"הישג" לביטוח הלאומי בחדירה לחיי הפרט: צעירה איבדה את זכותה להבטחת הכנסה לאחר שמשפחתה הפקידה לה 23 אלף שקל בעו"ש

בני-משפחתה של ד' סייעו לה בהפקדת כספים בחשבון כדי לסייע לה בתשלומי המשכנתא - וטענו כי אין מדובר ב"הכנסה" ; ביה"ד דחה את טענות המשפחה וקבע: "כל הכנסה שיש למבוטח משפיעה על חישוב הזכאות לגימלה"

בית הדין האזורי לעבודה בב"ש קבע כי כספי סיוע שמקבל אדם מבני משפחתו נחשבים לחלק מהכנסתו לצורך חישוב זכאותו לגמלת הבטחת הכנסה. המשמעות היא כי אם הודות לסיוע המשפחתי, הכנסת האדם גבוהה מהסכום המקסימלי המזכה בגמלה - הוא יאבד את זכותו לגמלה.

ד', רווקה המתגוררת בדירה עליה רובצת משכנתא, מקבלת הבטחת הכנסה מאז 2003. לפני כשנה הגישה בקשה לחידוש זכאותה לגמלת הבטחת הכנסה, לה צירפה תדפיסי בנק של שלושת החודשים האחרונים.

הביטוח הלאומי, שיוצג ע"י עו"ד פסה מרקוביץ', דחה את בקשתה ושלל רטרואקטיבית את הגמלה שקיבלה בשלושת החודשים האחרונים, בנימוק שתדפיסי החשבון מעידים שלד' היו הכנסות שלא דווחו לו כדין, ואלה עולים על שיעור הגמלה לה היא זכאית. בדיון התברר שבני משפחתה של ד', ובעיקר אחותה, סייעו לה בהפקדת כספים בחשבון במשך השנים. באמצעות עו"ד אדוארדו ווסר טענה ד' שאין מדובר ב"הכנסה".

השופט אילן סופר ציין שבארבעת החודשים הרלוונטיים הפקידה משפחתה של ד' בחשבונה כ-23 אלף שקל. "אין בחוק התייחסות מפורשת לשאלה האם יש לראות בכספי סיוע מסוגים שונים כהכנסה", הוסיף, אולם מתכלית החוק עולה ש"הגמלה מיועדת למי שאין בכוחו לספק לעצמו ולמשפחתו הכנסה לקיום צרכיהם החיוניים".

לכן, פסק, "כל הכנסה שיש למבוטח צריכה להילקח בחשבון בחישוב הזכאות לגמלה, ובכלל זאת הכנסה חד-פעמית או בלתי סדירה ממקור זה או אחר". הוא ציין שהעיקרון המנחה בפסיקה הוא ש"כל הכנסה נוספת, ובכלל זאת סיוע או תרומה, צריכה להישקל בחישוב הגמלה. כל פרשנות אחרת תביא למצב של אי-שוויון לא מוצדק בהחלת החוק על בעלי הכנסה ממקור אחד, בשונה מבעלי הכנסה ממקור אחר". (ב"ל 3132/07).