הכנסת אימצה עקרונית את כללי ההסדרה העצמית לתוכן גולשים

הקביעה אם תוכן מסוים אינו ראוי לפרסום לפי כללים אלה, כרוכה בשיקול-דעת סובייקטיבי ; אתר אינו יכול להיות מעורה בפרטי כל תוכן - לרבות הנסיבות, העובדות והמשמעויות המשפטיות הנוגעות אליו

לאחר בקשה של ועדת המדע של הכנסת והצעת חוק של חבר הכנסת ישראל חסון, איגוד האינטרנט הישראלי, הציג היום כללים להסדרה עצמית של תוכן משתמשים באינטרנט, ואלו התקבלו באופן עקרוני על ידי הוועדה.

הכללים נועדו לקבוע נורמות התנהגות, שיחולו על אתרי אינטרנט בישראל שיבחרו לאמצם.

הכללים נועדו לטפח את חופש הביטוי בצד הגנה על פרטיות. מימוש הכללים והחלתם על נסיבותיו המיוחדות של כל מקרה, הוא עניין שבשיקול דעת. לפיכך, כל אתר המאמץ את הכללים יגבש מדיניות פנימית למימושם.

אתר אינטרנט שבחר לאמץ כללים אלה של הסדרה עצמית, ייתן גילוי נאות וברור הן לעובדה זו והן למלוא הכללים שאימץ.

העיקרון הראשון: חופש הביטוי כעקרון מנחה. רשת האינטרנט היא בעלת חשיבות מכרעת לחופש הביטוי ולשיח הציבורי בישראל, מאפשרת במה וביטוי ליחידים ולקהילות, שעל-פי רוב אין להם גישה לכלי תקשורת מסורתיים בעולם הפיסי או כאלה המעדיפים שלא להיחשף.

באינטרנט יכול כל אדם לתת דרור לדעותיו, מחשבותיו ורעיונותיו, והוא יכול לעשות כן מבלי לחשוף את זהותו.

עיקרון שני: צמצום השימוש לרעה בחופש הביטוי. יש המנצלים לרעה את הזכות לביטוי חופשי על מנת לפגוע בשמם הטוב ובפרטיותם של אחרים. לעתים תכופות, יחידים מהציבור מפרסמים באתרי אינטרנט ביטויים משולחי-רסן, מפלים, פוגעניים ומעוולים.

הקביעה אם תוכן מסוים אינו ראוי לפרסום לפי כללים אלה, כרוכה בשיקול דעת סובייקטיבי. אתר אינו יכול להיות מעורה בפרטי כל תוכן, לרבות הנסיבות, העובדות והמשמעויות המשפטיות הנוגעות אליו.

מכיוון שכך, הברירה בין תוכן שאין לפרסם על-פי כללים אלה להסדרה עצמית לבין תוכן מותר, איננה מדויקת. על כן, ייתכנו מקרים בהם ימנע פרסומו של תוכן שאינו אסור ואף מקרים הפוכים בהם תכנים שאינם ראויים לפרסום יראו אור.

יחד עם זאת, כל גוף תוכן הבוחר לאמץ כללי הסדרה עצמית אלה, מתחייב להפעיל בתום לב ובדרך מקובלת את שיקול דעתו על-פי העקרונות המנחים שבמסמך זה. הודעה והסרה. בנוסף לסינון מראש של תוכן משתמשים לפי אמות המידה דלעיל, האתר יאמץ מנגנון של "הודעה והסרה".

לדברי דורון שקמוני מאיגוד האינטרנט הישראלי: "רשת האינטרנט היא בעלת חשיבות מכרעת לחופש הביטוי ולשיח הציבורי בישראל. באינטרנט יכול כל אדם לתת דרור לדעותיו, מחשבותיו ורעיונותיו. להסדרה עצמית יתרונות רבים על פני חקיקה, והיא נוצרת על ידי הגורמים הפעילים בשוק, במקרה זה ספקי התוכן הגדולים באינטרנט".

"דרך ההסדרה העצמית מקובלת במקומות שונים בעולם ומגינה על זכויות האדם, משני צידי המטבע, בצורה טובה יותר מאשר הסדרה בחקיקה. איגוד האינטרנט הישראלי מברך את ועדת המדע על החלטתה לאמץ את דרך ההסדרה העצמית לטיפול בתוכן משתמשים באינטרנט".