סוני מבקשת פטור מערובה להבטחת תשלום תביעה: "ההון העצמי שלנו - פי 6 משל בנה"פ"

בקשת סוני מתייחסת ל-3 פסקי דין שניתנו נגדה בהיעדר הגנה בשנים 2003-2004, המחייבים אותה לשלם כ-1.7 מיליון שקל לחברת הביטוח הפניקס בגין מטענים שנשלחו לישראל והתגלו בהם חוסרים

תאגיד המולטימדיה הבינלאומי Sony מבקש מבית משפט השלום בתל-אביב לראות בו חברה בעלת יכולת כספית ונזילות גבוהה, כדוגמת בנק או חברת ביטוח, ולבטל פסקי דין שניתנו נגדו במעמד צד אחד, מבלי לחייבו בהפקדת ערבות בנקאית. הערבות נדרשת למקרה שיינתן פסק דין סופי נגד סוני.

נגד Sony Overseas (הזרוע האירופית של סוני) ניתנו בשנים 2003-2004 שלושה פסקי דין בהיעדר הגנה, המחייבים אותה לשלם כ-1.7 מיליון שקל לחברת הביטוח הפניקס. התביעות נוגעות למטענים שנשלחו לישראל והתגלו בהם חוסרים. היבואן ישפאר, חברות הביטוח, המשגרים, המחסנים והיצרנית סוני, מטילים את האחריות זה על זה.

באמצעות עו"ד דור חזקיה ממשרד חזקיה-חכמון, טוענת סוני כי נפל פגם מהותי בהמצאת התביעות לידיה, ולכן יש לבטל את פסקי הדין. הפניקס הסכימה לביטולם, בכפוף לכך שסוני תפקיד ערבות בנקאית או בטוחה דומה בגובה סכום התביעות, כדי להבטיח את התשלום במקרה שיינתן פסק דין סופי נגד סוני.

בתגובה הגישה סוני לשופט יעקב שינמן את הבקשה החריגה לפטור אותה מערובה, כשהיא מצהירה שתשלם כל פסק דין סופי שיינתן נגדה. לדבריה, סוני היא חברה מוכרת וותיקה, הנסחרת ב-16 בורסות בעולם ומעסיקה כ-163 אלף עובדים.

לפי פסיקת העליון, כשמוגשת תביעה נגד בנק, חברות ביטוח ודומיהם, לא מטילים עיקול על נכסיהן (להבטחת תשלום התביעה, אם תתקבל) אלא יש להסתפק בערבות חתומה על ידם. לטענת סוני, "מצבה הכלכלי ויכולתה הכספית דומים, לכל הפחות, למצבם של בנקים וחברות ביטוח בישראל ומשכך ראוי להסתפק בהתחייבות כבקשתה".

לדבריה, ההון העצמי שלה בסוף 2007 עמד על 28.56 מיליארד דולר (כ-118.6 מיליארד שקל), בשעה שההון העצמי של בנק הפועלים או בנק לאומי למשל היה 4.45 מיליארד דולר "בלבד", של קבוצת הביטוח מגדל 602 מיליון דולר ושל הפניקס 290 מיליון דולר בלבד.