תכשיטים, לא מה שחשבתם

תכשיטי הבטון והכסף של הדס שחם הן יצירות אורבניות קטנות, השואלות מוטיבים מוכרים מדגמי גדרות וסורגים, ומדפוסי הלבנים המשתלבות בהן מרוצפות מדרכות, ומעתיקות אותן למדיום בלתי צפוי

תכשיטי הבטון והכסף של הדס שחם הן יצירות אורבניות קטנות, השואלות מוטיבים מוכרים מדגמי גדרות וסורגים, ומדפוסי הלבנים המשתלבות בהן מרוצפות מדרכות, ומעתיקות אותן למדיום בלתי צפוי - תכשיט מעודן. שחם היא בוגרת המחזור הראשון של המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, שסיים את לימודיו לפני כשש שנים. היא עובדת בסטודיו שהוא גם חנות, ה-Workshop ברחוב יפת 15 ביפו, אותה היא מנהלת בשותפות עם אביה, צביקה שחם, מעצב פנים, אספן ומשחזר פריטי ריהוט ואספנות.

הוורקשופ הוא עסק בעל מראה וגישה ייחודית, המשלב ריהוט "רטרו שיק", מעשורי שנות ה-40 ועד ה-70, כורסאות, שולחנות וגופי תאורה, אותם מלקט צביקה, משפץ ומתאים לשימוש. חלק קטן מהפריטים הוא מעצב ומייצר בעצמו, בסגנונו המיוחד.

לצד הרהיטים, בוויטרינות קטנות, מונחים בצניעות התכשיטים של הדס, ומשדרים עדינות פיוטית. החיבור המפתיע בין הבטון - חומר שתדמיתו גסה ועוצמתית, והוא מקושר לבנייה ולקירות - לבין הצורפות המדויקת של שחם, הוא מקור הקסם הרב של תכשיטיה. השימוש במוטיבים מעולם התוכן של הבטון, עולם הבנייה והאדריכלות, כמו סוגר מעגל ו"מסביר" אינטואיטיבית את הבחירה בחומר. היא גם מקפידה על צורות הנדסיות טבעיות, כמו ריבוע וכדור מושלם (אותו היא מכנה "פראלין"), והניקיון הצורני תומך בתחושה החזקה של "אמת החומר" העולה מתכשיטיה.

התכשיטים נמכרים גם בחנויות מוזיאונים, מופצים בארה"ב, בקנדה ובפינלנד, ואף השתתפו בתערוכות עיצוב שונות.

מחירים: 200-1,000 שקל hadas-shaham.com

להרוג את הזמן

לעומת הצורפות והחומר היצוק של שחם, תכשיטיה של שירלי איציק, בעלת מותג "רובי סטאר", הם בעיקר מעשה הרכבה וצירוף יצירתי. איציק היא מעצבת אוטודידקטית, שפועלת מהחנות/סדנה שלה ברחוב לבונטין 28 בתל-אביב. רוב תכשיטיה נכנסים בקלות יחסית תחת ההגדרה "תכשיטי אופנה", ואילו הקולקציה החדשה שיצרה, העוסקת במושג הזמן ומרכיביו, משנה משהו מגישה זו, ומזמינה קצת יותר כובד ראש.

סדרת "time killers" התגבשה במשך כמה שנים שבהן אספה איציק שעונים ישנים וחלקי שעונים בשוקי פשפשים וחנויות עתיקות בארץ ובחו"ל. היא מצאה את נושא הזמן ושעוניו מרתק, והחליטה להתעמק בו, לשבור את החוקיות המובנית בו וליצור ממרכיביו משהו חדש.

כאשר צברה מלאי מספק החלה ליצור ממנו מהדורה מוגבלת של פריטים, שברובם הגדול נעשו בצירוף אקראי של חלקי שעונים, תכשיטים, שרשראות וחלקי עור או בד. התוצאה היא תכשיט ש"מספר סיפור", על עברם של חלקיו, על גלגוליהם בין אנשים ושנים, ועל המראה החדש, המפוסל, שהתקבל.

לצד התכשיטים היא מציגה חגורות ו"שלייקס", המורכבים בעיקר מחלקי רצועות שעון - שילובים "משוגעים" בין רצועות צבעוניות עשויות פלסטיק, רצועות מתכת נמתחות, חלקי סיליקון, גומי ובד. הן התכשיטים והן החגורות הם במראה "זרוק" ולא מדויק, העומד בניגוד מכוון למקור החומר - השעונים שבחייהם הקודמים פעלו והורו את הזמן.

מחירים: 250-750 שקל. rubystar-accessories.com