מחירי הנפט הנוסקים נחשבים לסימן כלכלי מדאיג אבל יש כמה ענפים עסקיים, שעבורם הם מבשרים על עידן של פריחה ושגשוג שנמצא בפתח. אחד מהם הוא ענף הרכב הדו-גלגלי. נכון להיום הקטנועים והאופנועים הם החיסון האפקטיבי והזמין ביותר מפני עליית מחירי הדלק.
עלויות התפעול השוטפות של קטנוע 125 סמ"ק מודרני הן פרומיל מאלו של מכונית משפחתית ממוצעת, הביצועים שלו בנסיעה עירונית ולעיתים אפילו בין-עירונית הם סבירים בהחלט והבונוס הגדול הוא יכולת לעקוף ולהתעלם מפקקי תנועה מכבידים. אמנם אף אחד לא מצפה מהנהג הישראלי שינטוש כליל את הרכב הרגיל לטובת דו-גלגלי, אבל מסתבר שרבים מאוד מוסיפים קטנוע או אופנוע לצי המשפחתי שלהם.
את התוצאות אפשר לראות היטב בנתוני המכירות של שוק הרכב הדו-גלגלי בחמשת החודשים הראשונים של השנה, שפורסמו השבוע. בחודשים ינואר-מאי נמסרו בישראל כ-7,400 כלים חדשים, עלייה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. העלייה אולי לא נראית דרמטית, והיא אף נמוכה מזו שנרשמה באותה תקופה בשוק המכונית (כ-25%), אולם צריך לזכור ששנת 2007 הייתה שנת שיא של כל הזמנים, שבה השוק כמעט הכפיל את עצמו. לפיכך, המשך צמיחה דו-ספרתית השנה הוא בהחלט נתון חיובי, שמעיד על כך שהשוק רחוק מרוויה.
מטרו מגדילה את הפער
בצמרת טבלת המסירות אין הרבה חדש. קבוצת "מטרו" מגדילה את הפער בפסגה, עם נתח שוק חסר תקדים של 49% משוק הרכב הדו-גלגלי בישראל. המותג הטייווני "סאניאנג", שמייבאת מטרו, ממשיך להיות הנמכר ביותר בישראל עם נתח של כ-40% מהשוק. החברה מחזיקה באמתחתה גם בימאהה, שמוביל את פלח הקטנועים והאופנועים היפנים, שנהנה מתדמית פרימיום. קבוצת עופר אבניר נמצאת במקום השני עם כ-35% מהשוק.
אבל נתונים מעניינים במיוחד ניתן למצוא דווקא בחלק התחתון של השוק, שאליו נרשמת זחילה איטית אך עקבית של מותגי אופנועים וקטנועים סיניים. כיום מיובאים לשוק הישראלי כשישה מותגים סיניים, שרובם מכרו בחמשת החודשים הראשונים של השנה עשרות בודדות של יחידות כל אחד. אולם במצטבר, תפסו הסינים נתח לא מבוטל של כ-5% מכלל המכירות וקרוב ל-10% מכלל הקטנועים בנפחים קטנים.
נתון זה צריך להדליק אור אדום על מסך הרדאר התחרותי של השחקנים הוותיקים. למרות ששמות המותגים הסיניים אמנם אינם מוכרים כמעט ללקוח הישראלי, ובמקרים רבים אין מאחוריהם מערך שיווק ושירות מתוחכם כמו של המותגים הידועים, הם מפגינים אמינות, יש להם עיצוב עדכני והם מציעים תמחור אגרסיבי. מסתבר, שהנתונים הללו מספיקים כדי להפוך אותם ללהיט עולה בשוק הלא בררני של חברות השליחויות והרוכבים המתחילים. אסור גם לשכוח, שמעמדה דומה החלו הקטנועים הטאייוונים את הטיפוס שלהם לצמרת.
כך או כך, מקורותינו מדווחים שהרבה מאוד יזמים מקומיים ממשיכים לתור כיום בסין אחרי מותגים דו-גלגליים נוספים, שבשלים לייצוא. לא מעט מהם יציגו את מרכולתם בשוק המקומי עוד לפני סוף השנה. מדובר בהשקעה עסקית נמוכה יחסית, שטומנת בחובה פוטנציאל להרחבת הקשר הסיני גם למותגי רכב, אם וכאשר הדבר יתאפשר בעתיד. האם ראש החץ של הרכב הסיני בישראל יתחיל מהשוק הדו-גלגלי? לא היינו פוסלים את האפשרות. *
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.