עתידות: בקרוב תהפכי לספורטאית הגדולה בתולדות האנושות

חוזי פרסום עצומים לא מעניינים את ילנה איסינבייבה, כי יש לה יעוד יותר חשוב: לקפוץ במוט, לקפוץ להמשיך לקפוץ, עד שהיא תשבור 36 שיאי עולם ותעקוף את 35 השיאים של בובקה. ויש כבר תאריך מסומן: שנת 2013

ילנה איסינבייבה, 26, היא אחת הספורטאיות היחידות במשחקים האולימפיים שנחשבת לבאנקר מוחלט כשמדברים על מדליית זהב. לא היה אפילו סיכוי קטן שלא נראה אותה על הפודיום ואת הדגל הרוסי מתנפנף מעליה. בבייג'ין היא שברה את שיא העולם ה-24 שלה, והיא למעשה בלתי מנוצחת מאז המשחקים האולימפיים באתונה 2004.

עד גיל 15 היא עוד היתה מתעמלת אומנותית, אך בשל צמיחתה לגובה נאלצה לוותר על המשך הקריירה בתחום. כשמאמנה ניגש ושאל אותה אם אולי היא רוצה לנסות ולקפוץ קפיצות לגובה עם מוט, היא השיבה לו "מה? על מה אתה מדבר? מה זה בבקשה?".

כנראה שהיא קיבלה תשובות לשאלות האלו די מהר. בראיון שנתן סטיב ריפון, מאמן קפיצה במוט בכיר ל-BBC, אמר כי "איסינבייבה היא אחת ממעט האתלטיות היחידות שכשאני מסתכל עליה אני חושב כי היכולת הטכנית שלה שוות ערך ליכולת הטכנית של הגברים, וישנה הסבירות כי היא גם עולה ביכולותיה על חלק מהם. יש לה יכולת טכנית פנטסטית".

כמובן שההצלחה המקצועית הביאה איתה גם נסיקה כלכלית. איסינבייבה אוחזת בשני חוזי פרסום גדולים - עם אדידס וטושיבה. החוזה שלה עם טושיבה מוערך ב-1.2 מיליון דולר בשנה.

מלבד הסכום הזה, איסינבייבה גם יודעת איך לעשות כסף מהיכולת הספורטיבית שלה - היא פשוט שוברת את שיאי העולם לאט ובהדרגתיות. איסינבייבה משתדלת לשבור בכל תחרות בה היא מתמודדת את השיא בס"מ אחד בלבד, ועל כל ס"מ כזה היא מקבלת בונוס של 50 אלף דולר.

כנראה שהשנה המוצלחת ביותר שלה מהבחינה הזו היתה 2005, אז שברה את שיא העולם לא פחות מחמש פעמים. באותה שנה היא גם הפכה לקופצת היחידה שהצליחה אי פעם לעבור בניסיון הראשון את רף 5.00 המטרים. איסינבייבה הרוויחה 250 אלף דולר ב-2005 רק מבונוסים על שבירת השיאים. אם מכניסים למשוואה את הפרסים הכספיים שהרוויחה על הזכייה בזהב, חוזי הפרסום וכמובן הצ'ופרים מהוועד האולימפי הרוסי, מתקבל סכום גבוה בהרבה.

"אני ושראפובה די דומות"

בראיון שנתנה איסינבייבה, התייחסה לטניסאית בת ארצה ואייקון ספורטיבי בפני עצמו - מריה שראפובה. "כמו שראפובה, גם לי נורא חשוב להישאר זוהרת ונשית. אני לא מסכימה עם הרעיון הזה שאו שאת ספורטאית או שאת נשית , זה חשוב ונכון להביא את הנשיות שלנו לתוך הספורט. זה הופך אותו לקצת יותר זוהר, לא?"

למרות שתקשורתית הפרופיל של שראפובה גבוה יותר מזה של איסינבייבה, רמת הערכה הציבורית אליה לא נופל מזה של הטניסאית. איסינבייבה שומרת על פרופיל נמוך ומעדיפה להתעסק בספורט ובלימודיה מאשר בתדמיתה התקשורתית. לצד העיסוק הפיזי היא לומדת כיום חינוך גופני ועומדת לסיים את התואר שלה ולהפוך למורה לחינוך גופני.

בניגוד לשראפובה, יש לה חיים רומנטיים יציבים (היא הצהירה כי יש לה חבר קבוע ב-3 השנים האחרונות). מלבד זאת, היא אומרת שהתחביבים העיקריים שלה הם היסטוריה רוסית ("אני קוראת הרבה ספרים בנושא") ודולפינים. "אני מאד אוהבת דולפינים ויש לי אוסף של דגמים קטנים שלהם. החלום שלי זה יום אחד לשחות עם דולפין".

מי זה סרגיי בובקה?

למשחקים האולימפיים הגיעה איסינבייבה כשהיא אוחזת בשיא של 5.04 מטרים אותו קבעה השנה. למרות המרחק הרב מיתר המתחרות, אם יש מישהי שהיתה אמורה להטריד אותה זו האמריקנית ג'ניפר סטוצ'ינסקי שעברה השנה 4.92 מטר. קטן על איסנינבייבה, שקפצה בבייג'ין, ניחשתם נכון, 5.05 מטרים.

לאיסינבייבה יש מטרה אחת ברורה - לשבור את שיאו של סרגיי בובקה הקופץ במוט האגדי, שאוחז ב-35 שיאי עולם. המטרה הסופית שלה היא להגיע ל-36 שיאים, וגובה של 5.15 מטרים. במידה ותמשיך להשתפר ולא יהיו תקלות מיוחדות בדרך, היא תעשה את זה באליפות העולם במוסקבה ב-2013.

ומה היא תעשה אחר כך? אחר כך היא תפרוש ותיזכר כאתלטית הגדולה ביותר בתולדות האנושות. ואז היא תוכל לקרוא עוד ספרי היסטוריה רוסית. אין ספק שבספרי ההיסטוריה הרוסית הבאים שייכתבו, יוזכר גם שמה של אחת, ילנה איסינבייבה.