"אם ישראל לא תפציץ את איראן, היא תימחק מהמפה. אם תפציץ - תחזק את המשטר. בכל מקרה היא תפסיד"

לאמיר ג'אחאנשאכי, גולה איראני ואיש עסקים עתיר פעילות באירופה, יש בטן מלאה על ממשלות ארה"ב ואירופה, שאינן עושות די כדי למנוע מהמשטר האיראני המוסלמי את פצצת האטום המיוחלת ; ראיון

"ישראל ניצבת היום מול דילמה, שהיא קרוב לוודאי הנוראית ביותר בהיסטוריה שלה", אומר אמיר ג'אחאנשאכי, גולה איראני באירופה, ומסביר: "אם ישראל תפציץ את איראן, כדי למנוע מהמשטר המוסלמי האיראני לפתח פצצת אטום, היא תחזק את המשטר בתוך איראן ובמדינות המוסלמיות האחרות באזור. אם ישראל לא תפציץ את איראן, כדי למנוע את פיתוח הפצצה, היא תימחק. ישראל בדילמה שבכל מקרה היא תפסיד בה".

* אני מנסה להבין, אתה ממליץ לישראל להפציץ את איראן?

"אני לא יועץ למדינות, ואני לא רוצה לייעץ למדינה שלך להפציץ את המדינה שלי. מה שאני אומר הוא שאם ישראל לא תפציץ את איראן, לאיראן תהיה בוודאות פצצת אטום ויבוא היום שבו איראן תימחק את ישראל מהמפה. ישראל ניצבת מול דילמה קשה. אבל, אני מניח שישראל תהיה חייבת להפציץ את איראן, אחרי שתראה את האיום הממשי, וזה יביא לתוצאות נוראיות והרסניות באזור".

אמיר ג'אחאנשאכי מסכים להתראיין באופן יוצא דופן, לרגל ביקורו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בישראל. הוא גולה איראני, איש עסקים, שמשקיע בחברות ענק אירופאיות, ועושה כל שביכולתו כדי להשפיע על ממשלות אירופה לסייע בהחלפת המשטר האיראני המוסלמי. האם הדלת לממשלות אלה פתוחה בפניו באופן קבוע? על השאלה הזאת הוא לא מוכן לענות, אבל הוא מאמין שהפניה לקוראי "גלובס" עשויה לסייע לו להשיג את המטרה. מי יודע, אולי מישראל תבוא הישועה.

משקיע צריך כל הזמן להשקיע

אנחנו נפגשים בעיר קטנה באירופה, שג'אחאנשאכי מבקש להשאירה עלומה. הקשר איתו נעשה עד לרגע הפגישה דרך אדם שלישי. פעם אחת הוא התקשר אליי, אבל סרב לאפשר לי ליצור איתו קשר ישיר. בשעה היעודה שומר הראש שלו אסף אותי מהנקודה שבה קבענו והוביל אותי אליו. הוא עמד לבד בחדר. גבר בשנות הארבעים לחייו, שבסוף הראיון ילווה אותי רק עד המעלית.

ג'אחאנשאכי הוא אמנם סוג של נביא זעם, אבל הוא גם אחד מאנשי העסקים המרכזיים שמסתובבים כיום באירופה. הוא משקיע בחברות פרטיות שיש להן נציגות בצרפת, דוגמת "בוויג", רשת סלולרית בניהולו של מרטין בוויג, חברו הטוב של הנשיא ניקולא סרקוזי, והאפוטרופוס של בנו; "לגרדר", חברת-על לפרסום, ספורט ומתן שירותים; ו"ויונדי", קבוצה שמובילה חברות בידור, מוזיקה וטלוויזיה. מחברת "חוואס" לתקשורת הוא יצא.

* המשבר הכלכלי העולמי משפיע על ההחלטות שאתה מקבל היום?

"באופן כללי, אני חושב שהמשבר שבו אנחנו נמצאים היום הוא רציני ולא רק כלכלי. אני גם מאמין שיהיה משבר כלכלי אמיתי, ויותר מזה משבר אנרגטי ומשבר מזון. משבר המחירים של חומרי היסוד ושל חומרי האנרגיה יהפוך לרציני ומתמשך, וייצור יותר צרכנים ופחות כאלה שמסוגלים מבחינה כלכלית לצרוך. זה יקיף את העולם ויורגש בעיקר במשבר הדלק".

* כיום זה משפיע על העסקים שלך?

"משבר כלכלי משפיע על כל חברה ועל כל משקיע בעולם היום. באופן טבעי ויחסי, ערך החברות מוערך באופן שונה".

* אז המשבר גורם לך היום להשקיע אחרת?

"תפקידו של משקיע הוא להשקיע כל הזמן. עכשיו זה תלוי במצב השוק ובמצב החברות. אני תמיד משקיע, אני לא מתערב בניהול החברה".

* במה אתה משקיע היום?

"יש כרגע כמה אופציות שעליהן אני חושב".

אמברגו טוטאלי, כולל סין ורוסיה

אמיר ג'אחאנשאכי לא רוצה לדבר על העסקים שלו. הוא פליט פוליטי כבר 30 שנה, ומחזיק באזרחות ובדרכון איראנים בלבד. הוא מתנגד למשטר האיראני המוסלמי ורוצה לדבר על המלחמה בתוכנית הגרעין של איראן, ובפתרון שהוא מצא כדי למנוע מהמשטר האיראני המוסלמי לפתח פצצת אטום, שתאיים, בין השאר, גם על ישראל. "אני חושב שמקור הבעיה הוא במשטר האיראני המוסלמי שיש כרגע", הוא אומר, "הם רוצים ועומדים להשיג נשק אטומי בקרוב. לא רק אחמדינג'אד הוא מקור הבעיה. אם נניח שמחר אחמדינג'אד יעזוב את השלטון, הרצון של המשטר המוסלמי באיראן להשיג את הפצצה האטומית לא יעלם. חשוב שהעולם יבין מאיפה המקור לשאיפה של איראן בפצצה האטומית. אחמדינג'אד מיישם את התוכנית שחומייני פיתח בספר שלו כמה שנים לפני המהפכה. כמו "מיין קאמפף" גם מהספר הזה התעלמו, למרות שהיה היסוד למהפכה האסלאמית ולאסלאמיזציה בעולם. זו האידיאולוגיה של האסלאם, ממשלה על העם. התוכנית הראשית זו התוכנית האטומית. הרצון בפצצה התחיל מהיום הראשון בו קמה הרפובליקה המוסלמית. המלחמה עם עיראק ושני המנדטים של חתאמי אמנם הפסיקו את התקדמות האנרגיה האטומית, אבל היום המשטר הנוכחי רוצה את הפצצה והוא ישיג אותה".

* יש היום דרך למנוע את הפצצה מאיראן?

"המשטר האיראני לא יוותר לעולם על הפצצה. הדרך היחידה למנוע מהמשטר האסלאמי את הפצצה היא שינוי המשטר. מפתח הפתרון הוא העם האיראני, הכל נמצא בידיים שלו".

* ג'ורג' בוש ביקר השבוע בצרפת ושמע יחד עם סרקוזי את סירובו של אחמדינג'אד להישמע למועצת האו"ם. האם צרפת נכשלה בהתמודדות מול הנושא האיראני?

"לא צרפת נכשלה, העולם נכשל. היום המשא-ומתן עם האיראנים לא מגיע לסופו, והדבר מאפשר למשטר להרוויח זמן ולהתקרב לרגע בו יוכלו להודיע לעולם שיש להם את הפצצה".

* אז מה הפיתרון?

"כל הפתרונות היום לא ישימים. בוש נכנס למלחמה בעיראק שסגרה לו את החזית באיראן. בוש בסוף המנדט שלו, ולכל נשיא אמריקני אחר שיבוא במקומו אין את האפשרות או את היכולת להקים התנגדות מול איראן עם הבעיות שיש להם עם עיראק. הפתרון היחידי שאני רואה הוא באמצעות שינוי המשטר. האנרגיה הגרעינית היא אמצעי לעם האיראני להבטיח את ביטחון הדורות הבאים של המדינה שלי. אבל המשטר האסלאמי לא מחפש רק את פצצת האטום תחת המעטה של אנרגיה גרעינית. אם רוצים למנוע מהמשטר האסלאמי באיראן את הגרעין, צריך לעזור לעם האיראני, לתמוך בו בתוך המדינה, כך הם יוכלו למנוע את הפצצה. כל זה יהיה אפשרי רק כשהמערב, אירופה, יטילו דד-ליין על המשטר האיראני".

* דד-ליין?

"צריך להחליט על תאריך מוגדר למשא-ומתן של המערב מול איראן, לפני שיהיה מאוחר מידי. צריך לשים את המשטר האסלאמי תחת אמברגו טוטאלי, ולשתף בזה גם את סין ואת רוסיה".

* תוך כמה זמן אתה מאמין שלאיראן תהיה פצצת אטום?

"אני חושב שאף אחד לא יודע בדיוק עד כמה מתקדמת איראן בפיתוח הכימיה האטומית. ההיפותזות הן חצי-שנה עד שנה-וחצי, אבל אין לי מושג על התאריך המדויק כי יש סיכון אמיתי שהמשטר האיראני יכריז שיש לו פצצה אטומית לפני שתהיה לו אותה. או אז, יש סיכון גדול שישראל תפציץ את איראן, וכולנו ניכנס למצב בלתי נשלט ובלתי ניתן לצפייה".

* אתה לא חושב שטווחי הזמן קצרים מידי? אין סיכוי שתוך חצי-שנה יסתיים משא-ומתן כמו שאתה מתאר.

"אני חושב שהכל עניין של רצון, למשל, אם היום אירופה מחליטה על תאריך יעד, נניח עוד שלושה חודשים, כך שאם עד אז אין תוצאות חותכות מכניסים את איראן תחת אמברגו. אבל זה לא יעבוד בלי שיתוף פעולה של סין ורוסיה. איראן היא ספקית הדלק העיקרית של סין. אבל סין יכולה לסמוך על ערב-הסעודית, כדי שתייצר עבורה את אותה כמות דלק במקום איראן. צריך ללוות את זה ביחסים בינלאומיים אחרים של אירופה וארצות-הברית מול סין. במצב כזה סין תשתף פעולה. רוסיה היא מדינה שנכללת בעולם החופשי, המלחמה הקרה הסתיימה וצריך למצוא לה פתרון. רוסיה רוצה הכרה כלכלית ופוליטית ביחס לאירופה, מבחינת תעשיינים רוסיים. אין לרוסים שום אינטרס באיראן אטומית על גבולותיה. אם אירופה תיתן מענה מתאים לבעיות הרוסיות, אני בטוח שרוסיה תשתף פעולה ותתגייס למאמץ למנוע מאיראן להפוך לאטומית. אז אני חושב שהיום אפשר לשכנע את רוסיה וסין לתמוך במהפכה חזקה, ברורה ונקייה כדי למנוע מאיראן המוסלמית להשיג את הפצצה האטומית. השינוי הזה יכול לקרות יותר מהר ממה שמאמינים".

להפציץ את איראן

לשאלה, כיצד לדעתו ישראל צריכה להתנהג כדי להניע את צרפת ליותר שיתוף פעולה בנושא, משיב שג'אחאנשאכי: "למרבה הצער למדינת ישראל לא יהיו פתרונות אחרים מאשר להפציץ את איראן. התפקיד של הנשיא הישראלי ושל ממשלתו, הוא להשפיע על אירופה לפעול בנושא. אני חושב שהיום יש לכם נשיא פעיל יותר מהנשיא הקודם; שיש לו השפעה ביחסיו עם צרפת, אפילו שתפקיד הנשיא שלכם הוא אחר. אם אירופה תבין שבסיום התהליך תהיה מלחמה באזור, אולי הנשיא סרקוזי יעשה מעשה היסטורי וימנע מאיראן פצצה אטומית. הדרך היא אמברגו, הנהגת יחסים תקינים עם סין ורוסיה, לגרום לעם האיראני להבין שיש למערב רצון לסיים עם המשטר האסלאמי. אמברגו טוטאלי זה לא מה שהמערב מציע היום".

* באיזה אמברגו מדובר?

"הקפאת היחסים הכספיים באירו. לא לאפשר לאיראן לשלם או למכור באירו, בדיוק כמו שעשו עם הדולר. אמברגו על כל החשבונות של המשטר האסלאמי ביחסים בינלאומיים. לעצור יבוא של דלק לאיראן, כיום 40% מהדלק באיראן מיובא ממדינות אחרות. צריך לסרב לתת ויזות לכל אנשי המשטר האסלאמי. ולבסוף, לבלום את כל היבוא והייצור של המשטר האיראני האסלאמי חוץ ממוצרים רפואיים ומוצרי מזון. אם איראן לא תעמוד בדד-ליין שיציב המערב והאמברגו יתחיל, המשטר האסלאמי ירד על הברכיים. במצב כזה העם האיראני ותנועות פנימיות בתוך המדינה ידאגו להחלפת המשטר".

* ברור שאיראן היא איום משמעותי עבור ישראל, אבל לפתור אותו דרך בעיות הפנים של העם האיראני?

"במהלך מלחמת איראן-עיראק ישראל עשתה טעות איומה. היא ראתה לטווח הקרוב בלבד ותמכה מבחינה צבאית במשטר האיראני המוסלמי נגד עיראק. אני מקווה שישראל לא תטעה הפעם בחשיבות הסכנה של המשטר האסלאמי באזור, למרות שלושת החיילים החטופים והבעיות הפנימיות במדינה. אני מקווה שישראל ואירופה ישכילו להבין שאם במשא-ומתן עם המשטר האיראני האסלאמי יאפשרו להגיע לפצצת אטום, אירופה תעשה את אותה טעות שעשתה בשנת 1938. כך אירופה תכניס לפח הזבל של ההיסטוריה את מותם של עשרות מיליוני מתים במלחמה נוספת, ותיקח את האחריות הכבדה לאירועים שיבואו בקטסטרופה של האנושות".

* אתה מציג את הרעיונות האלה בפני נשיאים או שרים בממשלות אירופאיות?

"תפקידו של כל מתנגד למשטר האסלאמי הוא לעשות כל שביכולתו כדי לשנות את המשטר. אם יש או אין לי קשרים עם אנשים פוליטיים זה לא נוגע לעיתונאים".

* אתה מגדיר את עצמך כאיש עסקים? כאיש פוליטי?

"אני איש חופשי. אני יכול להיות איש עסקים עם רעיונות פוליטיים. דבר ראשון אני מתנגד לשלטון של המדינה שלי".

* יש לך אמביציות פוליטיות?

"לא. הפוליטיקה לא מגבילה את עצמה באמביציות לתפקיד כזה או אחר. המשמעות האצילית של הפוליטיקה מאפשרת לכל אזרח להביע את עצמו. אבל יש לי אמביציות לשנות את המשטר הזה".