בואו לתפוס אמריקה

בבורסה האמריקאית נסחרות ETF שישרדו את המשבר ; הנה דוגמה לשתיים

חילופי הממשל בארה"ב בנובמבר הקרוב יכניסו רוח חדשה לכלכלה האמריקאית וייצרו "חלון הזדמנויות" למשקיעים.

הממשל החדש בוושינגטון יחד עם נהג חדש, נחוש ונמרץ (וכנראה גם שחור), שיעשה את הכול על מנת להוכיח את יכולותיו ליד ההגה יביאו את מדדי וולסטריט בעוד מספר חודשים לעליות בחדות.

גם אם "נושאת המטוסים" כבר אינה כל כך יציבה, הכלכלה האמריקאית היא עדיין יציבה, גדולה וחזקה יותר מכל כלכלה אחרת בעולם. אף כלכלה אחרת אפילו לא מתקרבת אליה. כך שארה"ב תמשיך להוביל את שוקי העולם ולשמור על הבכורה, במשך לפחות חמש השנים הבאות.

ביום שישי האחרון (הרביעי ביולי), חגגה "המעצמה המזדקנת" יום הולדת 232 עצוב במיוחד, עם מבול של חדשות רעות: אבטלה גואה, אינפלציה מאיימת, משבר נדל"ן מחריף (שהגיע עד מנהטן), דולר בצניחה חופשית, מחירי הנפט והמזון הגואים, משבר נזילות חונק, מערכת בנקאות מחוקה כמעט ותעשיה מקרטעת (ראו את ספינות הדגל של התעשייה האמריקאית: תעשיות הרכב והתעופה המדממות נוכח משבר האנרגיה).

סמל אמריקאי נוסף, ענקית הקפה, סטארבק, נאלצת לסגור 600 סניפים ולפטר 12 אלף עובדים, תוך שמנייתה צונחת בכ- 40% בשנה האחרונה. גם מניית "ברקשייר הת'אוי" של וורן באפט, המשקיע האגדי והאיש העשיר ביותר בעולם, נפלה ב- 20% מאז דצמבר.
אפילו לבירת ההימורים, לאס ווגאס - אליה מגיעים האמריקאים לשכוח את טרדות היום יום, לקחת פסק זמן מהמשכנתא, מהאינפלציה וממחירי הדלק ולנקות את הראש והכיס המשבר הגיע. מסתבר שגם שוק ההימורים אינו חסין מהאטה, ומלונות הקזינו מפתים תיירים ב"מחירי התאבדות".

ואני אומר לכם, חברים, זה בדיוק הזמן להמר על אמריקה. בארה"ב נמחקו מתחילת שנת 2008 לא פחות מ- 2.1 טריליון דולר משווי השוק של הבורסות! מדובר בפאניקה מוגזמת, פחד הוא יועץ רע והאטה הנוכחית בארה"ב אינה מצדיקה כאלו ירידות חדות, ולכן התיקון קרוב מתמיד.

למה? כי קיצוצי הריבית של הבנק הפדראלי המרכזי של ארצות הברית בחודשים האחרונים עד לרמתה הנמוכה כיום (2%) יביאו, בסופו של דבר לעלייה במניות. זו הכלכלה, והיא, גם אם לאיטה, בסוף תמיד עובדת.

הריבית הנמוכה בארה"ב תסייע לביצועי החברות, בשל יכולתן להתממן בעלות מופחתת. הריבית הנמוכה טובה גם לצרכן האמריקאי, שיכול כיום לקחת ביתר קלות הלוואות לרכישת מוצרים, שירותים ודירות.

ומה עם מחירי הזהב השחור, שרושמים שיא חדש מידי יום, אתם שואלים? יותר ויותר אנליסטים סוברים, שמחירי הנפט כיום הם בועה, הצפויה להתפוצץ בקרוב, ולכן מחיר הנפט יצלול בחדות בשנה הקרובה. בתקופה של האטה ככלית, עם ירידה בביקושים, גם יצואניות הנפט אינן יכולות להרשות לעצמן לשמור על רמת מחירים גבוהה שכזו. מה גם שהמשך התייקרות הנפט יעודד יצרנים נוספים לעבור לאנרגיות חלופיות.

האם הגענו לתחתית? לא בטוח כלל, אבל מאחר שאף פעם לא ניתן לתזמן במדויק את מועד הכניסה; ומאחר שכשמגיעה ההתאוששות - והיא בסוף תגיע, היא מגיעה בחדות ובטווח קצר הרי ככל שמחירי המניות בארה"ב רושמים מידי יום שפל חדש כך כדאיות הקניה הולכת וגדלה.

גם הדולר צפוי להרים ראש בקרוב, כשהיורו יאבד מהפופולריות שלו, מייד עם תחילת הורדות הריבית באירופה. לא לאורך זמן יוכל עוד הבנק המרכזי באירופה להתחפר במדיניות ה"בונקר", ולהקריב את הצמיחה והתעסוקה לאירופה כדי לדכא את האינפלציה. הביקושים הנמשכים לדולר מצד הבנק המרכזי בסין, הקונה דולרים כדי לשמור על שער המטבע הסיני, היואן, בערכים נמוכים גם הם תומכים במטבע הירוק.

אל תיכנעו לתחושות הבטן, וצאו לחגוג את יום ההולדת ה- 232 של ידידתנו הטובה ביותר. היא אמנם קשישה, אך מצבה עדיין בהחלט טוב.

התגברו על הפחד, צאו ורכשו מניות אמריקאיות, שנסחרות כיום במחירים נמוכים במיוחד, והמציעות תשואות עתידיות (לרבות דיבידנדים) מעניינות.

איך לרכוש? באמצעות ETF'ים, המשקיעות בחברות אמריקאיות גדולות, בעלות פעילות גלובלית, הנהנות מהמשך הביקושים מצד הכלכלות המתעוררות (במיוחד מדינות הברי"ק ברזיל, רוסיה, הודו וסין).

ETF לדוגמא:

iShares Global Consumer Staple Sector KXI

שבין אחזקותיה הגדולות: פרוקטור אנד גמבל, קוקה קולה, פפסי קולה, פיליפ מוריס (יצרנית הסיגריות מרלבורו) וענקית ה"סופר-מרקטים" האמריקאית Tesco, וענקית ה"סופר-פארמים" האמריקאית CVS

PowerShares Consumer Goods Sector Portfolio PRFG
שבין אחזקותיה הגדולות: פיליפ מוריס, פרוקטור אנג גמבל, אנשר-בוש יצרנית הבירה "באד-וויזר" וקיברלי אנד קלארק.