חשד: השוק האפור הוציא 30 מיליון שקל מבנק לאומי באמצעות מיקי פרידמן

פרידמן, מנכ"ל לאומי בריטניה, חשוד שאישר הלוואות תמורת שוחד ; הוארך מעצרם של 14 החשודים בפרשה ; החוקרים: "למעט האחים שבס, שלפי החשד נתנו לפרידמן שוחד של חצי מיליון שקל, לא ברור מה גרם לפרידמן לסכן את מעמדו הרם"

בית משפט השלום בתל-אביב האריך הערב (ג') ב-5 ימים את מעצרם של 14 המעורבים בפרשת המעילה בבנק לאומי, ובראשם מיקי פרידמן, כיום מנכ"ל בנק לאומי בריטניה. "קיים חשד סביר הנדרש לשלב זה של ההליך, בכל הנוגע למעורבותו של פרידמן במתן ההלוואות אגב חריגה מנהלים ופעולות מירמה שונות", ציין השופט בני שגיא לאחר עיון בדו"ח הסודי של המשטרה. "מדובר בחשד הנתמך הן במסמכים שונים והן בגרסאותיהם של חלק מהחשודים".

פרידמן ושאר המעורבים נעצרו היום בחשד שבשנים 2005-2007 גנבו כ-30 מיליון שקל מהסניף המרכזי בבנק לאומי, שאותו ניהל פרידמן. זאת באמצעות מתן אשראי סולו ללווים פיקטיביים על סמך הצהרת עושר פיננסי פיקטיבית, ללא כל ביטחונות של ממש ובניגוד לנוהלי הבנק.

כדי להסוות את מעשיו, טוענת המשטרה, הפקיד פרידמן את הצהרות ההון הכוזבות בכספת נעולה במשרדו, מבלי שיידע את הגורמים האחראים בבנק. "בתוך רבע שעה החשודים יצאו מהסניף עם הלוואה של 2-3 מיליון שקל".

המניע שלו לא ברור עד עתה. למעט טענת האחים דני ונתי שבס, שלפי החשד נתנו לפרידמן שוחד בסך חצי מיליון שקל כדי לקבל את ההלוואה, "לא ברור מה גרם לפרידמן לסכן את מעמדו הרם", אמרו החוקרים.

"מוכן לכל עימות"

ראש מפלג ההונאה במשטרת תל-אביב, סנ"צ דודי בר, אמר כי "כספים רבים שמקורם באותם הלוואות הועברו לשוק האפור. האם זו אותה סיסטמה או אופרציה של הבנק המסחר? כרגע אין לכך אינדיקציה". במשטרה נבדק חשד שחלק מהכספים הועברו לעבריינים, וזאת עקב קשרים שהתגלו בין חלק מהעצורים לבין אנשי פשע.

פרקליטו של פרידמן, עו"ד משה ישראל, הכחיש שפרידמן לקח שוחד ואמר שאולי טעה בשיקול הדעת. "הוא מוכן לכל עימות ואף ביוזמתו הוא מבקש בדיקה במכונת אמת, כיוון שהוא נקי לחלוטין מאשמה", הוסיף.

ב-5 ימים הוארך גם מעצרם של מאיר עובדיה (63), מוותיקי ענף הריהוט והיבואן של מערכות הישיבה "ניקולטי" בארץ; בנו רפי עובדיה (38), מנהל חברת "קוסט פלוס" לפריטת צ'קים בשוק האפור; כדורגלן העבר עופר דגמי (41); איש העסקים דן קריב (39), מבעלי השליטה בחברת התעופה כים-ניר; אפרים איצקוביץ (60), שהיה מנכ"ל החברה לפיתוח אזור לוד ורמלה; האחים דני (55) ונתי (48) שבס, לשעבר מבעלי מסעדת רוקה בהרצליה; האחים מיכאל (39) ואייל (36) קורנבליט; אברהם גולדנברג (56), אייל זנגי (35), ניסים נרדיה (40) ומרדכי בנבנישתי (33). בערבות הערב הסגיר עצמו למשטרה גם ציון זנגי.

העצורים חשודים בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, שימוש במסמך מזויף, שוחד, תיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, גניבה בידי עובד, רישום כוזב במסמכי תאגיד וקשירת קשר להונות. בחיפושים שנערכו היום בביתם ובמשרדיהם נתפסו מאות מסמכים, מחשבים, מחשבי כף-יד, טלפונים סלולריים וראיות נוספות.

פרטו בשוק האפור

מחקירת המשטרה עולה כי עובדיה מאיר ובנו רפי מצאו מסלול קל להעברת כספים לשוק האפור. הם הביאו לסניף את שאר העצורים, שהיו למעשה "לווי קש", שקיבלו הלוואה מהירה של מיליוני שקלים. זאת, תוך עקיפת נוהלי הבנק, הקובעים שהלוואה של מיליון שקל ומעלה טעונה אישור של ועדת אשראי או נציג נוסף מוועדת האשראי.

כאמור, הביטחונות היו למעשה פיקטיביים. כך למשל, הצהיר אייל קורנבליט שהוא בעל נכסי נדל"ן רבים ברומניה, כאשר בפועל התברר שהוא עובד כמעצב תאורה. כאשר ההלוואות לא כוסו גילה הבנק שלא מדובר בביטחונות אמיתיים.

החקירה העלתה חשד, כי אנשי הקש שנטלו את ההלוואות גזרו קופון של 100-200 אלף שקל, ויתרת הכספים הועברה למאיר ורפי עובדיה ולעתים לבנבנישתי. אלה ככל הנראה פרטו את הצ'קים בשוק האפור.

מאיר עובדיה לא נכח בדיון משום שלא חש בטוב ופונה לבית חולים. פרקליטו, עו"ד רונן רוזנבלום, אישר שהוא תיווך בין פרידמן ללווים אך טען שאין במעשים כל ממד פלילי. בדיון הערב גילתה המשטרה שחלק מהלווים הפלילו בחקירתם את פרידמן ואת מאיר עובדיה "בהיבטים רבים".

העצורים בפרשה

* מיקי פרידמן (57) - מנכ"ל לאומי בריטניה ולשעבר מנהל הסניף המרכזי

* מאיר עובדיה (63) - מוותיקי ענף הריהוט והיבואן של מערכות הישיבה "ניקולטי" בארץ

* רפי עובדיה (38) - בנו של מאיר, מנהל חברת "קוסט פלוס" לפריטת צ'קים בשוק האפור

* עופר דגמי (41) - כדורגלן עבר

* דן קריב (39), איש עסקים, מבעלי השליטה בחברת התעופה כים-ניר

* אפרים איצקוביץ (60), לשעבר מנכ"ל החברה לפיתוח אזור לוד ורמלה

* האחים דני (55) ונתי (48) שבס, לשעבר מבעלי מסעדת רוקה בהרצליה

* האחים מיכאל (39) ואייל (36) קורנבליט

* אברהם גולדנברג (56)

* אייל (35) וציון זנגי

* ניסים נרדיה (40)

* מרדכי בנבנישתי (33)