לאחר דור ה-X ודור ה-Y, קבלו את דור ה-Z

מגזין "פירמה" שוחח עם צעירים ואנשי שיווק ומצייר את מובילי הדור ואת תכונותיו: מולטי-טאסקינג, ציונות-לייט ובעיקר אדישות מול האינטרנט, הסקס והסמים - והכול עם תחושה קשה של "היינו שם"

דור ה-Z כבר כאן, והפעם, כך נראה, יהיה קשה הרבה יותר לפענח את הקוד השיווקי והתרבותי שלו. זהו דור של צעירים-זקנים, שבגילם הצעיר כבר חשים שראו וחוו כמעט הכל, והם לקוחים הכל בקלילות לא אופיינית.

הציונות הקלילה של הדור הזה למשל, מתבטאת בין השאר בהצלחת השירה בציבור בקרב קהלים צעירים. אחד המצליחים שבהם הוא הבוביזמר. שי מעוז, כלכלן, 25, משתתף בבוביזמר: "לבוא לבוביזמר זאת הצהרה סלקטיבית חזקה. ברור, תכלס, איזו אוכלוסיה תגיע לכאן. הסיכוי להכיר מישהו שלא ברוחך נמוך. כולם כאן במפורש לא סנסציוניים לעומת שכבות גיל אחרות. זה מעין אי מהעכשוויות, קונכיה".

רון כהן, חיילת, משתתפת בבוביזמר: "ראינו הכל בסך הכל בחיים, מבחינת סוגי בילויים. גם תל אביב לא מלהיבה אותנו מי יודע מה. היינו שם, ראינו אותה מכל הכיוונים".

אליק קורפו, יועץ שיווקי המתמחה בלייף סטייל וטרנדים, מדבר על הסחורה: "אינטרנט יהיה הדבר האחרון שילהיב אותם כקונספט. גם אם תשאל אותם על מולטי טסקינג זה לא משהו שהם בהכרח יתגאו בו על אף שהם אשפים בזה. כשנער מדור הZ פותח את הפה הדבר האחרון שהוא ידבר עליו בהתלהבות זה התחביבים שלו, שוב מאותה תפיסה של "ראינו את זה כבר" או "היינו בסרט הזה". זה דור כמעט בלתי ניתן לפיצוח שיווקית, בטח לא פיצוח ורטיקלי כפי שחברות השיווק היו רגילות לו לגבי הדורות הקודמים על תחביביהם הבאנליים והחיבה הטבעית למותגים מהפכניים".

עתליה מוסקונה-לרמן, 23, סטודנטית, בתה של בילי מוסקונה-לרמן: "בתור ילדה ששלחו אותה לחוות אקולוגיות, מקובעת בי איזו חרדה שלא קיימת באמא שלי. יש בי צד נוקשה, חשדן, סגור ומקובע שלה אין בכלל. ?הזוגיות של ההורים שלי לא הייתה הכי ברורה. בתור אדם בוגר אני תופסת את עצמי לפעמים ורואה איך יש לי הבלחות של רצון להאחז. חזק חזק. באדם כלשהו, במקום, בהרגלים. אפילו יש לי פנטוז על בית בכפר עם כלב וילד. באמת. אבל אל תגלה".

* והעתיד?

"אני לא יודעת מה הלאה. בגילי אמא שלי כבר הייתה בתחילת הקריירה שלה, עם ילד. יש משהו הרבה פחות חמור בהתנהלות ההשרדותית שלי לעומתה".

מוריאל לזרוס, זמרת "סטרוברי ג'ם", בת 21: "אני חושבת שהדור הזה בכל אופן מאוד חזק. עברנו הרבה והגענו למצב שאנחנו מסוגלים לספוג הכל ולהגיב לכל מה שדורש מאיתנו תגובה. אנחנו המיצוי. הבנו הכל".

* אם תהיה לו בחירה, דור ה-Z יעדיף להשתתף בריאליטי על פני צבא?

"ריאליטי זה לא חובה ולא כפוי, אז אין טעם להתנגד. מריאליטי אפשר בכל זאת לצאת באמצע בקלות. דור ה-Z אוהב להתעסק בדברים שהם רשות ולנסות לצאת מדברים שהם חובה".

הכתבה המלאה - מחר בגיליון "פירמה"