החברה לאיתור נכסי נספי השואה תתבע כחצי מיליארד שקל מבנק לאומי

זאת לאחר שהבנק דחה דרישה של החברה להשיב לה חלק מהסכום ; דרישת החברה עמדה על 130 מיליון שקל, שהם הערכת שווי של 1,195 חשבונות שהפקידו יהודים מתקופת השואה

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה צפויה להגיש תביעה בסכום של כחצי מיליארד שקל נגד בנק לאומי , כך התברר השבוע בדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת על דו"ח פעילות שנתי ראשון של החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה. נדב העצני, היועץ המשפטי של החברה, סיפר בדיון כי החברה שוקדת בימים אלה על תביעה, לאחר שהבנק דחה דרישה של החברה להשיב לה חלק מהסכום.

ישי עמרמי, מנכ"ל החברה, סיפר כי דרישת החברה עמדה על 130 מיליון שקל, שהם הערכת השווי של 1,195 חשבונות שהפקידו יהודים מתקופת השואה. הוא הוסיף כי בקרוב תוגש תביעה נוספת בסכום של כ-250 מיליון שקל, המתבססת על הערכת שווי של כ-1,000 חשבונות. עמרמי אמר כי לחברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה ישנו מידע על כ-10,000 חשבונות כאלה ששוויים המשוער של כלל הנכסים הוא כ-752 מיליון שקל.

אורלב זעם

גם בבנקים אחרים אותרו חשבונות של יהודים מתקופת השואה. לדברי עמרמי, לבנק הפועלים ישנו חוב של 3 מיליון שקל, לבנק המזרחי של 23 מיליון שקל ומבנק דיסקונט כבר דרשה החברה חוב של 1.8 מיליון שקל אך עדיין לא נענתה. רשימת בעלי הנכסים שאותרו עד כה עומדת על כ-66,000. מתוכם הוגשו לחברה כ-6,600 בקשות של טוענים לירושה.

עמרמי הוסיף כי עד חודש ספטמבר יסתיים נושא השערוך על-ידי רואי חשבון שמינה האפוטרופוס הכללי. לדבריו, עד היום הועברו 750 מיליון שקל. לאחר התעקשותו של יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, הודה עמרמי כי בפועל קיבלו את המגיע להם לא יותר מ-10 אנשים, כאשר אישורי זכאות ניתנו רק ל-110. "הייתם צריכים להרעיד שמים וארץ, לבוא לכנסת ולממשלה ולהתריע על המצב שבו גורמים לא משתפים פעולה. האם יש בעלי נכסים שקיבלו נכסים?", זעם אורלב, "התמונה המצטיירת היא שאנו עומדים במצב שרק ל-110 יורשים יש אישורים להשיב נכסים מתוכם בין אחד לעשרה שקיבלו בפועל את הנכסים המגיעים להם", הוסיף.