הצעת חוק: תוחמר הענישה לנוהגים בחוף הים ל-67 אלף שקל ועד שנת מאסר

בהצעת החוק, שאושרה לקריאה שנייה ושלישית, נקבע כי תיאסר הנהיגה גם בשמורות טבע ; השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מתנגד להרחבה זו

ועדת הפנים של הכנסת אישרה הבוקר (ד') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק, הקובעת כי בנוסף לקנס הכספי של עד 67 אלף שקל המוטל כיום על אדם שנתפס נוהג בחוף הים, יוטל עליו עונש מאסר של חצי שנה עד שנה.

כמו כן, נקבע בהצעת החוק כי בית המשפט יוכל להטיל על העבריין לתקן או לממן את התיקון של נזק סביבתי. השופט יוכל להחליט אם הנהג המורשע יצטרך לתקן את הנזק שהוא גרם בנהיגה או כל מפגע סביבתי אחר. כך, למשל, נהג שיורשע בנהיגה אסורה בחוף ים, יידרש לקחת חלק בפעילות לניקיון יערות, או פינוי פסולת בפארקים.

"כמו מדינות מפותחות בעולם, ישראל משלבת לתוך החקיקה הסביבתית עונש חינוכי, במסגרתו, העבריינים יעברו מההגה של הג'יפ לשיקום הטבע," אמר יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס.

איסור הנהיגה בחופים חל על כל החופים המוכרזים והן על כל רצועת החוף במרחק של 100 מטר מקו המים. במסגרת החוק, הורחבו גם סמכויות הפקחים, כמו הסמכות לעכב נהג, כך שאכיפת האיסור תהיה אפקטיבית יותר.

"חופי הים צריכים להישאר בידיי הנופשים, השחיינים ומבקשי השקט והשלווה. אסור להפכם לאתרים של סיכונים מיותרים", אמר יוזם החוק, ח"כ דב חנין.

עוד נקבע בהצעת החוק כי תיאסר הנהיגה גם בשמורות טבע, גנים לאומיים, מצוקים, דיונות חול ובסמוך למעיינות ונחלים.

חברי הוועדה הופתעו לשמוע שהשר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מתנגד להרחבת החוק ודורש להשאיר את איסור הנהיגה בחופי הים בלבד. "יש לנו רק שני פקחים לאכיפת החוק ואם האיסור יורחב גם לנחלים, נמצא את עצמנו לא מסוגלים לפקח עליו", נימק השר את התנגדותו.

הצעת החוק המורחבת אושרה בוועדה למרות התנגדות השר. "תמוה שהמשרד האמון על הגנת הסביבה מתנער מאחריות לשמירת ערכי הטבע ומסרב לקבל כלים חוקיים שהכנסת רוצה להעניק לו כדי להילחם בפגיעה בסביבה", אמר פינס.

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יגיש הסתייגות כאשר יעלה החוק לאישור סופי במליאת הכנסת, כך שההכרעה בדבר איסור הנהיגה בשמורות טבע תתקבל במליאה. על פי הצעת החוק, העובר על איסור זה יהיה חשוף לאותם העונשים המוטלים על נהיגה בחוף הים. החוק יחול על כל סוגי הרכב כולל טרקטורונים, ג'יפים ואופנועים מלבד אופניים. כוחות הצלה, ביטחון ושיטור יורשו לנהוג באתרים המוגנים במידת הצורך.