למה לא השארנו אותו באיטליה

בשביל מה לשלם מחיר כה יקר - עסקת טיעון עלובה וחפוזה ומניעת משפט פומבי - רק כדי שבועז יונה יחזור?

1. מצעד האיוולת וההיסטריה נפתח אמש כשבחורינו המצוינים, רס"ר יונה זנתי ורב פקד אבי פרץ, ירדו מהמטוס לבושים מדי קרב משטרתיים (טי שירט וקסקט "משטרה") וברצינות איומה שמו אזיקים על ידיו של בועז יונה. למה, לאן הוא יברח באמצע נתב"ג? ונגיד שהנעבעך יברח, הם, הגברים, לא יכולים לרוץ אחריו ולהשיג אותו?

אחר-כך עלה מופע הסטנד-אפ ההיסטרי של בועז יונה. אדולף אייכמן, ו"תשאלו את אשתי, שלשלתי אלף פעם פסטה בכלא..." זה מה שהיה לו לומר כשהוא שוחק שיניים, צורח ומאשים את כל העולם. רק מפאת כבוד אביו ואמו, מרדכי וחפציבה יונה, לא נעדכן את בועז המפונק מי זה אייכמן. הוא כנראה לא באמת יודע. ותחשבו על זה שלא מעט רוכשי דירות חפציבה נתנו לאיש ההיסטרי הזה צ'קים על שמו, רק כדי שיסכים למכור להם דירה בהנחה.

2. ואז פרצה שיאה של האיוולת. המריחה הגדולה. שעות ספורות אחרי שנחת וכבר נחתמה עימו עסקת טיעון. הוא עוד לא נחקר, בקושי נשאל ובקושי דיבר, השוטרים עוד לא התאוששו מהבילוי הצמוד איתו בטיסה, וכבר הפרקליטות חותמת על עוד אחת מהבושות הגדולות שכל כך התרגלה אליהן. ברור שעניין העסקה נחתם קודם עם עורך הדין של יונה, יאיר גולן, אבל מה הפזיזות? לאן אתם רצים? "חשיבות הענישה גדולה בסמוך מאוד לביצוע העבירות", הודיע משרד המשפטים - המקום שבו כל תיק מעלה אבק שנים על גבי שנים.

אפשר שזה היה התנאי של גולן, שהעניק, בתמורה, לפרקליטות את הגאווה המעוותת של הסגרה שהצליחה. אבל, בועז באיטליה או בישראל, גנב גדול, לכאורה, או "רק" מנהל כושל, לא משנה את מצבם של נפגעיו, רוכשי הדירות. להגיע לארץ היה, קודם כל וראשית לכל, אינטרס של יונה, שכן לדבריו "הייתי בסיוט. קרבות כל יום, מכות רצח, בעיטות בראש... כיבו עליי סיגריות, הייתי בהישרדות אמיתית... לא כמו בטלוויזיה". מקסימום, היה נשאר עוד כמה חודשים בכלא באיטליה. למה לשלם מחיר כל כך יקר, עסקת טיעון עלובה וחפוזה ומניעת משפט פומבי, רק כדי שיחזור?

3. שבע שנות מאסר. עם הפחתת שנת המאסר באיטליה ובהורדת שליש בגין התנהגות טובה, נותן בערך 4 שנות מאסר, לא כולל חופשות. זו המתנה שהפרקליטות העניקה בהתנדבות למשפחת יונה שבנה, על-פי המשטרה והפרקליטות העלים 300 מיליון שקל. אתי אלון, שגנבה 250 מיליון שקלים מהבנק למסחר, קיבלה, בבית משפט, 17 שנות מאסר. אם, כפי שאמרה/ הצטדקה היום ברשת ב' עו"ד אביה אלף מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, בועז יונה אכן נתן "הודאה מלאה באחרית לקריסת החברות ועוד עבירות משמעותיות אחרות" אז במה עדיף יונה על אלון? למה הוא מקבל פחות מחצי ממנה. אולי כי היא ה"בוזגלו" של מערכת האכיפה ואילו הוא "צווארון לבן ירושלמי מיוחס"?

4. לקינוח 4 מיליון שקל "קנס כספי". רק לפני יממה הצהירו המשטרה והפרקליטות שהאיש שלשל לכיסו 300 מיליון שקל, והנה אתמול בערב הוא מוכרז למעשה פושט רגל, עני מרוד וחסר כסף, שהחברים (מי החברים בדיוק?) צריכים לגייס עבורו מיליון דולר. וכל זה, בל נשכח, "מתנה" של הפרקליטות לנפגעי חפציבה. זה בדיוק מה שאמרה היום מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף. אחרי שטענה ביהירות אופיינית כי תלייתו של יונה בכיכר העיר לא תיתן מאומה לרוכשים הנפגעים.

5. בועז יונה התחייב להפליל את הבנקים, לחשוף את שותפיו לעבירה. זה "היתרון" שהפרקליטות מנסה לטפטף על עוגת העסקה המעופשת. עו"ד אלף אמרה היום כי "הדבר הכי חשוב זה שיתוף הפעולה שלו עם המנהל המיוחד וכונס הנכסים" למציאת כספים ונתיביהם. נו באמת, בועז יונה יספר וישתף פעולה? למה שיעשה את זה אחרי שכבר נקבע עונשו? למה שיסגיר, אם קיימים, שותפים בנקאיים שהמשפחה אולי עוד תעבוד איתם בעתיד? הרי שיתוף פעולה אמיתי אפשר להשיג רק כשלצד השני זה כדאי. במקרה הנוכחי בועז יונה כבר קיבל את המתנה שלו. ולעניין טענת החיסכון בזמן ובהוצאות כנימוק מכריע לעיסקת טיעון, נאמר כי עסקת טיעון זה לפעמים בסדר, אבל מיצוי החקירה חייבת להיות קודם לכך.