גוורצטרמינר

אחד הזנים הלבנים הפופולריים בשנים האחרונות הוא זן הגוורצטרמינר האקזוטי, עם שמו המסקרן ושובר השיניים

אחד הזנים הלבנים הפופולריים בשנים האחרונות הוא זן הגוורצטרמינר האקזוטי, עם שמו המסקרן ושובר השיניים. הזן זוהה לראשונה בעיירה טרמין האיטלקית, ומכאן ניתן לו את שמו המיוחד, גוורצ-מתובל, טרמין-שם העיירה.

מזן הגוורצטרמינר ניתן להפיק יינות נפלאים ומרשימים, אך הוא זקוק לשם כך לאקלים קריר שיאפשר לו להבשיל. את ההצגה היפה ביותר הוא נותן באלזאס, שבצרפת, שם עושים ממנו יינות יבשים, חצי יבשים ומתוקים.

במיטבו מייצרים מהזן יינות פרחוניים ורעננים עם חומציות פריכה שמשודכים יפה לארומה פיקנטית, מבושמת ומשכרת. כשמשאירים אותו לבציר מאוחר הוא יוצא עשיר ומורכב בצורה בלתי רגילה, ומשמש כיין קינוח נפלא.

המלצת השבוע: רמת הגולן ירדן גוורצטרמינר 2007

הולך טוב עם: מתאים למאכלי ים ולדגים מכל הסוגים (גם של מים מתוקים וגם של מי ים). יתלווה יפה לאוכל אסיאתי מתובל, אך בשום פנים ואופן לא עם מרקים שאינם סובלים יין.

אירוע מתאים: ייהנה כיין קל המוגש קר בערב ישראלי חם, בחצר או על המרפסת.

טמפרטורת הגשה: 8 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס יין שקופה מזכוכית עדינה, רגלית ארוכה ונפח כוס לא גדול.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: בשנת 1995 נטעו יקבי רמת הגולן את הזן בכרמים הגבוהים והקרים יותר שלהם, 1,100 מטר מעל פני הים. מדובר ביין חצי יבש נעים וארומטי, בעל ניחוחות פרחוניים לצד פירות טרופיים כמו ליצ'י, ותבלינים. יין פירותי ועשיר, מאוזן ובעל סיומת ארוכה. לשתות עכשיו, לא לשמור לאורך זמן. לטעמי, ה"גוורץ" הטוב בישראל.

מחיר: 59 שקל - תמורה טובה למחיר.

Hugel Gewurztraminer 2005, France

הולך טוב עם: מתאים גם כאפרטיף וגם כליווי למתאבנים. ילווה יפה גם את המנות האחרונות בשל המתיקות המאוזנת שלו. ויתאים גם לאלה שעדיין נהנים מכבד אווז.

אירוע מתאים: יהנה בארוחת ערב שבה נרצה להרשים אורחים מכובדים ביידע שלנו ביין, ובהבנה שאפשר לשתות יין מתקתק גם במשך הארוחה עצמה ולא רק כקינוח.

טמפרטורת הגשה: 10-12 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס יין שקופה מזכוכית עדינה, רגלית ארוכה ונפח בינוני.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: יקב הוגל יושב באחת העיירות היפות ביותר באלזאס, ונחשב לאחד היקבים האיכותיים באזור. ליין, המיוצר מ-100% ענבי גוורצטרמינר, ארומות אקספרסיביות, מבושמות ופרחוניות, עם בשלות ולימוניות קלה. סיומת ארוכה וטעימה להפליא. יין אלגנטי וארומטי.

מחיר: 129 שקל.

Leon Beyer Gewurztraminer 2005, France

הולך טוב עם: מתאים במיוחד למאכלים עשירים או מתובלים, דגים מעושנים וגבינות רכות, בשלות וחריפות.

אירוע מתאים: יתאים לארוחת ערב חברית קייצית, בבית או במסעדה.

טמפרטורת הגשה: 10 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס יין שקופה מזכוכית עדינה,

רגלית ארוכה ועם נפח כוס בינוני.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: יקב לאון באייר נמצא בבעלות וניהול המשפחה מאז שנת 1580. היינות מיוצרים במרתפים רחבים החצובים עמוק באדמה תחת הכרמים. היין עשוי מ-100% ענבי גוורצטרמינר. זהו יין מאוזן עם ניחוחות פירות טרופיים ופרחוניות יפה. בפה יין יבש עם איזון יפה של תבלינים, חומציות טובה וסיומת ארוכה.

מחיר: 99 שקל.

כרמל כרם שעל גוורצטרמינר 2006

הולך טוב עם: יי קינוח שיתאים למנות אחרונות, רצוי לא מתוקות מדי, שלא נזדקק להזרקת אינסולין אחר כך.

אירוע מתאים: מרשים להביא כמתנה לקינוח הארוחה כשמוזמנים לארוחה מושקעת אצל חברים.

טמפרטורת הגשה: 8 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס קטנה ליין קינוח, זכוכית עדינה ורגלית ארוכה.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: היין עשוי מ-100% ענבי גוורצטרמינר מבציר מאוחר. בעל ניחוחות פרחוניים וטרופיים, לדר, מי ורדים האופייניים לזן וסוכריות דבש. בפה הוא מרוכז, מאוזן ונקי עם מתקתקות דבשית והדרית נעימה, וסיומת ארוכה ומתמשכת וטעימה מאוד.

מחיר: 90 שקל.