קרנות הנאמנות: הדור הבא

ענף קרנות הנאמנות בישראל עומד בפני עידן של תהפוכות דרמטיות, חלקן עדיין לפנינו ■ להורדת הסקירה

ענף קרנות הנאמנות בישראל עומד בפני עידן של תהפוכות דרמטיות. חלק מהתהפוכות כבר מורגשות, עם הגידול הרב בכספים בקרנות המשקיעות בחו"ל, אך חלק נרחב מהתהפוכות עדיין לפנינו.

בין הממצאים המרכזיים מסקירת העומק:

• צמיחה נרחבת - ענף קרנות הנאמנות ימשיך להתרחב במהירות בשנים הקרובות, תוך גידול מואץ בנכסים שבניהול, אשר יגיעו בסוף העשור לסכומים שבין 250 מיליארד שקל ל-400 מיליארד שקל.

• מומחיות - שני גורמים מרכזיים יאפיינו את הענף בשנים הקרובות. ראשית, עלייה גדולה מאוד בחשיבות של המומחיות, והמומחים, בתחום ניהול הנכסים. הדבר יתבטא גם ביצירת קרנות חדשות, והתאמתן לצרכים של הלקוחות. הדבר יתאפשר, בין היתר, גם מהסרת חסימות רגולטוריות.

• סלבריטיז - אחת התוצאות המרכזיות של צמיחת ענף קרנות הנאמנות תהיה יצירתה של תרבות של מנהלים כוכבים, אשר המוניטין שלהם ימשוך משקיעים. הדבר יהיה גם פועל יוצא של עלייה בחשיבותם של דירוגים ככלי לסיוע למשקיעים בהחלטותיהם.

• ישראל וחו"ל - השנים הקרובות יביאו גם לעלייה חדה בהיקף הפעילות של מנהלים זרים של קרנות נאמנות בשוק הישראלי, ולגידול ניכר של הסכומים שיושקעו בקרנות שמשקיעות בחו"ל. בהנחות מסוימות, משקל הנכסים בניהול שיושקעו בחו"ל עשוי להגיע ל-20% או אפילו 25% מסך הנכסים.

• הפצה מתקדמת - מערכות ההפצה של קרנות נאמנות יהיו בנויות כפלטפורמות שמפיצות את כל הקרנות. במודל זה היועצים הבנקאיים יהיו בעלי עוצמה רבה, וההפצה עצמה תהיה למקור הכנסות גדול של הבנקאות הישראלית. הדבר יצריך פיקוח עצמי, וגם פיקוח של הרגולציה, על הנעשה בתחום הייעוץ.

• הפצה גם באינטרנט - למעמד הבכיר של הבנקאות הישראלית בהפצת קרנות נאמנות יהיו השלכות חשובות, והדבר יצריך מאמצים מצד הקרנות לשמור על קשרים עם היועצים. במקביל צפוי מאמץ מצד מנהלי קרנות נאמנות לפתח ערוצים חלופיים של הפצה, על ידי פיתוח של פלטפורמה באינטרנט או על ידי הקמת מאגרי לקוחות שיהיו רשומים אצלם. יתכן גם שיהיו מאמצים מצד יועצים עצמאיים לנגוס חלק מנתח שוק ההפצה.

להורדת הסקירה