המרוויחים מפירוק MSN

שליש מהעובדים יפוטרו ; איך ישפיע המהלך על שוק האינטרנט, ולמי ילכו התקציבים?

"זו מתנת ההשקה הטובה ביותר שנענע10 היו יכולים לקבל", הגדיר השבוע גורם בשוק האינטרנט המקומי את פירוק השותפות בין אינטרנט זהב למיקרוסופט, ואת העברת פורטל האינטרנט שלהן, msn, לבעלות מלאה של מייקרוסופט- מהלך שאמור להוביל לשינוי חד באופיו.

בהודעה מפתיעה, באה לסיומה שותפות בת שמונה שנים, שהחלה בנקודת פתיחה מבטיחה, ודעכה לה לאיטה. msn התדרדר לו במורד דירוג האתרים וההכנסות, בעוד שני הוריו מביטים בו באדישות מעוררת השתאות. אינטרנט זהב תרמה את חלקה בניהול כושל ומזוגזג, ובהזנחה של המותג מתוך קוצר ראות. מייקרוסופט לא סייעה כמצופה בכל הנוגע לצד הטכנולוגי, ואילצה את האתר להשקיע משאבים וזמן בפיתוח עצמאי של מערכות יקרות, במקום להעמיד לרשותו את יכולותיה.

את המחיר ישלמו, כרגיל, העובדים, שכפי שפרסם "גלובס" השבוע, חלקם נחשפו למהלך ולדבר פיטוריהם דרך אמצעי התקשורת. על-פי ההערכות, מבין למעלה מחמישים העובדים באתר (וזה לאחר סבב קיצוצים שנערך מוקדם יותר השנה), ייאלצו כשליש להיפרד מתפקידיהם. אולם בפועל נראה כי גם אם הדבר יבוצע בשלבים, בסופו של דבר ישאפו במיקרוסופט לבסס את האתר על לא יותר מ-10 עד 15 עובדים, כשכלל לא ברור כמה מהם יבואו מקרב העובדים הקיימים (דני ימין, מנכ"ל מייקרוסופט ישראל, אמר בתגובה כי מוקדם עדיין לדבר על מספר העובדים שתעסיק החברה באתר).

בדרך כלל נתפש msn כאתר חסר זהות המשתרך מאחור, אבל אם מחפשים תחום שבו הוא בכל זאת הצליח להוביל, מדובר בערוצים הממומנים ובשיתופי הפעולה המסחריים שבוצעו בו. בין היתר, חתמו שם על הסכמי שיתוף פעולה עם תאגידים כמו פרוקטר אנד גמבל ואס.סי.ג'ונסון, ועם חברות כמו סנו ו-H&O. ההכנסות מכל אחד משיתופי הפעולה האלה מוערכות בעשרות אלפי שקלים בחודש, ובחלק מהמקרים אף ב-50 אלף שקל ומעלה. בחישוב שנתי הן יכולות להסתכם בכמה מיליוני שקלים. לא עניין של מה בכך בשוק שבו אתרים בינוניים, כמו nrg או תפוז, רושמים הכנסות שנתיות (מאינטרנט) בהיקף של 12-13 מיליון שקל.

גם אם שיתופי הפעולה הללו יימשכו ללא קשר לשינויי הבעלות עד תום תקופות החוזים, עם סיומם ייתכן בהחלט שהסכומים הנכבדים האלה ינדדו לאתרים אחרים. בכל הנוגע לפרסום הקונבנציונלי, אין ספק שלפחות בחודשים הקרובים חוסר הוודאות סביב האתר עלול לפגוע בו קשות. "בטווח הארוך", אומר ערן ארדן, מנכ"ל גריי אינטראקטיב, "האירועים סביב msn עלולים לפגוע בשוק כולו". לדבריו, יותר משהאתרים נלחמים ביניהם על המפרסמים, המלחמה האמיתית נטושה עדיין על הבאתם של תקציבי הפרסום אל האינטרנט.

ואכן, לעתים קל לשכוח כי בשורה התחתונה, סך כל תקציבי הפרסום שהופנו לשוק האינטרנט בשנה החולפת הסתכם - על-פי נתוני איגוד המפרסמים - בכ-90 מיליון דולר, כלומר 10% מכלל עוגת הפרסום. בשבוע שבו מוצגת ההבטחה הגדולה של נענע10, נדמה כי השאלה אם הרשת הישראלית מסוגלת לשאת את משקלם של כל אלה המקווים להיתפס בה, הופכת לרלבנטית מתמיד.

הלך הסקופ

אחד האבסורדים בנוגע להתנהלות סביב msn נעוץ בעובדה, כי דווקא בתקופה האחרונה נעשו בו מספר צעדים חיוביים של התבססות גוברת על תוכן עצמאי. במובן הזה, הפיכתו של האתר לכזה שיתבסס בעיקר על הכלים של מייקרוסופט היא עוד מכה כואבת לשורה של עיתונאים ואנשי תוכן שאיבדו את מקור פרנסתם.

ובכל זאת, לאחרונה סיפקה לנו הרשת גם מעין דוגמה הפוכה. אתר חדשות הגולשים "סקופ", שמאז הקמתו מתקשה להתרומם, החליט לפטר בשבוע שעבר שלושה מבין חמשת עובדיו בתשלום. החלטה מהסוג הזה היא לעולם אינה בשורה משמחת (בסקופ טוענים כי היא אינה נובעת מקשיים כלכליים), ועדיין, אם מוסיפים לכך גם את הכישלון (לפחות בארץ) של שירות גוגל ניוז שאמור לספק חדשות ללא מגע יד עורך, יש משהו מנחם בעובדה שלפחות לעת עתה, אתר תוכן מצליח חייב להתבסס על אנשי מקצוע.

גילוי נאות: הכותב עבד באתר msn במהלך 2006