גוגל-יאהו? רע לכולנו

איחוד הפרסום צמוד החיפוש של יאהו וגוגל ייצור מפלצת מונופוליסטית מסוג שעוד לא היכרנו

איך יוצרים מונופול באינטרנט בתקופה בה הטרנד השולט הוא הזנב הארוך (זנב הנישות, המהווה כ-70% מהשוק)? אחד הצעדים הראשונים הוא ללא ספק איחוד הפרסום צמוד החיפוש של יאהו וגוגל.

חיפוש מהווה התחלה למרבית העסקאות המקוונות. 68% מהקניות באינטרנט מתחילות ממנועי חיפוש או אתרי השוואות מחירים. כמו כן, 40% (16 מיליארד דולר) ממחזור הפרסום השנתי באינטרנט (40 מיליארד דולר) מגיעים מפרסום במנועי חיפוש.

מחזורי הפרסום במנועי החיפוש גדלים מדי יום. גם מחזור הפרסום באינטרנט, ממנו נחתכת עוגת בפרסום במנועים, גדל ועתיד להגיע ל-80 מיליארד דולר ב-2010.

שילוב של כלל הנתונים הללו מצביע על גוגל מפלצתית, שעתידה לעקוף בשנים הקרובות את מיקרוסופט במונחי רווחיות. אם נוסיף למשוואה את הנתון כי מיקרוסופט אינה יכולה לסמוך לעד על רשיונות לתוכנות מחשב אישי (כאשר העולם וגוגל בראשו מתקדמים לממשקים מבוססי רשת), נראה כי גוגל מתכננת להישאר לבדה בפיסגה.

כח חיפוש ומחזור פרסום באינטרנט פועלים כפונקציה לינארית: מונופול-על אחד משפיע מיד על מונופול-על שני. מונופול הוא מצב מסוכן לכל תעשייה ושוק האינטרנט, התעשיה המתקדמת בעולם, מתקדם לשם בצעדי ענק.

מדוע זה מסוכן? כי כולנו ניפגע; היזמים, המשקיעים וגם הצרכנים לסוגיהם. יש פחות סיבות ומוטיבציה להוספת חידושים לטובת הצרכן או המפרסם כאשר קיים בשוק מונופול. למה, לדוגמא, לשנות את מודל התשלום פר הקלקה לתשלום פר רכישה, אם למפרסם אין אפשרות אחרת להגיע למרבית השוק?

מכון המחקר נילסן פרסם באפריל 2008 נתונים באשר לשווי משתמש מתוך מחזור המכירות בכל אחד מחמשת האתרים המובילים: גוגל - 65.55 דולר; יאהו - 31.25; מיקרוסופט MSN - 17.74 דולר; מייספייס - 12.85 דולר; פייסבוק - 11.79 דולר.

השבוע פרסם נילסן דו"ח נוסף, חשוב לא פחות, עם נתוני המשתמשים באתרים השונים. בחודש האחרון בילו כ-127.6 מיליון אמריקנים שעה ו-48 דקות באתרי גוגל.

באתרי מיקרוסופט בילו 123.3 מיליון אמריקאים, עם שעתיים ו-16 דקות בממוצע (נתון הכולל הורדות תוכנה לסוגיהן).

באתרי יאהו בילו 115.6 מיליון אמריקאים, עם 3 שעות ו-13 דקות בממוצע.

אם ניכנס לעומק המיתוג, הרי שאתרים הממותגים כגוגל ויאהו מובילים את הרשימה במקום הראשון והשני. אחריהם, בהפרש ניכר, נמצאים מייקרוסופט, MSN ו-AOL.
הדו"ח מדגים בבירור כי גוגל ויאהו שולטות בנפח השוק ללא פשרות.

שליטה במספר הגדול ביותר של משתמשים, בצירוף שווי המשתמש הגבוה ביותר בשוק, מבטיח שליטה מוחלטת. שילוב של שתי החברות המובילות הנ"ל לתאגיד מפלצתי אחד מבטיח מחזור שלא היכרנו וכח שוק שעדיין לא התמודדנו מולו. וזו הסכנה שבפתח.