ הנלווים, אבל לקוחותיו הרבים - מדנקנר עד שטראוס, מהבנקים הגדולים ועד כור, משלמה אליהו עד ארנון מוזס ומשפחת שוקן - לא זזים בלעדיו.

יצחק פורר, לעומתו, הוא רו"ח קלאסי ונחשב לדמות מיתולוגית אפילו בקרב מתחריו. לפני כשנה וחצי פרש מהמקצוע בגיל 73. פורר נחשב לאדם יצירתי מאוד, איש שיווק וניהול נהדר ומי שחרת על דגלו את תודעת השירות. "הוא גם נחשב לרו"ח מצוין מבחינת חשבונאות וביקורת", אומר גורם בענף.

את המקום השלישי חולקים שלמה זיו, יו"ר זיו-האפט שהקים את המשרד בתחילת שנות ה-80, לאחר שסיים שורה של תפקידים בכירים בבנק הפועלים; וחיים אסייג, שותף במשרד קוסט-פורר וחבר הוועדה המקצועית של המוסד לתקינה חשבונאית. את המקום הרביעי חולקים רונן בראל (יורשו של פורר כיו"ר קוסט-פורר) ויגאל בריטמן (ראש משרד בריטמן-אלמגור). במקום החמישי נמצאים במשותף סגן ראש הלשכה, דודי גולדברג, שבאחרונה זכה לכותרות בהקשרים לא מחמיאים (הטרדה מינית מילולית), וההפתעה של הדירוג אולי, רו"ח אלי פאר, בעל משרד קטן.

מהרשימה נפקד מקומו של ד"ר אייל סולגניק, מנהל הכספים והמשנה למנכ"ל אי.די.בי, ומי שהיה שותף בברוידא, הקים את תוכנית החשבונאות במרכז הבינתחומי וכיהן כמנכ"ל מחלקת התאגידים ברשות ני"ע. עוד בולטים בהיעדרם, בהתחשב בכך שהתשובות כוללות רואי חשבון שאינם עוסקים במקצוע: ארז ויגודמן, מנכ"ל שטראוס שעזב את משרד סומך-חייקין; יהודה בר-לב, רו"ח שאינו עוסק בליבת המקצוע אך נחשב לאוטוריטה בתחום הביקורת החקירתית ויש לו סניפים בעולם; יו"ר בנק דיסקונט, שלמה זהר שהיה מבעלי משרד זהר את זהר; ויהלי שפי, מנכ"ל הפניקס ולשעבר במשרד בריטמן-אלמגור.

בקריאת תוצאות הסקר יש לקחת בחשבון נתון חשוב: בלשכת רוה"ח רשומים כ-12 אלף רואי חשבון, מחציתם אינם עוסקים בפרקטיקה אלא בתפקידי ניהול. מבין הנותרים, כ-1,800 מועסקים בחמשת המשרדים הגדולים ("ביג פייב") וכ-4,200 במשרדים הקטנים.

המתודה של הסקר נקבעה עם אנשי המקצוע ממכון "מאגר מוחות". תחילה נערך סקר בקרב מדגם של 518 רו"ח, המהווים מדגם מייצג של רוה"ח הפעילים. לנשאלים הוצגו שאלות פתוחות והם התבקשו לציין, באופן חופשי ובלתי נעזר, את שמות רוה"ח הטובים ביותר בתחומים השונים.

כפי שצפינו, ביחס לכל קטגוריה הועלו עשרות שמות, כך שלא ניתן היה למעשה לסמן מישהו כזוכה האולטימטיבי. לכן, ערכנו סקר שני בקרב 522 רואי חשבון, בו הוצגו אותן שאלות כאשר אפשרויות התשובה בהן נקבעו לפי התשובות הבולטות ביותר בסקר המקדים. כלומר, רוה"ח התבקשו לציין מתוך רשימה סגורה של שמות שנקבעה לפי ממצאי הסקר הראשון.

* הסקרים נערכו בימים 9-14 במרץ ו-7-11 באפריל, בקרב מדגם אקראי של 518 ו-522 רואי חשבון, המהווים מדגם מייצג של רוה"ח חברי הלשכה בישראל. טעות הדגימה המירבית - 4.5%. הסקר נערך ע"י מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ, בניהולם של המנכ"ל, פרופ' יצחק כ"ץ; המנהל המדעי, פרופ' ברוך מבורך; ומנהל המחקר, ד"ר אמיר הורקין.

סומך

1. גד סומך

* גיל: 64 * תפקיד: ראש פירמת רוה"ח סומך-חייקין-KPMG, המעסיקה כ-1,000 עובדים * נקודות ציון: טיפל וייעץ בהפיכת תעש לחברה ממשלתית ונטל חלק פעיל בעסקות ענק במשק. בין היתר, עמד בראש הצוות שייעץ למיכאל שטראוס בעניין רכישת עלית, היה חבר בצוות שהקים ליאון רקנאטי לארגון-מחדש של קונצרן אי.די.בי, טיפל, מצד הרקנאטים, בעסקה שלא יצאה לפועל למכירת אי.די.בי לקרדן, ליווה את רכישת כור בידי קלארידג', והכין, יחד עם חברת מקינזי, את הערכת השווי של בנק הפועלים בעבור אריסון-דנקנר * מיקום בסקר: זכה ב-14% מקולות רואי-החשבון בעלי הדעה

2. יצחק פורר

* גיל: 73 * תפקיד: היו"ר לשעבר של משרד רוה"ח ארנסט-יאנג-קוסט-פורר-גבאי את קסירר, המעסיק כ-1,700 עובדים * נקודות ציון: כיהן כחבר דירקטוריון ויו"ר ועדת הביקורת של בתי-הזיקוק וכחבר דירקטוריון ויו"ר ועדת הכספים של תדיראן. מאפריל 2007, מועד פרישתו מהפירמה, מכהן כיו"ר של מספר חברות פרטיות בארה"ב ובישראל. ב-2006 קיבל מהליגה לידידות אמריקה-ישראל בארה"ב, אות הוקרה על תרומתו ופעילותו לחיזוק הקשרים העסקיים בין ארה"ב לישראל * מיקום בסקר: זכה ב-12% מקולות רואי-החשבון בעלי הדעה

3. שלמה זיו

* גיל: 67 * תפקיד: יו"ר פירמת רוה"ח BDO-זיו-האפט, המעסיקה כ-1000 עובדים * נקודות ציון: כיהן כיו"ר דירקטוריון במספר גופים, בהם החברה הכלכלית של מרכז הקבלנים, ארקיע, מליבו, לוחות הגליל, המפעלים התעשייתים של מילואות. בנוסף, כיהן כדירקטור בבנק טפחות ושימש מנהל מיוחד או נאמן בבית ברל, מדרשת רופין, שער הנגב, דקו ונכסי בלאס * מיקום בסקר: זכה ב- 9% מקולות רואי-החשבון בעלי הדעה