פרשת ההדלפות מחקירת רה"מ קופצת מדרגה: מזוז מבקש מאולמרט וזקן להיבדק בפוליגרף - במקביל לבדיקת עשרות עורכי דין, מתמחים, יחצ"נים ופקידים

זאת כדי לגלות מי הדליף מחקירת פרשת טלנסקי ; בשבוע האחרון פורסמו ב"מעריב" וב"ידיעות" תמלילי חקירתם של אולמרט ועו"ד אורי מסר ; פרקליטו של רה"מ הגיש תלונה למזוז בדרישה לחקור את ההדלפות

הפוליגרף, גירסת מני מזוז: היועץ המשפטי לממשלה מבקש לערוך רשימה של כל הגורמים שנחשפו לחומר החקירה בפרשת מעטפות הכסף של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ולקבל את הסכמתם להיבדק בפוליגרף. זאת, במטרה לגלות את זהות הגורם שהדליף את חומרי החקירה לעיתונות. בין היתר, מבקש מזוז גם את הסכמת אולמרט עצמו ומנהלת לשכתו לשעבר, שולה זקן, להיבדק בפוליגרף במידת הצורך.

חומר החקירה בפרשה מצוי אצל 4 סוגי גורמים: צוות המשטרה שחקר את התיק (כאשר גם בתוך יאח"ה עצמה קיים מידור בין צוותי החקירה השונים), המפכ"ל וראשי אגף החקירות; צוות הפרקליטות המלווה את החקירה, גורמים בלשכת פרקליט המדינה והיועץ מזוז שהשתתפו בדיונים; צוות מורחב של פרקליטי ראש הממשלה (כולל פרופ' רון שפירא שהתפטר), שכ-12 מהם התייצבו לעדות המוקדמת של מוריס טלנסקי; פרקליטה של שולה זקן, עו"ד מיכה פטמן.

ל"גלובס" נודע, שאנשי הפרקליטות והמשטרה העוסקים בתיקים רגישים מעין אלה, חתומים על התחייבות לשמירת סודיות והסכמה לבדיקת פוליגרף מעת לעת ובעת חשד להדלפה. לפיכך, מזוז למעשה מעוניין בהסכמת אולמרט ופרקליטיו להיבדק בפוליגרף.

העיתונאים נהנים מחיסיון

הזכות לקבל חומר חקירה מהפרקליטות קמה רק עם תום החקירה ולקראת שימוע. לכן, חומר החקירה הועבר רק למי שהוגדר ע"י הפרקליטות כחשוד והופיע כמשיב בבקשה לעדות מוקדמת, כלומר אולמרט וזקן. פרקליטי השניים קיבלו את חומר החקירה כדי שיוכלו להיערך לחקירתו הנגדית של טלנסקי, שנעשית כחלק מההליך המשפטי ולא החקירתי. לפיכך טלנסקי ועו"ד אורי מסר, שאינם מופיעים כמשיבים, לא קיבלו את חומר החקירה.

עם זאת, קיימת אפשרות שמי מהגורמים המחזיקים בחומר כדין מסרו אותו לגורמים אחרים. את העיתונאים לא ניתן לחקור, משום שהם נהנים מחיסיון מקורות.

הן במשטרה והן בפרקליטות בטוחים שההדלפות באות מסביבתו של אולמרט, במטרה ליצור אווירה שבפרקליטות "שברו את הכלים", שתאפשר להם לטעון להגנה מן הצדק, בשל משפט השדה שנערך כביכול לראש הממשלה.

בשבוע האחרון פורסמו בעיתונים "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" תמלילי חקירתם של אולמרט ועו"ד אורי מסר. פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, הגיש תלונה רשמית למזוז בה ביקש לחקור את ההדלפות.

היום כתב עוזרו הראשי של מזוז, עו"ד רז נזרי, שהיועץ שוקל לפתוח בחקירת מקור העברת החומר לתקשורת. בשלב ראשון, בוחן מזוז את רשימת כל האנשים שנחשפו לחומרי החקירה, כדי שיוכל להעריך את ההיתכנות לעריכת חקירה אפקטיבית בעניין.

לכן, הוא מבקש מעוה"ד זהר ופטמן להעביר בהקדם את רשימת כל הגורמים מטעמם שנחשפו לחומרי החקירה בתיק, לרבות לתמלילי הודעותיו של ראש הממשלה. נזרי מדגיש שעל "רשימה זו לכלול את פירוט כל מי שנחשפו לחומרים באמצעותכם - עורכי הדין, מתמחים, אנשי יחסי ציבור, גורמי מינהלה וכיוצ"ב, וכן החשודים ובני משפחותיהם".

כן הוא מבקש לקבל את הסכמת כל הגורמים לכך, שככל שיוחלט על עריכת חקירה בעניין, הם ייאותו להיבדק בפוליגרף". נזרי מבהיר שבמקביל ביקש מלשכת פרקליט המדינה ומלשכת ראש אגף החקירות במשטרה, להעביר את רשימת הגורמים "שותפי הסוד" שהיתה להם נגישות לחומר. לאחר קבלת הרשימות, כותב עוזרו של מזוז, "ניתן יהיה לקבל החלטה מושכלת באשר להיתכנות עריכת חקירה, או בדיקה אחרת בנושא זה".

בתוך כך אישרה היום מליאת הכנסת בקריאה טרומית תיקון לחוק יסוד הממשלה, לפיו תוכל הכנסת לכפות על ראש הממשלה לצאת לנבצרות במקרה שתיפתח נגדו חקירה פלילית או שמצבו הבריאותי ייפגע.

אמיר דן, יועץ התקשורת של ראש הממשלה, בירך על פניית היועץ המשפטי ואמר כי "הרשימה שנתבקשנו להעביר לידיו תועבר עוד היום, מתוך ציפייה כי היועץ לא יתמהמה ויורה מיידית על פתיחה בחקירה. זאת במטרה לשים סוף להדלפות המגמתיות, שכל מטרתן הוא לפגוע בראש הממשלה".