אנחנו רק נפסיד

תעלול בחירות או אחיזת עיניים - היינו הך: כשכירים לא נרוויח דבר מ"רפורמת המס"

דורון לוי הוא עורך דין ושותף ומנהל מחלקת המיסוי במשרד עמית פולק מטלון ושות'

שר האוצר בר און הודיע אתמול (רביעי) חגיגית על הפחתת המסים שתביא לעידוד הצמיחה ולצמצום פערים וזאת במסגרת מסיבת עיתונאים מיוחדת ומסוקרת היטב. בכל הכבוד, אין באמת סיבה למסיבה, לפחות לא בטווח הקרוב.

במבט ראשון תוכניתו של שר האוצר שובה לב, אולם בפועל מדובר בלא יותר מאשר אחיזת עיניים. תוכנית שר האוצר לא תביא לכל הפחתה משמעותית בשיעורי המס בשנתיים הקרובות, וחמור מכך, תכנית זו עשויה להביא דווקא להכבדת הנטל על משלמי המסים בטווח המיידי. לפי תוכניתו של שר האוצר, שיעורי המס יופחתו בין היתר בשנים 2009 ו- 2010 לעומת שיעורי המס הנגבים ב- 2008.

אלא שהפחתת המסים בשנים 2009 ו- 2010 תתבצע בכל מקרה, לפי הוראות הקבועות כיום בפקודת מס הכנסה ובהוראות שעה. שיעורי המס אותם הציג שר האוצר לשנת 2009 זהים לשיעורי המס הקבועים היום בפקודה, לבד משינוי יחיד והוא מהפחתת שיעור המס מ- 15% ל- 13% למקבלי שכר חודשי הנע בין 4,390 ₪ ל- 7,810 ₪. כמו כן יחולו שינויים לא משמעותיים בגובה מדרגות השכר שעל פיהן נקבע שיעור המס.

לגבי שנת 2010, המצב דומה. פקודת מס הכנסה קובעת כבר כיום שיעורי מס נמוכים לעומת שיעורי המס לשנת 2009. השר בר און הציג שיעורי מס דומים לשנת 2010, בכפוף לשני הבדלים. הראשון, לפי תכנית שר האוצר שיעורי המס למקבלי שכר חודשי עד 16 אלף שקלים יופחתו באחוז נוסף על ההפחתה הקבועה היום.

השני, תחול הפחתה משמעותית של 5% בשיעור המס השולי רק למקבלי הכנסה חודשית בין 16 אלף שקלים ל- 20,920 שקל. בנוסף לשינוי שיעור המס על יחידים, מתכנן שר האוצר הפחתה בשיעור מס החברות. אלא שגם כאן, פקודת מס הכנסה בנוסחה כיום כבר קובעת כי שיעור מס החברות (כיום 27%) יפחת, ויעמוד על 26% בשנת 2009, ועל 25% בשנת 2010 ואילך. לפי תוכנית שר האוצר, תחול הפחתה נוספת של 1% בלבד בשנים אלו, באופן שיעור מס החברות בשנת 2009 יהיה 25%, ובשנת 2010 - 24% (ולאחר מכן תחול הפחתה הדרגתית עד לשיעור מס של 20% בשנת 2014).

המסקנה מהדברים דלעיל הנה שתוכניתו של שר האוצר לא תשנה בהרבה את שיעורי המס בטווח הקרוב, ולמעשה לתוכניתו של שר האוצר תביא להפחתה מינורית עד בלתי מורגשת של שיעורי המס בשנתיים וחצי הבאות.

ב"תמורה" להטבה מינורית זו בשיעורי המס, מבקש שר האוצר לבטל לאלתר את הפטור ממס הכנסה הניתן כיום בגין הכנסות המועברות לקרנות השתלמות. פטור זה ממס הכנסה מיטיב בעיקר עם המעמד הבינוני והבינוני-גבוה, אותו מעמד שאמור ליהנות מההפחתה בשיעורי המס. מכאן שביטול הפטור באופן מיידי, לצד הפחתה מינורית בלבד בשיעורי המס, לא צפויים ליצור כל הטבת מס בשנים הקרובות, ואף עלולים להוביל דווקא להגדלת נטל המס על המעמד הבינוני.

ברורה עמדת ההסתדרות הכללית, בראשות עופר עיני, המתנגדת נחרצות לתוכנית בר און ואשר הודיעה כי אישור תוכנית בר און תוביל לשביתה כללית במשק.
יש להוסיף כי השינוי העיקרי שתחולל תכנית בר און יורגש, אם בכלל, רק בשנת 2015, אז ייקבע שיעור המס השולי המקסימלי על 42% (במקום 44%) ושיעור מס החברות יהיה 20% (במקום 25%). אלא שקיים ספק גדול אם שיעורי המס בשנת 2015 אמנם יופחתו בהתאם לתכניתו של בר און, וזאת לאור השינויים התדירים בשיעורי המס בישראל.

לשם ההמחשה, בשנתיים וחצי שחלפו שונו שיעורי המס בישראל פעמיים (ביום 1.1.06 מכוח תיקון מס' 147 לפקודת מס הכנסה, וביום 27.12.07 מכוח תיקון מס' 160 לפקודה), והודעתו של שר האוצר מבשרת על התיקון השלישי. מדובר בשינוי שיעורי המס אחת לשנה בממוצע. מכאן אנו למדים על סיכוי סביר לכך שבשבע השנים שיחלפו עד שנת 2015, יחולו שינויים רבים בשיעורי המס בישראל, עד שתוכניתו של בר און תהפוך בלתי רלוונטית, וסביר גם כי באותה עת מר בר און לא יהיה עוד שר האוצר.

לאור האמור נשאלת השאלה הבאה: אם תוכניתו של בר און אינה צפויה להביא להפחתה משמעותית במסים בשנים הקרובות, ואם תוכנית זו תהפוך כנראה לבלתי רלוונטית בשנים מאוחרות יותר, מה הועילו חכמים בתקנתם? התשובה לשאלה זו מתבהרת על רקע הקריאות ההולכות וגוברות להקדמת הבחירות. אכן, תוכניתו של שר האוצר הנה לא יותר מאשר תעלול פוליטי מתוחכם, ותוכניתו אינה מבשרת על כלכלה צומחת כי אם על כלכלת בחירות.