הנפט עוד יעשה קאמבק

ירידת מחיר הנפט ב-20% אינה מעידה על שינוי מגמה ; הגרף והניתוח הטכני מאששים

הכותב הוא מנכ"ל מרקט פלייס, בית השקעות המתמחה במסחר במגזרים ובחוזים עתידיים ומפעיל יחד עם גלובס את אתר חוזים עתידיים

הירידה המשמעותית יותר מ-20% - במחיר החוזים העתידיים על הנפט בחודשיים האחרונים, ממחיר שיא, 147 דולר לחבית למחיר נוכחי הנע סביב 113 דולר, החזירה את הצבע לפני הסוחרים בשוקי המניות, כמו גם לבנקים המרכזיים ברחבי העולם, הרועדים מפחד רוחות האינפלציה המנשבות.

הדעות בשוק חלוקות לגבי עתידו של מחיר הנפט: האם צפויה ירידה נוספת במחיר או שהירידה היתה בבחינת "שיחרור אוויר", תיקון אם תרצו, לקראת חזרה למגמת עלייה במחירים.

ירידה ב-20% אינה דבר של מה בכך, ובהחלט יכול להיות שמדובר בשינוי כיוון של ממש. בדרך כלל נהוג להניח שירידה ב-20% ומעלה בשוק מסוים מסמנת מהפך של מגמה בטווח הארוך. עם זאת, יש לזכור שחוזה הנפט עלה ביותר מפי 6 מאז 2003 ומכאן, שהתנודה כלפי מטה שנרשמה בחודשיים שחלפו, אינה מעידה בהכרח על שינוי בכיוון המגמה.

כדי להעריך את המצב נתבונן בגרף וננסה לבצע ניתוח גס של המחירים כיום ולהעריך לפיו לאן פני הסחורה מועדות:

בגרף מצטיירת בבירור המגמה העולה שראשיתה בסוף 2003 והיא מגיעה לשיא קיצוני בתקופה הנוכחית.

גיא רוטנברג נפט




הערות וביאורים

1. קו מגמה חד כלפי מעלה D מציג המשך התנהגות אקספוננציאלית של חוזה הנפט והיה סביר להניח כי ישבר בחדות באזור מחיר 123 דולר, ומאז גרר ירידות מחירים חדות שנראו בימים ובשבועות האחרונים.


2. קו מגמה C הנבנה על ידי עליות מחירים מאמצע 2006 וכרגע מהווה תמיכה לחוזה באזור מחירים בין 110-107 דולר. קו זה יהווה לבטח תמיכה מסוימת, מה גם שבאזור מחירים זה נמצא כרגע ממוצע 200 יום אשר מהווה תמיכה חזקה בפני עצמו.

לפיכך קיים להערכתי סיכוי יותר מסביר כי בלימה של החוזה במחירים אלו תגרור קפיצה בטווח הקצר חזרה כלפי מעלה אל עבר מחיר תחילת המגמה השלילית באזור 123 דולר, וחוזר חלילה כלפי מטה, תוך כדי התכנסות מחירים וירידה בתנודתיות עם בניית "משולש".

שבירה של משולש זה כלפי מעלה תוביל אל עבר השיא האחרון בהתנגדות באזור 140-150 דולר. ירידת מחירים תוביל אל עבר קו מגמה B שיהפוך לקו תמיכה משמעותי יותר.

3. תעלת המחירים בין קווי המגמה A ו-B מגדירה מגמה עולה באופן יציב לאורך מספר שנים. מגמה זו חזקה בהרבה מההתנהגות שנראתה בשנתיים האחרונות ואני מעריך שהיא תגדיר את המגמה בשנים הבאות כלומר מגמה זו לא תישבר בנקל.

תמיכה של קו מגמה B כפי שמצוין בנקודה הקודמת, תכניס את החוזה למגמה שוורית מחוזקת. כניסה של החוזה לתעלה, תציין תחילתה של מגמה שוורית מתונה. קו מגמה A מהווה קו תמיכה.

הוא עוד ישוב

אני לא מוצא מקום להתנהגות דובית בטווח הארוך, זאת למרות שבטווח הקצר-בינוני ירידות מחירים אל עבר קווי המגמה האמורים יראו כמגמה דובית. לדעתי לא כך הדבר, ואת התחזית הזאת אני מבסס על המצב הפונדמנטאלי של השוק:

1. בטחון ומלחמה
כבר לא מדובר רק באיראן או במהומות מורדים באפריקה שהתנהגות ממשלתם לא מוצאת חן בעיניהם. פלישת רוסיה לאזורי הבדלנים בגאורגיה הכניסה לזירה קושי מכיוון בלתי צפוי, אשר שוק הנפט עדיין לא עיכל.
רוסיה היא ספקית נפט וגז ראשונה במעלה והתחממות ארוכת טווח בגזרה שלה תשפיע על מחיר הנפט, בכיוון של ייקור, כמעט בוודאות.
הבעיות הישנות שמקורן למשל באיראן, גם הן צפויות להתגבר השנה ולהגיע לנקודת הכרעה.

2. צריכת הנפט בעולם אינה יורדת.
כפי שמסתבר מנתוני המלאי האמריקנים ובמדינות אחרות בעולם המערבי, למרות העליות החדות במחיר החוזים העתידיים על הנפט, העולם ממשיך לצרוך אנרגיה והביקוש קשיח, ומפליא בהיקפו.

3. שער הדולר מול יתר המטבעות
כאן עדיין רואים נקודת אור ממשית. המשך התחזקות הדולר ואכן נראה כי מטבע זה ממשיך להתחזק בשנה הקרובה צפויה להוות נטל על מחיר הנפט ולדחוף אותו כלפי מטה שכן מחיר הנפט נקוב בדולרים.

לסיכום, צפויה לנו תקופה מעניינת בשוק הנפט על תנודתיות נאה לשני הכיוונים. להערכתי, אנו צפויים להמשך ירידות בטווח הקצר אשר ישמשו הזדמנות קניה לטווח הארוך.