תקציב הפיתוח של הרכבת יעמוד על 29.5 מיליארד שקל

ההסדר החדש צפוי לפרוס את תקציב הפיתוח על פני שנתיים נוספות מ-2010 ל-2012 כחלופה לביטול פרוייקטים; התקבלה דרישת האוצר שלא לפרוץ את מסגרת התקציב; הגרעון בתקציב הפיתוח עמד על כ-4 מיליארד שקל ומחציתו תמומן מביטול הפרדות מפלסיות, דחיית רכישת ציוד ושינוי תכנון בפרוייקטים שביצועם טרם החל

סוף הסאגה ברכבת ישראל? לאחר שבועות ארוכים של מחלוקות משרדי האוצר והתחבורה צפויים לחתום מחר (ב') על הסכם הפיתוח של רכבת ישראל. ל"גלובס" נודע כי תקציב הפיתוח הסופי של הרכבת יעמוד על סכום של כ-29.5 מיליארד שקל וזאת עד לסוף שנת 2012.

ההחלטה על תקציב הפיתוח התקבלה בדיונים שנערכו בשבוע האחרון בין מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן,לראש אגף התקציבים באוצר, רם בלניקוב.

בפועל האוצר רושם הישג מסוים מאחר ודרישתו שלא לפרוץ את מסגרת התקציב התקבלה, אך מנגד עמדת הרכבת שלא לבטל קווים חדשים התקבלה וזאת בהמשך להחלטת שרי האוצר והתחבורה בשבוע שעבר שלא לפגוע בקווי הרכבת בדרום הארץ (ב"ש אשקלון ויבנה-אשדוד).

הדיונים בין משרדי האוצר והתחבורה החלו על רקע גרעון של כ-4 מיליארד שקל בתקציב הפיתוח של הרכבת. ברכבת דרשו להגדיל את תקציב הפיתוח לכ-32-33 מיליארד שקל, אולם באוצר התנגדו לכך נחרצות ודרשו שכל החריגות יממונו מביטול ודחיית פרוייקטים.

הרכבת מימנה כמחצית מהחריגה בתקציב בהיקף של 2 מיליארד שקל מביטול פרוייקטים להפרדות מפלסיות, דחיית רכישת ציוד נייד, ביטול חיבור הקו המהיר לירושלים למודיעין ועוד.

למעשה ההסדר החדש צפוי לפרוס את תקציב הרכבת על פני שנתיים נוספות (מסוף 2010 ל-2012), כחלופה לביטול פרוייקטים.

בענף התחבורה מעריכים כי המשמעות תהיה דחייה בלוחות הזמנים של חלק מקווי הרכבת החדשים שאמורים לקום בשנים הקרובות, אך עדיין לא ברור איזה.

יש לציין כי הרכבת מתעכבת ממילא בביצוע חלק מהפרוייקטים בגלל בעיות סטטוטוריות לדוגמא בקו המהיר לירושלים, שכפי שנחשף ב"גלובס" לא צפוי לקום לפני שנת 2014, לעומת 2011 לפי התחזית.

בכירים בממשלה ציינו כי "החשיבות בהגעה להסכם פיתוח חדש היא שהרכבת יודעת שיש לה תקציב מאושר. אם עכשו הרכבת תחרוג מהתקציב זה יבוא על חשבונה. מנגד אם הרכבת תתייעל ותעמוד בלו"ז היא תוכל להגדיל את ההשקעות".