אולמרט כתושב חוץ

הוא פיקח מהירשזון, אך לא יותר חכם ; אילו יצא לנבצרות לפני חודשיים, ספק אם היו מגיעים ל"ראשון טורס"

לפני כמעט חודשיים המלצנו כאן לאולמרט לצאת לנבצרות ולפרקליט המדינה הצענו לעשות איחוד תיקים - תיק אולמרט עם תיק הירשזון. הצעת איחוד התיקים, להבדיל מהנבצרות, היתה כמובן מבודחת, אף שיש הרבה מהמשותף בין תיקי השניים. רב שם המאחד מן המפריד. החמדנות הנחותה, תאוות הבצע הנכלולית ותכלית המעשים - להיטיב רמת חיים ולשדרג נהנתנות. וישנה ההצתה המאוחרת של שניהם לאחר שנתפסו.

כשפרקליטו הראשון של הירשזון, אלדד יניב, נחשף להלוואה שקיבל בנו, עופר, מבנק "יהב" אף שאיננו עובד מדינה וכאשר נפרשה בפניו תמונה צבעונית של שרשרת הפקדות מזומנים, הבין עורך הדין שהקליינט בבעיה. הוא יעץ לו להתחפף ממשרד האוצר, לפרוש מהפוליטיקה בשקט, מסיבות אישיות, לסגור עסקת טיעון קטנה ולמזער נזקים. הירשזון התמהמה וכעת הוא עומד למשפט בחשד לגניבת מיליונים.

אולמרט פיקח מהירשזון, אין ספק, אבל כנראה לא יותר חכם. אילו יצא לנבצרות, לחופשה, להשעיה, כבר לפני כחודשיים, ספק אם היו החוקרים מגיעים ל"ראשון טורס". הוא יכול היה אז לסגור עסקה קלילה, שהיתה חוסמת את החקירה וחוסכת ממנו את הביזוי וההשפלה, שהתרגשו עליו ועוד צפויים להתרגש. אלא שחשוב היה לו יותר שציפי לבני או מופז לא יישבו על כיסאו מאשר לא לשבת בבית סוהר.

לאולמרט והירשזון היה יותר מזל משכל להיות במקום הנכון בזמן הנכון. אולמרט התיישב ליד מושב הנהג, אריאל שרון, כשזה הסיע בבטחה את המכונית הכי טובה בעיר ולפתע נדם. הירשזון נצמד לאולמרט במשך שנים בידיעה שזה ייתן לו טרמפ. שניהם ידעו מתי לעלות ולא מתי לרדת.

אולמרט מחופר כעת בקו הגנה משפטי מוכה פרצות וחזיתות: את אורי מסר, חברו ושותפו הטוב במשך שלושה עשורים, הוא ייאלץ להגדיר כבעיה רפואית קשה ומתגלגלת. את מוריס טלנסקי, ידידו ומיטיבו במשך עשור וחצי, הוא יתאר כשקרן, גנב ומלבין כספים מקצועי. רישומיה של שולה זקן, עוזרתו הנאמנה שנות דור, לא נכונים, לא מדויקים ואינם מעידים דבר. מאגר האסמכתאות ההיסטורי והמדוקדק של חברת הנסיעות "ראשון טורס", כמו גם ספרי ההוצאות והתקבולים של עמותות ציבוריות ידועות, אינם קשורים אליו, הוא לא עסק בזה, הוא טס כל כך מהר וכל כך הרבה שלא יכול היה לדעת, לראות ולשמוע.

אולמרט הולך לכתב אישום, זה היה ברור מבראשית. השלושה שקדמו לו נחקרו ללא הרף: נתניהו, ברק ושרון. החבילה הפרטית שלו, על בסיס ההצבר של קודמיו, יצרה כמות שהיתה לאיכות שחייבת היתה להסתיים הפעם באופן תכליתי. תכליתיות לצורך העניין היא כתב אישום ולא בהכרח הרשעה.

שרון וברק באו מהצבא, נתניהו בא מההסברה, אולמרט בא מהקומבינה. עורך דין עסקי, יותר עסקי מעורך דין, שכל השנים פלירטט עם ביזנס. ליתר דיוק, פלירטט עם הפוליטיקה וחי עם ביזנס.

חקירות אולמרט כולן, להבדיל מכמה של קודמיו, נערכות בעודו בתפקיד, כשהוא נטול תמיכה ציבורית השמורה ליום סגריר, בנוסף לנקמה הרוחשת כלפי מי שיזם מלחמה שלא צלחה או לפחות לא ענתה לציפיות. בעודו מדשדש ומקרטע, הוא עמס על עצמו משקולת בדמות שר משפטים, פרופ' פרידמן, המנהל את קטטותיו שלו ומטריף את המערכת המייחלת לתפוגתו.

במשפטו הפלילי יטען שהוא, כראש עיר ושר, אסף, התרים ודיווח על 7-8 מיליון דולר, בהם כמה עשרות אלפי דולרים באמצעות טלנסקי. את חקירת "ראשון טורס" ינסה להקביל לסיפור הגביעים והמדליות של הנשיא קצב. כלומר, טלנסקי יהיה "האונס", א1 ו-א2, והטיסות הכפולות יהיו הגביעים והמדליות.

החקירה האחרונה מעלה שבהיותו שר תמ"ת טס לחו"ל 54 פעמים(!). כראש העיר ירושלים כמות הנסיעות ומשכי זמנן היו אף גדולים יותר. הוא היה, במידה רבה, תושב חוץ, "תושב חוץ המתגורר בישראל". לא אתפלא אם יימצא פרקליט מפרקליטיו ויחצ"ן מיחצ"ניו, שיעלה את הטיעון הזה כדי לגרוע מאחריותו הפלילית או לפחות מחבותו הכספית. *

אמנון אברמוביץ הוא פרשן חדשות ערוץ 2.