כל הפיוזים קופצים: המשטרה חושדת כי חברה קבלנית שמועסקת בחברת החשמל אולצה להעסיק פיקטיבית ילדים של עובדי החברה

החשדות נוגעים לתחנת הכוח בחדרה של חברת החשמל ; חמישה מעובדי החברה נעצרו היום בחשד לקבלת שוחד ; "גלובס" חשף גם היום: חברת החשמל מימנה לעובדיה נשף עם שלמה ארצי ביותר מחצי מיליון שקל

תדהמה בחברת החשמל: שוטרי יחידת ההונאה של מרחב צפון במשטרה עיכבו היום (ג') לחקירה שניים מעובדי תחנת הכוח בחדרה של חברת החשמל, בחשד לעבירות של קבלת שוחד וטובות הנאה וכן מירמה והפרת אמונים. כמו כן עוכבו לחקירה, שני הבנים של אותם עובדים ועצור נוסף הוא מנהל העבודה של החברה הקבלנית.

העובדים עוכבו בעקבות תלונה שהגישה לפני כשבוע מחלקת הביטחון של חברת חשמל במשטרה. בתלונת נאמר, שגורמים בחברת "התאמה", המספקת שירותי ניקיון לתחנת הכוח בחדרה, אולצו להעסיק באופן פיקטיבי ילדים של עובדים בחברת חשמל, בתמורה לכך שלא יפגעו בהמשך תנאי ההעסקה של החברה הקבלנית.

ילדי העובדים קיבלו שכר ונרשמו כאילו הם עובדי החברה הקבלנית, למרות שבפועל לא עבדו ולא הוצאו להם תלושי משכורת. הוריהם משמשים בתפקידי פיקוח על החברה הקבלנית, ובתמורה להעסקתם הבטיחו לנפק דו"חות ביקורת טובים עליה. הם אף איימו על "התאמה" שאם לא תעסיק את ילדיהם, ידאגו לדו"חות פיקוח גרועים שיביאו להפסקת ההתקשרות עימה.

העובדים שעוכבו לחקירה נושאים בתפקידי פיקוח על "התאמה" וחלקם בעלי תפקידים בוועד העובדים בחברת חשמל. גם ילדיהם עוכבו לחקירה. היום אמור להתקיים אירוע חגיגי של העובדים בתחנת הכוח בחדרה, והמעצרים שביצעה המשטרה מעיבים על האווירה בחברה ובקרב העובדים. ל"גלובס" נודע כי העובדים עוכבו כבר היום לחקירה, בשל חשד של המשטרה לתיאום עדויות ושיבוש החקירה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חקירת המקרה החלה לאחר פנייה של חברת החשמל למשטרת ישראל, לאחר שבחברה התעורר החשד לכאורה שגורמים בחברת החשמל מעורבים במתן ובקבלת שוחד של הקבלן. החברה החלה בהליך חקירה מקיף ומורכב, שלאחריו הועברו ממצאי החקירה ליחידת ההונאה במחוז הצפון. החברה תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה והנדרשים לטיפול בסוגיה מורכבת זו ותמשיך לשתף פעולה עם רשויות האכיפה והחוק".

נשף עם שלמה ארצי

על אף ההרעה במצבה הפיננסי, חברת החשמל קיימה בסוף השבוע שעבר (ה') נשף חגיגי לעובדים בתחנת הכוח "אשכול" באשדוד, בעלות הנאמדת במאות אלפי שקלים. כך נודע ל"גלובס".

האירוע החגיגי כלל הופעה של שלמה ארצי וארוחה חגיגית לכלל הנוכחים באירוע. על פי הערכות, עלות ההופעה לבדה מסתכמת ב-220-250 אלף שקל, ובתוספת הארוחות ושי שחולק לעובדים ובנות זוגם, העלות הכוללת של האירוע מסתכמת בלמעלה מ-500-600 אלף שקל.

על פי הנוהל הקיים בחברת החשמל, ההנהלה מעבירה את השתתפותה בהתאם למספר העובדים עליו דווח. באירוע נכחו 1,000-1,200 איש, אך בחברת החשמל מסרבים לנקוב עבור כמה עובדים שילמה החברה.

מספר עובדים בחברה טוענים כי האירוע היה בזבזני, ולדבריהם "לנוכח מצבה הכספי הקשה של החברה אפשר היה להסתפק באירוע צנוע יותר". לטענת העובדים, הנשף היה יוצא דופן בהיקפו גם בהשוואה לאירועי סוף שנה של אגפים אחרים בחברת החשמל. יצוין כי השבוע צפוי אירוע חגיגי גם לעובדי תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה, שיכלול הופעה של שרית חדד, אך היקפו צפוי להיות קטן יותר.

במהלך האירוע מתח יו"ר הוועד הדרומי, ציון לוגסי, שנחשב לאיש החזק בארגון העובדים, ביקורת מרומזת על המנכ"ל עמוס לסקר שלא נכח באירוע. לוגסי ציין כי לסקר הוזמן לאירוע אך לא הגיע, ולדבריו "הגיע הזמן שהוא יתחיל להשתלב בחברה". יצוין כי היו"ר מיקו צרפתי, לא נכח באירוע מאחר ושהה בחופשה בחו"ל.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי האירוע מומן במשותף על ידי הנהלת החברה והוועד. ההנהלה העבירה 120 שקל לעובד, ואילו הוועד סבסד עוד 150 שקל לעובד מקופתו. בנוסף נגבה תשלום של 250 שקל מכל עובד ובת זוגו (כלומר תשלום של 125 שקל לבן אדם) עבור ההופעה והארוחה.

בחברת החשמל דוחים את הטענות. מהחברה נמסר בתגובה כי מדובר באירוע שיגרתי, "על פי נוהל שקיים בחברת החשמל כבר הרבה מאוד שנים, ההנהלה שותפה, יחד עם ארגון העובדים, במימון מפגש גיבוש אגפי, פעם בשנה. מנהלי האגפים מחליטים על אופי המפגש. על פי אותו נוהל, גם העובדים משתתפים בעלות המפגש".

בכירים בוועד אמרו בתגובה כי תקציב האירוע לא היה חריג ביחס למקובל. לדבריהם, "בנוסף להשתתפות הוועד, גבינו סכום בלתי מבוטל של 125 שקל מכל עובדי שנכח באירוע. למעט חברי ההנהלה הבכירה, לא חולקו כלל הזמנות, וכל מי שבא שילם מכיסו. בסך הכל לא הייתה חריגה מהסכום המוקצה לאירוע מדי שנה".

שלמה ארצי