לעובדי "טבע" פשוט נמאס

נמאס שהתנאים הטובים שנותנים להם כביכול באים על חשבון משכורת נורמלית

זה היום ה-12 שעובדי "טבע-טק", ספינת הדגל של חטיבת הכימיה של טבע , נוקטים בעיצומים. זה לא דבר של מה בכך, לאור העובדה שבענקית התרופות הישראלית מעולם לא נקטו העובדים בשיבושים של ממש.

למעשה, אפילו סכסוך עבודה לא הוכרז בחברה עד שעובדי טבע-טק ביקשו לשפר משמעותית את הסכם העבודה שלהם לפני שנה וחצי. אז נחתם הסכם מבלי להפעיל כל כוח, אבל במו"מ הנוכחי על הסכם חדש, העובדים מבקשים לקבוע תקדים בתולדות יחסי העבודה בטבע.

להנהיג טבלאות שכר קבועות שיאפשרו קידום אוטומטי לפי תפקיד וותק, ולא לפי הערכת העובד וביצועיו. שיטה כזו, נהוגה בעיקר במגזר הציבורי. בהנהלת טבע מתנגדים נחרצות, אז העובדים נועלים את שערי המפעל ומשביתים מדי פעם את מתקני הייצור. בדרך, הם גם מספרים שתנאי השכר נמוכים משמעותית ממה שנדמה לרוב הישראלים.

בסיס נמוך

באפריל האחרון פורסם ב"גלובס" סקר של חברת ההשמה "jobinfo", שלפיו חברת "טבע" היא אחת החברות הנחשקות ביותר דווקא על ידי עובדי היי-טק. משהו ביציבות של החברה, בתנאים ובעובדה שהיא מחזיקה בשווי שוק של 35 מיליארד דולר, דיבר אל צעירי ההיי-טק שחוששים כנראה מהתפוצצות של בועה נוספת. אז איך קורה שדווקא עובדים בטבע מתלוננים על התנאים? "גלובס" החליט לבדוק האם התנאים בטבע אכן מתגמלים ומפנקים, או שמא מה שרואים משם לא רואים מכאן, או לפחות לא בסקר טלפוני שבו הנשאלים משוכנעים תמיד שהדשא של השכן ירוק יותר.

"נכון שנותנים לנו מימון לאוניברסיטה עבור הילדים, אבל חתך הגילאים כאן עומד על 30. אנשים רק סיימו אוניברסיטה, הם לא צריכים מימון אוניברסיטה לילדים שלהם, הם צריכים משכורת נורמאלית לשלם משכנתא ולגני ילדים", מסביר בני קמחי, יו"ר הוועד. דבריו של קמחי מבטאים את התחושה הרווחת בטבע-טק: עם כל הכבוד לתנאים, עדיף שתשלמו לנו יותר.

כמה באמת משלמים בטבע-טק?

שכר הבסיס, זה שקובע לפנסיה, אכן נמוך. לפי הנהלת טבע, שכר בסיס ממוצע של עובד מתקן, עומד על 4,980 שקל ברוטו בחודש, אולם לטענת העובדים השכר נמוך בהרבה. רק אם מוסיפים שעות נוספות, משמרות, הוצאות רכב, בונוסים ומשכורת 13, מגיעים לטענת ההנהלה לשכר העולה במעט על 10,000 שקל בחודש. עם זאת, לפי תלוש משכורת שהגיע ל"גלובס", עובד יצור השתכר בחודש מאי האחרון כ-4,000 שקל בחודש שכר בסיס, ואילו יחד עם התוספות השונות הגיע שכרו ל-6,600 שקל בלבד.

גם כימאי עם תואר ראשון משתכר מעט יחסית במשכורת הבסיס, עם 5,500 שקל בחודש. בהנהלת טבע מודים כי ישנם עובדים במפעל הזוכים באמת למשכורות נמוכות, וטוענים כי יש בכוונתם להעניק להם תוספות שכר.

פועלי כל הוועדים, התאחדו!

הטעות הגדולה של עובדי טבע, היא בכך שהם לא הקימו עד היום נציגות ארצית שתכלול את כל ועדי העובדים המפוזרים ב-13 האתרים השונים של החברה. נציגות כזו קיימת בחברת חשמל, בדואר, בשירותי בריאות כללית ובארגונים גדולים נוספים. בהיעדר נציגות ארצית, הנהלת טבע מנהלת מו"מ נפרד עם כל ועד וועד.

כך כוחם של העובדים וכושר המיקוח שלהם קטן בהרבה, אולם לעתים נדמה להם שבצורה זו כל ועד יכול להשיג יותר ממשנהו. כך קורה שעובדי טבע-טק משוכנעים שחבריהם במפעלים אחרים בטבע מרוויחים יותר בתפקידים זהים. בהנהלת טבע אולי מרוצים מהפרדת הכוחות בין נציגי העובדים במפעלים השונים, אבל כאב הראש שלהם רק גדול יותר בצורה הזו. לראיה, סכסוך העבודה הבא צפוי לפרוץ במפעל בכפר סבא, שם מסתיים בקרוב תוקפו של הסכם העבודה. לתשומת לב, שלמה ינאי. *