הורדת מיסי הקנייה ושערי המט"ח הנמוכים גורמים כיום לבעיה מעמדית חדשה ולא מוכרת בציי הרכב הגדולים. בעבר קל היה להבחין במגרש החנייה של הארגון בהבדלי המעמדות והדרגים בין העובדים. למנהלים היו כלי רכב צמודים גדולים ומפוארים מאלה של העובדים "הרגילים" ולמנהלים הבכירים היו כלי רכב גדולים ומרשימים הרבה יותר מאלה של המנהלים הזוטרים.
אבל ירידת המחירים המואצת העלתה את המוטיבציה של יבואני הרכב להכניס דגמי מפתח לתוך הגבולות של קבוצת שווי שימוש 4 והפכה את היוצרות בזירת הסטטוס המוטורי בארגונים. יותר ויותר מכוניות סאלון "פול סייז", דוגמת פורד מונדיאו ושברולט מאליבו החדשה, ואפילו רכבי כביש-שטח עתירי תדמית דוגמת יונדאי טוסון V6, קוראים כיום תגר על נציגות "ניהוליות" קלאסיות מקבוצת שווי שימוש 5 הבכירה, דוגמת פולקסווגן פאסאט וטויוטה קאמרי.
אל הפלח המתפתח של "קבוצה 5 במחיר קבוצה 4" מצטרפת כיום גם היונדאי סונטה 2 ליטר המחודשת, שהשתייכה עד כה לקבוצה 5. חיצונית זוהי מכונית סאלון בעלת ממדים נדיבים מאד לקבוצתה. עם אורך של 4.8 מ' מפגוש לפגוש היא ארוכה ב-6 ס"מ ממאזדה 6, למשל, ובסיס הגלגלים שלה ארוך ב-2 ס"מ משל פולקסווגן פאסאט. הממדים מותירים רושם מכובד בכביש, במיוחד לאחר שינויי העיצוב הקלים שעבר מודל 2008 במסגרת מתיחת הפנים של אמצע החיים. אלה כוללים ערכה יותר הרמונית ומהודרת של פנסים, פגושים וגריל.
אבל למרות זאת הסונטה עדיין נראית שמרנית מאד וניכר כי מעצביה ויתרו על מעוף ואמירה מקורית לטובת פנייה אל מכנה משותף גלובלי רחב ככל האפשר.
תא הנוסעים לא עבר שינוי דרמטי מאז השקת המכונית בשנת 2005. סביבת הנהג מעוצבת בסגנון בוגר ונטול סיכונים למעט תאורת ניאון תכלכלה בלילה, ואיכות החומרים והייצור גבוהה ונראית עשירה יותר מאשר ברוב המתחרות היפניות בפלח השוק. את משטחי הפלסטיק הקשיחים הנפוצים מחליפים חומרים רכים ונעימים למגע, שמשתלבים זה בזה בצורה זורמת עם הרמוניה של גוונים וטקסטורות ותחושה חלקה ומוצקה של החלקים הנעים.

תהליך יסודי של הפקת לקחים
מרווח הפנים עונה על כל צורך משפחתי טיפוסי. מרחב הרגליים מאחור אמנם אינו ענק כמו במאליבו או במונדיאו אבל הוא מאפשר ליושבים למתוח את רגליהם בחופשיות ומרחב הראש לא יקפח נוסעים גבוהי קומה. תא המטען בנפח 460 ליטר יכול לבלוע ללא קושי מטען זוגי של מזוודות "פול-סייז" קשיחות.
הביקורת כלפי הסונטה טרום-מתיחת-הפנים התמקדה בשלושה נושאים מרכזיים: הגה קל וחסר תחושה, כיול רך מאד של המתלים, שהובילו לנטיית גוף משמעותית בפניות, ותכנות בעייתי של תיבת ההילוכים בת ארבע המהירויות.
נראה, שמישהו ביונדאי טרח לתרגם את הביקורת לקוריאנית והבעיות זכו לתשומת לב הנדסית. ההיגוי עדיין אינו חד וכבד מספיק לטעמנו, אולם הוא הרבה יותר מדויק ותקשורתי מאשר בדגם היוצא. מערכת המתלים הוקשחה על-פי הטעם האירופאי והתנהגות המכונית בפניות הדוקות הרבה יותר מהוקצעת ומפגינה נטיית גוף מרוסנת ואחיזת כביש גבוהה למרות צמיגים בחתך 60 אינץ' צנוע וחסכוני.
זו בהחלט לא מכונית ספורט סדאן אבל גם לא יצירה מוטורית ששולחת את תודעתו של הנהג לתנומה. חבל רק, שהקשחת המתלים פגמה במידה מסוימת בנוחות הנסיעה, במיוחד על מהמורות עירוניות איטיות. בשיוט בין עירוני מהיר המתלים עדיין מחליקים מהמורות בצורה מכובדת.
גם תיבת ההילוכים עברה תהליך יסודי של הפקת לקחים והיא מגיבה כעת בזריזות וברהיטות לפקודות "קיקדאון", ולא מתבלבלת גם תחת פקודות סותרות של עצור- סע. חבל רק, שיונדאי עדיין מסתפקת בתיבה בת ארבעה הילוכים בלבד ולא אימצה בדגם ה-2 ליטר את תיבת חמשת המהירויות של הגרסאות הבכירות יותר. בשיוט נמרץ על הכביש המהיר בולט חסרונו של הילוך חמישי והמנוע מרגיש ונשמע "עסוק".
המנוע עצמו מייצר כעת 165 כ"ס מכובדים - ההספק הרשמי הגבוה ביותר בקבוצת ה-2 ליטר - אבל הביצועים לא חורגים מהממוצע המקובל. אחת הסיבות היא משקל עצמי של כ-1.55 טון, כמעט 100 קילו יותר מהממוצע.
צריכת הדלק סבירה בהחלט ומי שלא יעפיל לעבר הקו האדום בכל הזמנות יוכל להפיק גם כ-9.5 קילומטר לליטר זהב שחור.
היונדאי סונטה החדשה מציעה הרבה סנטימטרים, מרווח פנים, אבזור תקני וסטטוס תמורת מחיר תקני וצנוע של 147 אלף שקל. אמנם דגמי הסונטה הקודמים לא זכו לחיבוק חם של שוק היד השנייה, אבל בינתיים זכה המותג יונדאי לשדרוג רציני ומפגין אמינות עקבית, ושיפור באיכות החומרים והייצור.
בגורמים האלה לבדם יהיה די כדי להפוך את הסונטה ללהיט מכירות בפלח השוק של "קבוצה 4", שנשלט באופן טוטאלי על-ידי ציי הרכב. אמנם יש בפלח השוק התחרותי הזה מכוניות מתוחכמות יותר, נאות יותר וזריזות יותר, אבל מה כל זה מול האפשרות לנקר את העיניים לבוס במגרש החניה.
המתחרות
שברולט מאליבו
גרסת הציים של המאליבו החדשה, ששיווקה החל החודש, מגדירה מחדש את פלח השוק של קבוצה 4 בסיוע הדולר שנושק לרצפה. היא המכונית הארוכה ביותר בקבוצה עם כמעט 4.9 מ' מפגוש לפגוש, יש לה את בסיס הגלגלים הארוך ואת המנוע הגדול והחזק בקבוצה: V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 220 כ"ס. לגרסת הציים אין מה להתבייש בתחום האבזור עם חישוקי סגסוגת, שש כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד.
פורד מונדיאו
המונדיאו החדשה היא מכונית סאלון ענקית, שבמקרה הגיעה לקבוצה 4. אורכה 4.85 מ', רוחבה 1.86 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים של 2.85 מ', שמעניק מרחב פנימי ענק. גם העיצוב המתוחכם של תא הנוסעים ואיכות הייצור והגימור משייכים אותה לליגה גבוהה יותר של מכוניות. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 2.3 ליטר בהספק של 160 כ"ס וביצועיה מספקים אך לא מרשימים. הבעיה העיקרית היא חוסר מתמיד במלאי.
סיטרואן C5
יבואני סיטרואן שומרים עד לרגע האחרון את הקלף הסודי: האם ה-C5 החדשה תיכנס לקבוצה 4? אם היא תצליח להשתחל מתחת לסף זו מתחרה רצינית בפלח המגה-משפחתיות. למכונית יש עיצוב הרבה יותר "גרמני" ושמרני מקודמתה והיא אחת הגדולות בקבוצה עם תא נוסעים ענק. מקדם המכירות העיקרי, מלבד מתלי האוויר המפורסמים, הוא השקעה יוצאת דופן באיכות ייצור וחומרים ותא נוסעים מאוד יוקרתי ומתוחכם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.